Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen av dere har noen tanker rundt dilemmaet mitt..

Jeg har lån på 230 000 kroner (det som kunne gjøres om til stipend, er omgjort), fordi jeg har tatt videregående over to år på Bjørknes Privatskole. (Jeg fullførte aldri vgs..) Jeg er 24 år (blir 25 i år).

Er usikker på om dette var bortkastet da jeg nå kan søke på grunnlag av realkompetanse? :roll:

Jeg vil så gjerne ha en høyere utdannelse og ønsker å begynne på UiO, men er litt bekymret, fordi jeg da MÅ ta opp ENDA mer studielån, selv om jeg jobber ved siden av.. er vel ikke realistisk å studere i 3- 5 år uten å ta opp mer studielån..

Jeg drømmer om kriminologi og rettsvitenskap, uten at jeg vet om jeg har noen som helst sjangs for å komme inn der på grunnlag av karakterene jeg har fått via Bjørknes eller fordi jeg blir 25 i år..

Men HVIS jeg kommer inn, hva hadde dere gjort om dere var i i min situasjon? Jeg blir nesten dårlig av å tenke på å sitte med 8000 kroner i kvartalet som skal betales ned i 30 år liksom... og rentene i tilegg.. MEN samtidig vil jeg jo ha en utdannelse..

Er det noen som har klart å ta bachelor eller mastergrad med minimalt studielån? Jeg har jo allerede 230 000, fordi jeg var så dum at jeg ikke fullførte vgs.. Har ikke så veldig lyst på så fryktlig mye mer..

Vanskelig.. håper noen kan komme noen tips eller råd, eller si hva dere hadde gjort..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta opp studielån, bli vant med studiesituasjonen, og etter et år eller to kan du vurdere om du kan klare å jobbe nok til å unngå studielån. Selv om du får lån 1. året betyr det ikke at du MÅ ta lån de 4 neste årene. :)

Skrevet

Det er kjedelige penger å betale tilbake, men samtidig må jeg si at det var verdt det fordi jeg fikk en utdannelse. Jeg sitter med studielån som koster meg ca 8000 i kvartalet, og selv om det er sure penger, er det verdt det fordi jeg i dag har den jobben jeg ønsker å ha.

Du kan som personen over sier, begynne på studiet og prøve og jobbe litt sånn at du ikke behøver å ta opp så mye i lån.

Kiropraktoren min sa at lån under 500 000 var ikke noe å ta på vei av :fnise:

Skrevet

- Du kan ta opp studielån og begynne på studiet du ønsker og:

*jobb mest mulig pga økonomi og heller prioriter ned karakterer, eller:

*sats på karakterer og heller jobbe litt mindre.

- Du kan ta et friår for å jobbe mest mulig og spare deg opp noen penger

- Du kan begynne på studiet, men kun begynne med noen få fag og ta studiet på lengre tid enn det som er vanlig

Hvor enkelt er det å få seg jobb etter å ha tatt den utdanningen du ønsker? Siden du er så redd for studielånet vil jeg si at det bør være ganske avgjørende for deg om du finner deg en greit betalt jobb etterpå.

Jeg har studielån, men jeg valgte å fokusere mest på jobb under studiene, slik at jeg har mulighet til å betale ned alt lånet med en gang om jeg ønsker det. Karakterene mine er det ingen som har kommentert uansett (C/D)

Skrevet

Livet er langt og burde brukes til moro. Så lenge det finnes jobber etter studiet, og studiet lar deg gjøre det du vil så ville jeg ikke tenkt så mye på det.

Skrevet

Jeg går kriminologi. Du klarer fint å jobbe ved siden av :) De obligatoriske fagene er 20-poengs fag, dvs mer pensum men mindre forelesning - kun 2 timer i uka, + 2 timer obligatorisk seminar i uka. Du må lese en del selv, men det klarer du om du er motivert :) Ellers er det jo exphil og exfac og fordypningsfag.

Jeg har fint klart studiene med mest C og B, og har hele tiden hatt deltidsjobb med en fast jobbdag i uka og annenhver helg (fredag og lørdag). Kunne nok jobbet mer også, men jeg ville ha litt lesetid rett og slett.

Anbefaler kriminologi, det er spennende! :)

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen av dere har noen tanker rundt dilemmaet mitt..

Jeg har lån på 230 000 kroner (det som kunne gjøres om til stipend, er omgjort), fordi jeg har tatt videregående over to år på Bjørknes Privatskole. (Jeg fullførte aldri vgs..) Jeg er 24 år (blir 25 i år).

