Imax Skrevet 10. januar 2004 #1 Skrevet 10. januar 2004 Fikk DVDsamling med alle tre filmene + en med ekstramateriale. Så her er det mye mafiafilmer for tiden (lo mer av Analyze this på TV'n forrige uke enn jeg gjorde forrige gang jeg så den...). Så var det boken: Er det bare den første filmen som er basert på boken og de to andre filmene spinn offs, eller er nr2 og/eller nr3 også basert på boken? Har noen lest boken? Hilsen Gudfaren frelst (og JAAAA vi elsker Al Pachino, som 30 åring og 60 åring...)
Gjest Tristessa Skrevet 10. januar 2004 #2 Skrevet 10. januar 2004 Gudfaren 1 er basert på boken, men store deler av selve boken er utelatt, blant annet inneholder boken en god del stoff om hvordan det går med Lucy Mancini. Her kommer også en av de mest graverende feilene med Gudfaren 3 frem, hvor en av rollenefigurene skulle være Sonnys uekte barn, noe han pr. boken ikke har. Ekstraklippene som følger med film 1 belyser enkelte av temaene i boken som ikke har kommet med i den endelige versjonen. Boken bygger også på reelle ting, Johnny Fontane er blant annet en figur som er basert ene og alene på Frank Sinatra. Film 2 og 3 er altså spinnoffs, men film 3 synes jeg personlig er forferdelig dårlig og kan ikke måle seg med nr. 2 som er et imponerende stykke film. Som du kanskje forstår har jeg lest boken, og den er absolutt å anbefale for enhver som liker Gudfaren. Sett i lys av boken, synes jeg Coppola har klart å gjenskape handlingen i boken utrolig bra, og alt det som er relevant er tatt med. Gudfaren 1 og 2 slår meg som to svært gjennomførte filmer, så og si uten en eneste glipp. Det er like fascinerende å se filmene hver gang, ettersom det dukker opp nye, spennende detaljer en gjerne har oversett eller ikke har klart å koble helt tidligere. Gudfaren 3 er en trist "reunion" synes jeg. Magien fra de tidligere filmene er så godt som vekke, og kanskje det er meningen også? Mafiaens tradisjonelle virksomhet (les: gullalder) er over, og familien må finne nye måter å drive på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå