Samantha Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Skulle gjerne hatt ei oppskrift på ei gjærdeig som er god til pizzahorn, pølsehorn osv. Helst med våtgjær. Har brukt tørrgjær, men syns horna blir så "kompakte" på ein måte. Tenkte defor å gå for vårgjær. Har lyst på herlige og luftige horn no!!
Gjest Survival Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Har du horndeigen i kjøkkenmaskin? I så fall kan det være grunnen til at hornene ikke blir luftig nok. Horndeigen skal eltes for hånd
Samantha Skrevet 27. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2012 Hmmm.... Ja, har i alle fall brukt maskin siste gongane. Kan det vere problemet altså? Men brukte ikkje maskin før då, og har aldri syns dei blir sånn veldig luftige og gode.
Brunhilde Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Neida, du kan fint lage horndeig i maskin. Jeg smuldrer enten smøret i melet før jeg blandet i alt det andre som skal være i deigen, eller så smuldrer jeg fersk gjær i melet tilsetter salt og væske og lar maskinen gå i 10 minutter før jeg tilsetter mykt smør og lar den gå i 10 minutter til. Til en porsjon med ca 1 kg hvetemel bruker jeg bare 25 gr gjær, men da lar jeg deigen heve lenge. 1
Gjest Survival Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har lært at man ikke skal elte horndeig i maskinen, og har erfart det samme selv Jeg liker godt oppskriften på denne bloggen. Aner ikke hvem det er sin blogg, men bruker oppskriften hver gang jeg lager horn.
Brunhilde Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har lært at man ikke skal elte horndeig i maskinen, og har erfart det samme selv Og jeg syns det går helt fint og bruker alltid maskin
Gjest Survival Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Og jeg syns det går helt fint og bruker alltid maskin Ja skjønner, men folk har jo forskjellige erfaringer med matlaging sånn sett. Og det er det som er så gøy med matlaging. Ingen produserer akkurat det samme, eller gjør ting på den samme måten. Dermed mener jeg at man bør prøve seg fram! Også når det gjelder dette. Dersom du syns at du ikke får luftige horn, kan det være verdt et forsøk å prøve å lage horndeig uten å elte den i maskinen. Så finner man metoden man mestrer og trives best med.
Bagcrap Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 5 dl melk 100 g margarin 50 g gjær 1 dl sukker 14 dl hvetemel 1 ts salt 1 egg Blir best med våtgjær, men har selv brukt den med tørrgjær, og det funker fint det og! smelt smør, og bland melk, smør og egg sammen og få det opp til 37 grader. Sleng alt sammen i en bolle, og voaila: Pizzahorndeig!
Gjest Herr Drue Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Det er ikke våtgjær vs. tørrgjær som er avgjør om deigen blir luftig eller ikke. For at baksten din skal bli luftig er det et par ting du bør vite: Væskeinnhold i deigen er viktig - våt deig gir større bobler. Mengden utviklet gluten i deigen er viktig - jo mer finere hvetemel du har, desto mer luftig blir deigen. Her kommer også elting og behandlning inni bildet. Jo kraftigere du elter deigen, desto bedre vil glutenet utvikle seg (til en viss grad). Alternativet til maskinelting er langtidsheving - det har både fordeler og ulemper. Fettinnhold har også noe å si. Brødet får mer rustikk følelse når det ikke inneholder fett. Du trenger med andre ord bare hvetemel, gjær (gjerne tørr), salt og vann (60-65 % av melvekta). Om du i tillegg har maskin, har du alle forutsetninger for å lykkes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå