Gå til innhold

Blir dette for utfordrende for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med en bachelor med to undervisningsfag til sommeren, og skal ta pedagogikk deltid over to år fra høsten av. Vil jobbe ved siden av, og lukter litt på en stillingsannonse til en Montessoriskole (ungdomsskole) som skal åpnes til høsten.

De søker etter hele staben, så det blir jo en unik mulighet til å være med på å skape et helt nytt miljø. Samtidig er det jo nettopp dette som blir så vanskelig; å være nyutdannet uten noe etablert kultur å få hjelp fra.

Jeg har hatt et ettårig 100%-vikariat i ungdomsskolen tidligere, så jeg har jo litt erfaring, men dette blir jo veldig på egne bein! I tillegg er jeg helt ukjent med Montessori (men det blir gitt utdanning innen dette).

Hadde du tatt utfordringen? Det er jo ikke bare meg det går utover om jeg klarer det dårlig, jeg skal jo liksom lære en gruppe elever noe også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lest litt om hva den type undervising er, for en bør vite hva slags pedagogikk de jobber med før en søker på den type stilling. Når du har lest litt, go forstått litt mer hva det går i, kan du bestemme om det er noe for deg eller ikke. Men jeg syns ikke du skal søke på jobben, uten å sette deg inn den type pedagogikk

Skrevet

Ja jeg hadde søkt.

Men må du ikke ha pedagogikken på plass før du kan få fast ansettelse? Slik er det hvertfall i offentlig skole.

Skrevet

Ja jeg hadde søkt.

Men må du ikke ha pedagogikken på plass før du kan få fast ansettelse? Slik er det hvertfall i offentlig skole.

En må ha PPU for å få fast ansettelse ja, men jeg har hørt om flere som har blitt ansatt når de begynner på PPU, eller at de avtaler at PPU skal tas innen et gitt tidspunkt.

Jeg synes dette høres veldig spennende ut, men jeg er redd for at det blir for vanskelig. Å være lærer er jo utfordrende i seg selv, og det året jeg hadde vikariat var jeg prisgitt et flott team som hjalp meg veldig.

Her kommer derimot alle til å være fremmede for hverandre. Første ansettelsesdag er 1. august, og første skoledag er vel 20. eller noe? Altså har lærerne 20 dager på seg til å snekre sammen en skole. Rektor trer visst inn i stillingen allerede nå, øvrig personale vet jeg ikke.

Det har vært mye blest omkring etableringen av denne skolen, og jeg er usikker på hvor lett det blir for eieren å få ansatt nok folk (stor strid i lokalsamfunnet, og de etablerte lærerne vil nok støtte lokalskolen). Jeg tror derfor at jeg har en reell sjanse til å få jobben, og selv om det er flott å få jobb, så er det jo ikke noe positivt å bli overlesset med et ansvar og en oppgave en slett ikke er moden for.

Flere tanker, anyone?

Skrevet

Jeg synes det høres kjempespennende ut jeg! De andre som søker der vil jo antagelig ha utdanning/erfaring, og når alle er nye er sjansen større for at dere får likeverdig forhold mellom dere - istedet for at du må prøve å komme inn i en etablert kultur.

Skrevet

Jeg synes det høres kjempespennende ut jeg! De andre som søker der vil jo antagelig ha utdanning/erfaring, og når alle er nye er sjansen større for at dere får likeverdig forhold mellom dere - istedet for at du må prøve å komme inn i en etablert kultur.

Godt poeng. Kulturen skaper vi jo sammen, og jeg følte VELDIG på ansettelseshierarkiet under årsvikariatet mitt. Samtidig var det utrolig trygt å spørre "åssen gjør dere det med dette?" når jeg var blank. Her kommer det jo ikke til å finnes en eneste bunke med gamle lysark, spes-ped-oppgaver eller noe som helst, alt må skapes på nytt. Jeg forstår at det er en myte at lærerne bare snur bunken og starter på nytt hver august, men det blir jo litt rart å starte helt uten bunke også.

Jeg kommer nok til å søke, for jeg trenger en jobb, og så blir det nok en letta skuffelse eller en skrekkblandet fryd når jeg får høre resultatet. :gjeiper:

Noen som kjenner til Montessori i grunnskolen, forresten? Er vel ikke mange skolene i landet som driver med dette? Synes informasjonen på nett er veldig ullen. Har hørt mye negativt om barnehagene, men det skyldes nok i stor grad useriøse eiere/ansatte i de individuelle sakene.

TS

Skrevet

Jeg skjønner at du er litt skeptisk altså, det hadde jeg og vært - også til montesorri-pedagogikk. Samtidig synes jeg det høres veldig spennende ut å få lov til å bli en del av kulturen fra starten av, og ikke alltid være den som må spørre om hjelp. Er nyutdannet lærer nå, og jeg føler at mine kunnskaper ikke benyttes i kollegiet i det hele tatt - jeg er bare hu som alltid spør om hjelp. Derfor tror jeg at jeg hadde trivdes med å være med på noe fra starten av, føle at jeg og bidro litt liksom..

Når det gjelder ped-utdanningen er det i større grad et slags modningsår enn et "lærerikt" år i den forstand. Misforstå meg rett, det er mye nyttig - men og mye vas. Så lenge du har evnen til å lytte til andre, søke råd dersom du er usikker, og bevisst på relasjonsbygging tror jeg du kommer veldig langt.

Det faglige har du jo basis for gjennom utdanningen din. Det er mange av kompetansemålene du aldri vil ha touchet bort i utdanningen din, men du har den grunnleggende tankemåten inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...