Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg må bare få ut litt frustrasjon. Før jul hadde jeg en eksamen jeg fikk C på, jeg ba om begrunnelse og fikk tilbakemelding på at det var en veldig sterk C, nesten en B. Jeg bestemte meg derfor for å klage. Det ble D.

Jeg er sjokkert, veldig lei meg og helt fortvilet. Jeg VET at besvarelsen ga gode svar og viste en student med mye kunnskap. Det var kanskje ikke en A, men det var hvertfall ikke en D. Hvordan kan sensorer gi SÅ subjektive karakterer?

Akkurat nå har jeg bare lyst til å gi opp hele studiet. Jeg kan jo ikke klage på denne karakteren, men noen som vet om jeg kan klage til en høyere kommisjon? Synes bare dette er helt på trynet! :trist:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er livet. Ved klage fikk du ny sensor, og denne bedømte oppgaven din til mye svakere enn første sensor. Du kan naturligvis ikke klage dette inn noe sted.

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler at det er sånn at de "skremmer" mange ifra å klage ved å gi en dårligere karakter til de man er uenige med klagen til. Istedenfor å beholde Cen som du hadde, så fikk du D. Du har lært leksa di, og kommer ikke til å klage igjen; chingching - penger spart for skolen.

• Liker 4
Skrevet

Det høres jo helt korrupt ut. Dessuten skal det være slik at de nye sensorene ikke vet hva oppgaven fikk opprinnelig ...

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke ta eksamen en gang til da?

• Liker 1
Skrevet

Shit happens! Blir for dumt å spekulere i korrupsjon synes jeg.

Det er ikke verdens undergang å få en D selv om det virker slik nå.

Det eneste du kan gjøre med den karakteren er å gå opp til eksamen på nytt.

• Liker 1
Skrevet

Shit happens! Blir for dumt å spekulere i korrupsjon synes jeg.

Det er ikke verdens undergang å få en D selv om det virker slik nå.

Det eneste du kan gjøre med den karakteren er å gå opp til eksamen på nytt.

Jeg spekulerer ikke i korrupsjon. Det var en over her som sa at skolen har en tendens til å gi dårligere karakterer til klagesaker for å gi studentene en lærepenge. Og hvis det er tilfelle, så snakker vi korrupt.

Skrevet (endret)

Det er leit å høre.

Men det er ikke noe konspirasjon der. Det som brukes av resursser i klagesaker er jo såpass liten i forhold til alt annet at det blir litt overkant å tro at det er noen finansielle interesser der. I og med at sensorene også ikke er de samme hvert år er det heller ikke noe insentiv for å skremme studenter :)

Lærepenge? Tro eller ikke, de fleste som underviser og sensurerer blir genuint gla av å lese gode oppgaver og se at studentene har gjort en god jobb! :)

Men med alle slike evalueringer blir til en viss ad fortolkning av en tekst, slik er det bare. Jeg har både sensurert og hatt en del klagesaker, og det kan riktignok gå begge veier, men i de aller fleste tilfeller er sensorene ganske enige om karakterene - man ser faktisk forskjell mellom en D og B.

Derimot mener jeg også at det finnes dessverre en del studender som overvurderer sin oppgave - det man ville si er ofte klarere i alles egne hoder, dessverre leser sensorene bare det som er skrevet ned. Det skal en god del til for å få A i det hele tatt, i hvert fall hos oss, og for å få en B må også oppgaven være meget bra. Nå sier jeg ikke at det var et tilfelle her, men det skjer.

Men det finnes også saker der noen har fått en for streng evaluering, det skjer dessverre også.

Om du mener du kan bedre, er det jo bare å ta opp eksamen på nytt? Lykke til. :)

Endret av Bond
Skrevet

Det høres jo helt korrupt ut. Dessuten skal det være slik at de nye sensorene ikke vet hva oppgaven fikk opprinnelig ...

Det er gjort om. Nå opplyses opprinnelig karakter. Jeg synes det er betenkelig, men det hindrer jo pinlige store sprik mellom opprinnelig og ny karakter..

Skrevet (endret)

Ta opp faget.

Akkurat samme skjedde med meg - min faglærer sa jeg måtte klage. Mest fordi det var ingen "feil" ut fra begrunnelsen og grunnen til at jeg fikk dårligere karakter var på grunn av misforståelser mellom sensor og faglærer. Temaet jeg valgte var nytt i faget og det virket ikke som om sensorene hadde fått det med seg - for begrunnelsen var positiv utenom at temaet var utenfor fagfeltet (må påpeke at det var pensum i faget og jeg brukte pensumlitteratur - samt at problemstilling og litteratur var godkjent av faglærer).

Anyways. Jeg klagde og gikk ned i karakter. Jeg ble ikke sjokkert engang - jeg lo litt... og tenkte: dette er latterlig. Den første begrunnelsen var helt annerledes enn den etter klagen med nye sensurer - der hvor de første mente det var meget god selvstendighet, god refleksjon og diskusjon ++ - mente de andre sensorene at det var INGEN refleksjon, diskusjon eller selvstendighet. Og den andre nevnte ingenting om fagfeltet. Hyggelig å vite at jeg burde egentlig fått bedre karakter om det ikke var for det surret på første sensuren.... og nå skjønner jeg ingenting av hvordan jeg skal ta det opp når begrunnelsene er SÅ forskjellige. Hvor den ene mener det er kjempeflott og fint, mener den andre det er katastrofalt.

Man kan ha uflaks med sensorer! Det betyr ikke at du ikke bør gå det du går. Opp med haka!

Ps: Jeg har faktisk tro på at noen institutter skremmer sine studenter for å ikke få mer ekstraarbeid. Mitt institutt har hvertfall kjempedårlig rykte på seg.. å jobbe imot studenter. Og de har vist det gang på gang dessverre. Men men...

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...