Gå til innhold

vask av hundens ører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at hunder med "hengende" ører, bør en rense/vaske, iallefall holde rent, da de fort kan få betennelse, osv. men det jeg lurte på er, hvordan renser vi ørene til en hund?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nokre rasar har mykje hår som kan tette ytst i øyregangane. Dette bør då nappast (vanlegvis med fingertuppane litt om gangen, etter det eg har sett. Ikkje ta store klasar med pinsett).

Elles er det viktigast at det ikkje får vere fuktig der over tid. Så lenge øyregangane ikkje er tette av hår, så er øyret stort sett sjølvrensande så lenge ein luftar og tørkar og vaskar undersida av øyret (det er altså ikkje naudsynt å drive med vasking inne i øyret). Ein kjenner det som regel fort på lukta dersom noko er på ferde.

• Liker 1
Skrevet

Dalmatineren min sliter med betennelse i øregangene, dette har dyrlegen fortalt at er fordi dalmatinere har lenger øreganger enn det som er vanlig. Jeg har fått sånn rens hos dyrlegen. Spruter litt av den flasken i øret, maserer og tørker vekk ørevoks med bommul.

• Liker 1
Skrevet

Dalmatineren min sliter med betennelse i øregangene, dette har dyrlegen fortalt at er fordi dalmatinere har lenger øreganger enn det som er vanlig. Jeg har fått sånn rens hos dyrlegen. Spruter litt av den flasken i øret, maserer og tørker vekk ørevoks med bommul.

Ja, men det trengs ikke så lenge hunden ikke har plager med det. Vanligvis skal man holde seg til det ytre.

Skrevet

Dra til dyrlegen, der vil de lære deg hvordan du renser ørene riktig og du får de riktige produktene.

• Liker 1
Gjest Survival
Skrevet

Jeg har hørt at hunder med "hengende" ører, bør en rense/vaske, iallefall holde rent, da de fort kan få betennelse, osv. men det jeg lurte på er, hvordan renser vi ørene til en hund?

Ja, dette er riktig. Har selv en rase med hengeører og er svært nøye med ørene, det er veldig viktig. Først og fremst må man jo nappe hår inni øret dersom det blir overfylt av hår der. Da vil det jo sette seg ørevoks fast i hårene også. Det kjenner man på lukta også. Man bør ikke "vaske" ørene i den forstand, men man kan tørke ørene med en litt fuktig klut dersom hunden tillater det. Mange hunder er svært sensitive i ørene.

Ellers er nok det vanligste og kanskje beste, at man drar til veterinæren og får renset ørene der. Dersom hunden har veldig mye puss i ørene, får man noen dropper hos vet som man skal dryppe i ørene på hunden hjemme over en viss periode. Da vil ørene renses, og man kan kjenne "gugget" som kommer ut fra ørene.

Ellers er dette ting du bør snakke med veterinær om! :) Det er ekstra viktig når man har hund med hengeører.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips alle sammen :D skal til veterinær på årlige sjekken snart uansett, så dette skal jeg spørre om :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...