Er usikker på om dette var bortkastet da jeg nå kan søke på grunnlag av realkompetanse? :roll:

Jeg vil så gjerne ha en høyere utdannelse og ønsker å begynne på UiO, men er litt bekymret, fordi jeg da MÅ ta opp ENDA mer studielån, selv om jeg jobber ved siden av.. er vel ikke realistisk å studere i 3- 5 år uten å ta opp mer studielån..

Jeg drømmer om kriminologi og rettsvitenskap, uten at jeg vet om jeg har noen som helst sjangs for å komme inn der på grunnlag av karakterene jeg har fått via Bjørknes eller fordi jeg blir 25 i år..

Men HVIS jeg kommer inn, hva hadde dere gjort om dere var i i min situasjon? Jeg blir nesten dårlig av å tenke på å sitte med 8000 kroner i kvartalet som skal betales ned i 30 år liksom... og rentene i tilegg.. MEN samtidig vil jeg jo ha en utdannelse..

Er det noen som har klart å ta bachelor eller mastergrad med minimalt studielån? Jeg har jo allerede 230 000, fordi jeg var så dum at jeg ikke fullførte vgs.. Har ikke så veldig lyst på så fryktlig mye mer..

Vanskelig.. håper noen kan komme noen tips eller råd, eller si hva dere hadde gjort..

Jeg har 7300 i kvartalet på mitt lån. Er 28 og har ikke råd til å kjøpe hus alene, men har samboer så sammen med han skal vi klare å få oss noe sammen. Du må velge: Enten lar du være å studere og tar deg en jobb du kanskje ikke trives godt med, får deg leilighet og lever greit. Ellers følger du drømmen din, aksepterer at det koster litt, får deg jobb med noe du liker og leier kanskje de neste ti årene til du har betalt ned mesteparten av studielånet ditt.

Skrevet

Litt studielån er ikke så ille :) får veldig mye igjen for det om du får en jobb du trives i etterpå :)

Om det er noe trøst så blir jeg å ha 7-800k i studielån når jeg er ferdig på skolen, og syns det er helt verdt det.

Ikke har jeg utsikter til noen superlønn når jeg er ferdig heller, men jeg får et yrke jeg elsker og kommer til å elske resten av mitt liv :)

Skrevet

Jeg har studielån, men jeg valgte å fokusere mest på jobb under studiene, slik at jeg har mulighet til å betale ned alt lånet med en gang om jeg ønsker det. Karakterene mine er det ingen som har kommentert uansett (C/D)

Slik er det nok stort sett, men ikke i jussens verden. Der følger karakterne deg i grava.

Det går fint an å jobbe ved siden av jusstudiet også, men det er et krevende studie. Hvis jeg var deg ville jeg jobbet et år nå og lest på egen hånd ved siden av jobb. Så begynt på studiet neste år og ikke jobbet så mye første året, slik at du får inn det grunnleggende, god metode osv., så kan du heller jobbe mer ved siden av senere. Får du gode karakterer (A/B) kan du jo få jobb som trainee i div. adv.firma.

Skrevet

Takk for innspill alle sammen :)

Slik er det nok stort sett, men ikke i jussens verden. Der følger karakterne deg i grava.

Det går fint an å jobbe ved siden av jusstudiet også, men det er et krevende studie. Hvis jeg var deg ville jeg jobbet et år nå og lest på egen hånd ved siden av jobb. Så begynt på studiet neste år og ikke jobbet så mye første året, slik at du får inn det grunnleggende, god metode osv., så kan du heller jobbe mer ved siden av senere. Får du gode karakterer (A/B) kan du jo få jobb som trainee i div. adv.firma.

Hva mener du? Jobbe ett år og lese på hva da? Vil ikke begynne å lese på noe før jeg vet om jeg kommer inn :) Siden jeg har flere ønsker.

Men å jobbe ett år før jeg eventuelt kommer inn, og spart penger til det første året er noe jeg har tenkt litt på.

Gjest grapefrukt
Skrevet

Kriminologi hadde i 2011 et snitt på 53,3 (forøvrig er dette blitt et veldig populært studie som øker og øker for hvert år, så snittet er nok enda litt høyere i år).

Rettsvitenskap med oppstart høst (jeg antar Oslo?) hadde i 2011 et snitt på 58,1 (også et populær studie, kommer neppe til å synke).

