AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg var ferdig med å studere i juni og begynte i jobb 1.august. Jobber i staten (universitet). Jeg har forstått at jeg ikke har jobbet lenge nok for å få 5 uker ferie (?), men hvordan blir det med feriepenger? Hvis jeg skal få feriepenger i stedet for lønn i juni, får jeg jo utbetalt veldig lite, for jeg får vel da bare 10% av 5 måneders lønn, så vidt jeg har forstått. Noen som kan forklare på en enkel måte hvor mye ferie jeg kan ta ut og hvor mye feriepenger jeg kan forvente? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. februar 2012 #2 Del Skrevet 27. februar 2012 Du har rett til å ta ut full ferie, men du er ikke pliktig til å ta mer enn det feriepengene vil dekke. Hvis du ser på siste lønnsslipp i fjor så skal det stå feriepengegrunnlag der. Sannsynligvis vil det også stå hvor mye feriepenger som skal utbetales i årets lønsslipper. Har du fem ukers ferie får du 12%, fire uker og en dag er 10,2%. Det som er veldig viktig er at du avklarer dette med ferie på forhånd, dvs om du skal ta ut full ferie eller ikke. Hvis det ikke avklares så risikerer du at de trekker deg for full ferie ved feriepengeoppgjøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #3 Del Skrevet 28. februar 2012 om man slutter i et selskap, kan man kreve å få utbetalt feriepenger på siste lønnsslippen? eller må man vente til ferien for å motta de da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 28. februar 2012 #4 Del Skrevet 28. februar 2012 Du skal som hovedregel få feriepengene ved siste lønnsoppgjør. Siden det normalt sett er i opptjeningsåret så skal det også trekkes skatt av feriepengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 28. februar 2012 #5 Del Skrevet 28. februar 2012 For et helt konkret svar vil jeg anbefale deg å spørre noen ved HR eller lønnsavdelingen i bedriften du jobbe i Jeg antar du vil kunne ta ut kanskje 10 feriedager med lønn - ønsker du flere dager vil disse være ulønnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå