Gjest A Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Har de siste dagene prøvd Tines nye laktosefrie yoghurt og jeg tåler den ikke! Diaré og vondt! Hvorfor tåler jeg den ikke?!?
shoppedilla Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Melkeallergi? Da nytter det ikke med laktosefritt Hva med de andre laktosefrie produktene?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Jeg tåler ikke laktosefri melk og laktosfri kremfløte, men jeg tåler laktosefri rømme. Jeg vet ikke hvorfor vi tåler noe og ikke noe annet, kanskje det alikevel er litt laktose i, eller noe? Men jeg reagerer som deg hvis jeg får i meg laktosefri melk og kremfløte.
shoppedilla Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Da kan det være at du har melkeallergi. Ikke at jeg da kan forstå at du tåler laktosefri rømme. Melkeallergi er proteinet man ikke tåler og det klarer de ikke skille ut av melka. Ei venninne av meg som har melkeallergi har prøvd den laktosefrie rømmen og reagerte. Jeg har ikke turt å prøve da jeg vet at jeg har melkeallergi. Hva med faste hvite oster? Som jarlsberg?
bioing Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Du kan være allergisk mot melkeproteiner og ikke melkesukkeret (laktose). I kumelk finnes over 25 ulike proteiner som kan gi reaksjoner hos melkeproteinallergikere. Noen er allergiske kun mot en av dem, mens de fleste har allergi overfor flere. I melk og meieriprodukter er det to hovedtyper av proteiner, myse og kasein. Både myse og kasein inneholder derimot flere undergrupper av proteiner. Endret 27. februar 2012 av bioing
Gjest Ts Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Jarlsberg går greit for meg. Ellers bruker jeg bare soyaprodukter. Har så vondt i magen nå at jeg bare vil sove til i morgen.....
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Jeg tåler heller ikke den laktosefrie yoghurten fra Tine, jeg har prøvd 3 ganger nå, men jeg tåler alt annen type laktosefrie produkter. Mistenker at den ikke er 100% laktosefri.
shoppedilla Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Vil egentlig tippe at du har melkeallergi, altså ikke tåler proteinet.. Men syns jo det er rart at du tåler jarlsberg og laktosefri rømme. Noe fasitsvar har jeg dessverre ikke. Jeg blir skikkelig dårlig av alt som inneholder melk. Kjempe vondt i magen så jeg gråter og løs mage... Så jeg unngår det fullstendig, noen unntak som freia påskeegg når jeg har flere dager fri på rad Men gud som jeg angrer med en gang! Uansett så må jeg noen ganger få det ut av systemet... Vil egentlig anbefale deg å leve helt melkefritt, for å spise noe man egentlig ikke tåler kan forværre allergien.
Gjest Ts Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Ts og AB er to forskjellige. Jeg som er ts har bare prøvd soymelk og aldri noen laktosefrieprodukter før denne yoghurten nå. Jeg spiser ikke sjokolade så vet ikke hvordan kroppen reagerer da. Men jeg fikk beskjed fra legen om at Jarlsberg er uten et-eller-annet sim jeg ikke husker navnet på og det er derfor jeg ikke blir dårlig av den. Men, hvis det er melk og ikke laktose jeg reagerer på - kan jeg prøve de pillene som gjør at man tåler det alikevel? Savner brunost:( Og hva med medisiner som inneholder melk?
bioing Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Ts og AB er to forskjellige. Jeg som er ts har bare prøvd soymelk og aldri noen laktosefrieprodukter før denne yoghurten nå. Jeg spiser ikke sjokolade så vet ikke hvordan kroppen reagerer da. Men jeg fikk beskjed fra legen om at Jarlsberg er uten et-eller-annet sim jeg ikke husker navnet på og det er derfor jeg ikke blir dårlig av den. Men, hvis det er melk og ikke laktose jeg reagerer på - kan jeg prøve de pillene som gjør at man tåler det alikevel? Savner brunost:( Og hva med medisiner som inneholder melk? Dessverre fungerer ikke laktaseenzymer på fordøyelse av melkeproteiner, det er kun laktose de spalter ned til glukose som er fordøyelig for de fleste. Når det gjelder medisiner med melkeinnhold burde du snakke med din lege om, da veier man gjerne opp bivirkninger mot virkningen av medisinen. Er "kostnaden" høyere en fordelen pleier man ikke ta medisinen. Endret 27. februar 2012 av bioing
Gjest Ts Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Takk for alle svar😃 jeg tar Cerazette som det visst er melk i. Jeg har flyttet så har ny lege som er veldig flink bortsett fra til å "huske" allergier.
bioing Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Hmm, et alternativ er Nexplanon, som også inneholder kun et progesteron men ikke laktosemonohydrat. Men det er et implantat da.. Men det har samme virkning som minipille. Endret 27. februar 2012 av bioing
Quadrofoglio Skrevet 10. mars 2014 #13 Skrevet 10. mars 2014 Samme her. Jeg tåler fint laktosefri melk, matfløte, smør osv. Men jeg blir akutt syk av den laktosefrie ypoghurten. Nå har jeg prøvd systematisk, og etter 10-15 minutter er det bare å finne seg et toalett. Kraftige smerter og diarè. Blir soya-yoghurt på meg heretter. Mistenker at den laktosefrie yoghurten ikke er helt laktosefri allikevel.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #14 Skrevet 10. mars 2014 Takk for alle svar jeg tar Cerazette som det visst er melk i. Jeg har flyttet så har ny lege som er veldig flink bortsett fra til å "huske" allergier. Blir du dårlig av å ta dem da? det er jo minimalt med laktosemonohydrat i dem... Har laktoseintoleranse selv, og har tatt cerazette i 7 år uten problemer. Anonymous poster hash: 58354...ddb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå