Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører av og til at det er snakk om vikardirektivet. Hva er det som er for meg som vikar i direktivet? Hvorfor er noen for og andre mot? Per i dag får jeg betalt 10% mer enn det de fast ansatte på arbeidsplassen min. Hvordan endres det hvis vikardirektivet blir godkjent? Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vikarbyrådirektivet går kort fortalt ut på at vikaren skal ha samme rettigheter med tanke på lønn, arbeidstid, goder og annet som normalt begunstiges de fast ansatte. Det er jo ikke vanskelig å se fordelene i det. Motstanden går ut på at direktivet vil gjøre vikarbruk mer utbredt, men jeg har ennå til gode å se argumentasjon for hvorfor annet enn den noe ubegrunnede frykten LO skaper selv.

Skrevet

Vikarbyrådirektivet går kort fortalt ut på at vikaren skal ha samme rettigheter med tanke på lønn, arbeidstid, goder og annet som normalt begunstiges de fast ansatte. Det er jo ikke vanskelig å se fordelene i det. Motstanden går ut på at direktivet vil gjøre vikarbruk mer utbredt, men jeg har ennå til gode å se argumentasjon for hvorfor annet enn den noe ubegrunnede frykten LO skaper selv.

Du skriver det jo selv, motstanden går ut på at det blir mer utbredt å bruke vikarer. Er det positvit...?

Skrevet

Du skriver det jo selv, motstanden går ut på at det blir mer utbredt å bruke vikarer. Er det positvit...?

Ja, men det er jo _påstanden_, LO skriver lite om _hvorfor_. Påstand og begrunnelse er to forskjellige ting.

Hypotese: "Det blir mer utrbedt med vikarer"

Rasjonale:...........

Skrevet

TS.

Takk. Jeg ser ikke noe problemer at flere er i arbeid. Det er vanskelig nok å finne fast jobb, man kan jobbe som vikar og tjene egne penger istedet for å sitte på trygd fra NAV? Siden det er LO som er motstander av direktivet, da er jeg for og tenker at det er sikkert noe bra i det.

Skrevet

Hvorfor er det ikke sannsynlig at vikarbruk blir mer utbredt?

Skrevet

Hvorfor er det ikke sannsynlig at vikarbruk blir mer utbredt?

Fordi kostnadene ved vikarbruk vil øke når du skal lønne de på lik linje med egne ansatte, noe som vil komme underbetalte vikarer til gode. Dessuten blir det vanskeligere å dumpe prisene ved f. eks å leie inn utenlandske vikarer som jeg vet en del bedrifter ønsker å gjøre nå. Når regelverket er det samme i alle EU land så må alle forholde seg til at man skal gi vikarene samme goder som de ansatte i bedriftene de jobber i.

• Liker 1
Skrevet

Fordi kostnadene ved vikarbruk vil øke når du skal lønne de på lik linje med egne ansatte, noe som vil komme underbetalte vikarer til gode. Dessuten blir det vanskeligere å dumpe prisene ved f. eks å leie inn utenlandske vikarer som jeg vet en del bedrifter ønsker å gjøre nå. Når regelverket er det samme i alle EU land så må alle forholde seg til at man skal gi vikarene samme goder som de ansatte i bedriftene de jobber i.

Det er ikke slik at man kan bare importere vikarer fra utlandet som ikke en gang kan språket? Å registrere dem i Norge, gi dem fødselsnummer, osv ... ? Tror ikke det er mulig.

Skrevet

Det er ikke slik at man kan bare importere vikarer fra utlandet som ikke en gang kan språket? Å registrere dem i Norge, gi dem fødselsnummer, osv ... ? Tror ikke det er mulig.

Nei, det er ikke så lett hvis språket er veldig forskjellig. Men man kan leie inn svenske vikarer. Man kan opprette datterselskaper i utlandet og ansatte gjennom dem for å unngå lovverket, og det er mange arbeisgivere som tenker i de baner, tro meg du. Dessuten er det da nok av sosial dumping blant vikarer innen Norges grenser også, så totalt sett er det viktig å få på plass et reglement som sikrer arbeidsvilkårene.

Og som sagt, jeg har til gode å se argumentasjon for hvilke mekanismer som tilsier at vikarbruken _øker_ etter innlemmelse av direktivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...