Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2004 #1 Skrevet 10. januar 2004 Går på videregående og har fått i oppdrag å arrangere en gymtime for klassen. Er gymtimen bra gjennomført, kan jeg rykke opp en hel karakter på vitnemålet. Derfor lurer jeg på om det finnes en smarting der ute som kan gi meg oppskriften på den "perfekte" gymtime? Hva slags aktiviteter er både fengende og gir god trening?
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #2 Skrevet 10. januar 2004 Husk ihvertfall oppvarming, hoveddel og uttøying/avslapning.
Gjest Seleena Skrevet 10. januar 2004 #3 Skrevet 10. januar 2004 Driver du med en sport til vanlig? Da er det lurt å bruke denne i hoveddelen. Bruk en generell oppvarming med litt lek først. Helst barneskoleleker. (Stivheks ,snipp&snapp eller tikken) Da er det mangen som blir overasket og noen har kanskje ikke har lekt dette på mangen år og kommer til å synest det er kjekkt. La dem tøye litt ut før du går løs på hoveddel. Etter 5-10 min med det kan du begynne med litt mer "seriøse" ting som litt grunnteknik i en sport. Foreks om du har fotball, så sett opp hindringer som de må gå gjennom med ball. (Kanskje du kan litt dans og kan bruke noen øvelser der til oppvarming? Det er nok ganske uvanlig og noen av elevene kommer nok sikkert til å syntest det er litt spennnende. (Vertfall jenter) Om ikke du driver med sport/ikke kan noen, så ville jeg valgt å ha litt turn eller styrketrening: Legg matter og bukker ut på golvet og vis dem øvelser som du har lagt på forhånd. Push-up og ulike sit ups og de vanlige øvelsene. Bruk bukken og madrass og la dem teste ut sin styrke. Det er ganske tung å hoppe bukk faktisk. Vis detaljert, veldig viktig og snakk høyt så alle får det med seg. Om du snakker mens du viser øvelsene og sier hvorfor du gjør sånn/hvorfor det er bra, er det nok en pluss i karakterboka. Du må kanskje lese litt i bøkene dine. Lag konkuranse med lengdehopp. Se hvem som hopper lengst. Dette får nok konkuranseinstinktet deres opp! Om det er tilgang til musikk er dette kjempe bra i oppvarming og styrkeøvelser! Gjerne noe trance eller rap/R&B eller 80 talls aerobic Alt etter smak. Som nedtrapping/Avsluting er det kjempe bra å ha rolig "sanse" musikk. Panfløyte eller fioliner. "Relax 3" eller noe Du sløkker alt lys og ber elevene om å legge seg på golvet på rygg eller sitte på kne og lene seg forover. Dette gjør at alle musklene og nervene i kroppen roer seg ned. Ligg sånn til sangen er ferdig og slår på lyset igjen. Be alle om å være stille eller så går det ikke. Man skal høre en nål falle... Etter lyset er på og musikken av sier du at de skal tøye ut. I en alder av 17-18 år så bør alle vite hvordan man skal tøye ut. Bein, armer, lår og knær... osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå