Gå til innhold

Jeg vil ha en hund igjen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barndomshunden er borte og jeg kjenner at jeg er klar til å ha hund igjen. Jeg vet ansvaret og hva ansvarlig hundehold innebærer, bortsett fra på et punkt. Jeg vil ha en over middels-aktivitetshund som er relativt stor. Pga at vi begge jobber fulltid (selvfølgelig ikke i valpeperioden) har vi tid til tur og aktivisering ca 2+ timer på hverdager (30 min/1-2 t/30 min), med mindre vi skaffer en seriøs hundelufter på dagtid. Er dette for lite? Jeg ser at mange på ulike forum lufter i 4-6 timer, men jobber de?

Spørsmål 2: Vi skal ha barn de neste 5-10 årene, bør hunden eller barna komme først? Jeg vet at hund først innebærer mye trening og ansvar(aldri barn og hund alene) osv, men hva slags erfaringer har dere med det? Hvis barn bør komme først tenker jeg å vente til den minste er rundt skolealder, og det er så leeenge til:)

Det ble litt langt (kunne skrevet mer!), men har prøvd å understreke at jeg er et ansvarlig menneske. Og at jeg helst ikke vil bli skjelt ut eller fortalt at jeg aldri bør få hund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan tilby godt med tur, mer enn de fleste kan. De som går tur 4+ timer om dagen lever gjerne for hunden, og vier all sin tid til hunden. Men de fleste andre har andre ting og pusle med, som barn og jobb. Det hender jeg drar på langturer (type 4+ timer), men det er som regel i helgene og da blir det mye drikkepauser, og tusling i sakte temp. Det har også ikke bare med hvor lenge du går tur, men hva du gjør. En hund blir mer sliten av å løpe løs 2 timer på fjellet enn å tusle i 4 timer langs en vei. :)

Om det er best å ha barn før eller etter man skaffer seg hund vet jeg ikke, men jeg ville tro at det går helt fint dersom du er nøye på å sosialisere hunden med barn fra den er valp. Så ikke dens første møte med en baby er når den er 5år :) Det er nok av folk som klarer å ha hunden først, og så lenge du er innstilt på det og legger til rette så går det helt fint! :) Greit å planlegge litt, så ikke hunden må omplasseres under svangerskapet eller når ungen er født. Men såklart, allergi kan forekomme hos barnet som gjør at dere muligens måtte omplassere (Men det finnes medisiner og andre ting å prøve i verste fall!)

Syntes du høres ut som et veldig ansvarlig menneske, som tenker godt over kjøpet av hund! :) Og jeg tror absolutt du er egnet til å ha hund!

• Liker 1
Skrevet

TS her: Tusen takk for svar på begge punkter:) Jeg får vel bare grunne videre på det..

Skrevet

Jeg synes det høres ut som bra med turtid, i hvert fall :)

Mine foreldre hadde en stor, seks år gammel omplasseringshund da de fikk meg. Bikkja var ikke veldig vant med barn, men det gikk helt fint! Dog, det var en veldig familievennlig og rimelig rolig gjeterhund, men de eneste problemene var at den tidvis løp meg ned i perioden jeg lærte meg å gå :fnise:

Skrevet

Vi kjøpte valp når babyen var 5 mnd, det er jeg glad for. Har en venninne som hadde hund i tre år før hun fikk baby og hun glemte hunden sin helt. Det er ikke noe problem her :)

Gjest Survival
Skrevet

Du har fått gode svar her! Må bare legge til at det er ingen direkte sammenheng mellom størrelsen på hunden og aktivitetsnivået :) Mange små raser trenger like mye mosjon og aktivitet som større raser, og motsatt. Så det er veldig viktig at det er noe dere sjekker opp før dere eventuelt velger rase - nettopp hvor mye akkurat den rasen trenger av mosjon og trening. En annen ting er at mange raser trenger ekstremt mye stimuli i form av forskjellige typer mentaltrening, og det er tidskrevende.

• Liker 2
Skrevet

Du har fått gode svar her! Må bare legge til at det er ingen direkte sammenheng mellom størrelsen på hunden og aktivitetsnivået :) Mange små raser trenger like mye mosjon og aktivitet som større raser, og motsatt. Så det er veldig viktig at det er noe dere sjekker opp før dere eventuelt velger rase - nettopp hvor mye akkurat den rasen trenger av mosjon og trening. En annen ting er at mange raser trenger ekstremt mye stimuli i form av forskjellige typer mentaltrening, og det er tidskrevende.

Enig i dette. Om dere planlegger barn i løpet av hundens levetid så ville jeg nesten tenkt mer på hva slags mental stimulering rasen dere vurderer har behov for. Fysisk trim av hund kan fint gjøres med barn :)

Men jeg syns du virker fornuftig og gjennomtenkt, TS!

• Liker 1
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg har ingen råd, TS, men ønsker å følge med på denne tråden. Vi skal kjøpe hund neste år (sannsynligvis), og er også usikre på hvilken rekkefølge som er mest gunstig, hund-barn eller barn-hund.

Angående rase kan jeg anbefale deg en titt på canis sin rasevelger, som kan gi deg et utgangspunkt i hvilke raser som kan passe for dere. Der kan du jo få en idé om hvilke hunder som har hvilket aktivitetsnivået. Men for all del - ikke ta alt for god fisk, men du virker så reflektert at jeg egentlig ikke behøver å nevne at dere bør dobbeltsjekke med andre sider eller fagpersoner. :-)

Ellers tror jeg mengden du nevner absolutt er nok for mange hunder. :-) Lykke til med hundekjøp! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...