Samordna opptak har forøvrig lister med poenggrenser for 2011 her: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/11/poenggrenser_vara_hoved.html

For å minske studielånet så bør du få deg en deltidsjobb, forøvrig ville jeg ikke satset på å ha jobb hvis du skulle studere rettsvitenskap, der bør du fokusere på studier!

Du kan veie det opp mot hverandre - høyere studielån og en jobb som vil gi en god inntekt og som du tydeligvis ønsker deg, eller ikke mer studielån, men da er du heller ikke kvalifisert til noe særlig annet enn jobber som feks i kassa på rimi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kriminologi hadde i 2011 et snitt på 53,3 (forøvrig er dette blitt et veldig populært studie som øker og øker for hvert år, så snittet er nok enda litt høyere i år).

Rettsvitenskap med oppstart høst (jeg antar Oslo?) hadde i 2011 et snitt på 58,1 (også et populær studie, kommer neppe til å synke).

Samordna opptak har forøvrig lister med poenggrenser for 2011 her: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/11/poenggrenser_vara_hoved.html

Vet du hvordan det fungerer da hvis man eventuelt bare hadde søkt på realkompetanse?

Ikke at jeg skal det, men da har man jo ikke noe snitt eller karakterer å gå etter.. Betyr det da at man aldri i verden kunne søkt på f.eks kriminologi? Syntes det er så vanskelig å forstå alle reglene..

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill alle sammen :)

Hva mener du? Jobbe ett år og lese på hva da? Vil ikke begynne å lese på noe før jeg vet om jeg kommer inn :) Siden jeg har flere ønsker.

Men å jobbe ett år før jeg eventuelt kommer inn, og spart penger til det første året er noe jeg har tenkt litt på.

Juss, pensum fra første året. Det vil komme godt med enten du velger juss eller kriminologi. Juss er først og fremst et modningsfag, så jo før du begynner, jo bedre.

• Liker 1
Gjest grapefrukt
Skrevet

Vet du hvordan det fungerer da hvis man eventuelt bare hadde søkt på realkompetanse?

Ikke at jeg skal det, men da har man jo ikke noe snitt eller karakterer å gå etter.. Betyr det da at man aldri i verden kunne søkt på f.eks kriminologi? Syntes det er så vanskelig å forstå alle reglene..

Jeg er veldig usikker på hvordan du skal regne ut snittet ditt ettersom du har tatt vgs på en litt mer annerledes måte, men kanskje dette hjelper?

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man har jo ikke noe snitt når man søker med realkompetanse.. ? Så det er ikke noe å regne ut tror jeg? Men ser jo at man i 2011 hadde poengsummer på 54,2 og 58 for å komme inn på noe av det jeg har søkt på.. Så sannsynligheten for at jeg kommer inn med realkompetanse er vel heller liten.. har bare jobbet i butikk, ikke jobbet for FN eller noe liksom.. :sjenert: Og fullfører jeg alle fagene i 23/5 har jeg AAAALTFOR lavt snitt til å engang vurdere de studiene.. uff.. :sjenert:

Skrevet

Jeg kjenner flere som har gått på universitet og høyskole, og har jobbet ved siden av studiene, også i ferier.

De har vært så flinke at de har satt studielånet på bok, og har klart å leve av det de tjente ved siden av studiene. Nå er det vel sånn at man bare kan tjene en viss sum i året om man er student? Er det maks 100 000 i året? For tjener man over en viss sum, så får man ikke gjort om lån til stipend?

Så må du huske på at 40% av studielånet blir gjort om til stipend om du står på eksamene, så det er bare 60% som du må betale tilbake.

Skrevet

Jeg kjenner flere som har gått på universitet og høyskole, og har jobbet ved siden av studiene, også i ferier.

De har vært så flinke at de har satt studielånet på bok, og har klart å leve av det de tjente ved siden av studiene. Nå er det vel sånn at man bare kan tjene en viss sum i året om man er student? Er det maks 100 000 i året? For tjener man over en viss sum, så får man ikke gjort om lån til stipend?

Så må du huske på at 40% av studielånet blir gjort om til stipend om du står på eksamene, så det er bare 60% som du må betale tilbake.

Inntekt: 2012 kr 145 400

Formue : 2012 kr 287 643

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å trykke seg inn på linken der alt står forklart?

Skrevet

Hva med å trykke seg inn på linken der alt står forklart?

Iblant er det litt vanskelig :gjeiper:

Men BSU er vel utenom formue?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...