Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble trekt 50 % skatt på lønning nå den 28. februar. Men fikk i jaunar vanlig lønn. Er ikke helt sikker på om jeg har levert skattekort(ja er rotehode. Men om jeg ikke har det skulle jeg vel ha blitt trekt 50% i januar også, det går vel ikke på skattekort på januar?

Skal spørre i morgen på jobb, men klarer liksom ikke vente.Takkemelig for svar!!!

Vhs rotehode.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja...

Jeg har lønningsdag 10. hver måned, og leverte vel skattekort relativt tett opp mot lønning i januar, så vil tro at de brukte skattekort fra 2011 da ja.

Skrevet

Ja, det er skattekortet fra 2011 som ble brukt i januar :)

Skrevet

Ett lite rotehue må du være, for 28.Feb har ikke engang startet enda. :fnise: Men ja, den lønnen du har fått utbetalt idag 27.Feb har du blitt trekt 50% på, men ikke den i Januar?

Det kommer vel litt an på hvilken lønns periode du fikk utbetalt for i Januar, jeg får for eksempel utbetalt for november i Januar, så jeg trenger ikke å levere skattekort før slutten av Januar... Kan det være noe av dette hos dere også?

Skrevet

I januar har arbeidsgiver lov til å trekke etter fjorårets skattekort, men i februar er de pliktig til å trekke 50% om du ikke har levert skattekort.

Det She_Leiva skriver at det er avhengig av lønnsperiode du fikk utbetalt for er bare tull.

• Liker 5
Skrevet

I januar har arbeidsgiver lov til å trekke etter fjorårets skattekort, men i februar er de pliktig til å trekke 50% om du ikke har levert skattekort.

Det She_Leiva skriver at det er avhengig av lønnsperiode du fikk utbetalt for er bare tull.

Ja, spesielt er det bare tull siden jeg ikke har det slik...

Skrevet (endret)

Jeg får lønn på etterskudd som She_leiva.

Lønn er siste dagen i mnd, og på etterskudd, så det jeg får 30 desember er opptjent i november mnd. Det jeg får 30 januar er opptjent i desember.

Men lønnskontoret har ikke lov til å gi meg lønn ut fra 2011 skattekortet i februar av den grunn, selv om lønnen jeg får i dag er opptjent i januar. Lønnskontoret vårt har lov å bruke 2011 skattekortet mitt i januar måned, altså for utregningen av desemberlønnen. I februar har de ikke lengre lov til å bruke fjorårets skattekort, så om jeg ikke har levert nytt innen februar (eller innen de regner ut lønnen, som kan variere) så risikerer jeg 50% skatt.

Det er hvertfall dette lønnskontoret vårt har forklart. Jeg jobber ikke direkte med lønn selv heller, men er slik jeg har oppfattet det.

Endret av Tirkes
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...