Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2004 #1 Skrevet 10. januar 2004 Hvor mye betyr karakterer for å få en godt betalt og interessant jobb? Fra Universitet, høyskole, videregående?
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #2 Skrevet 10. januar 2004 På juss betyr det kjempemye!!! Har inntrykk av at på andre samfunnsvitenskapelige fag betyr det mer hva du har studert og skrevet om.
Gjest Lea Skrevet 10. januar 2004 #3 Skrevet 10. januar 2004 Det betyr sikkert en del om du tar utdannelse for å få et spesielt yrke. Jeg har kun videregående og ganske lang erfaring fra arbeidslivet. Når jeg søkte jobb sist fikk jeg beskjed om at karakterene mine betydde svært lite (da jeg kommenterte at jeg ikke hadde akkurat toppkarakterer). Om du har relevant yrkeserfaring og får gode attester/referanser så ser det altså ikke ut til å bety all verden om du ikke skal ha en jobb som krever spesiell utdannelse.
Gunilla Skrevet 10. januar 2004 #4 Skrevet 10. januar 2004 Det varierer nok fra fagområde til fagområde, vil jeg tro. Jeg har utdannelse innenfor humaniora, og søkte en jobb før jeg hadde fått vitnemål og endelig karakterutskrift. Jeg sa jeg selvsagt kunne ettersende dette, men jeg fikk jobben uten videre spørsmål. De visste jeg hadde utdannelsen, og var mer opptatt av det enn selve karakterene. Jeg er ganske opptatt av å få gode karakterer, men må innrømme at det har mindre betydning enn jeg hadde trodd. Som det ble sagt her; det er viktigere hvilke fag du har/spesialisering/sammensetning.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2004 #5 Skrevet 10. januar 2004 På juss betyr det kjempemye!!! Har inntrykk av at på andre samfunnsvitenskapelige fag betyr det mer hva du har studert og skrevet om. Hmmm..hva slags jobb får man med dårlige karakterer fra jussen da? Og hvilke jobber får man med gode?
Grooo Skrevet 10. januar 2004 #6 Skrevet 10. januar 2004 Min erfaring er at karakternee ikke betyr en ting... Det som betyr noe er erfaring og referanser, og slikt får man ikke hvis man ikke jobber ved siden av studiene. Og når man jobber masse ved siden av studiene slik jeg har gjort, vel... Da sier det seg selv at karakterene ikke er helt på topp. Jeg ligger "midt på" når det gjelder karakterer, men fikk forholdsvis lett jobb nettopp fordi jeg hadde endel jobberfaring.
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #7 Skrevet 10. januar 2004 Hmmm..hva slags jobb får man med dårlige karakterer fra jussen da? Og hvilke jobber får man med gode? A: De fleste typer jobb, bla advokatfirmaer, Lovavdelingen i Justisdep, Høyesterett. B: Forvaltningen C,D,E: Aner ikke
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2004 #8 Skrevet 10. januar 2004 Jeg må innrømme at jeg føler at jeg har lært mye mere av å jobbe enn av å studere. Som student har man jo som regel ingen andre enn seg selv å forholde seg til ved eksamen f.eks. Og man har jo som regel kun et forsøk på eksamen. Ved jobb kan man som regel spørre andre, og det er vel kanskje også av og til det lureste....Jeg har også erfart å komme i kontakt med emner som ligger langt over jobbkompetansen, f.eks å bli spurt i høringer. Det handler nok like mye om interesser og anlegg som får utvikle seg over tid...
Gjest Madley Skrevet 10. januar 2004 #9 Skrevet 10. januar 2004 Jeg må innrømme at jeg føler at jeg har lært mye mere av å jobbe enn av å studere. Som student har man jo som regel ingen andre enn seg selv å forholde seg til ved eksamen f.eks. Og man har jo som regel kun et forsøk på eksamen. Ved jobb kan man som regel spørre andre, og det er vel kanskje også av og til det lureste....Jeg har også erfart å komme i kontakt med emner som ligger langt over jobbkompetansen, f.eks å bli spurt i høringer. Det handler nok like mye om interesser og anlegg som får utvikle seg over tid... Her vil jeg bare si at 1) Du lærer en del på skolebenken som du aldri kan få vite bare gjennom å jobbe. Det vet jeg av erfaring. På samme måte som du lærer ting ved å jobbe du ALDRI får lære på skolebenken. Sådet ene bør ikke utelukke det andre. 2) du har tre forsøk på å gå opp til eksamen. Stryker du da, må du ta hele faget på nytt igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2004 #10 Skrevet 10. januar 2004 [ Her vil jeg bare si at 1) Du lærer en del på skolebenken som du aldri kan få vite bare gjennom å jobbe. Det vet jeg av erfaring. På samme måte som du lærer ting ved å jobbe du ALDRI får lære på skolebenken. Sådet ene bør ikke utelukke det andre. 2) du har tre forsøk på å gå opp til eksamen. Stryker du da, må du ta hele faget på nytt igjen. 1. Jeg er enig. Men karakterer sier likevel ikke bestandig alt... 2. Tre ganger regelen gjelder ikke for alle studier......og hmmm..hvor mange ganger skal man liksom gidde å ta opp eksamen...(eller hele faget opp att for den saks skyld)
Gjest Ingeline Skrevet 11. januar 2004 #11 Skrevet 11. januar 2004 Enig med flere over her at karakterer ikke er det viktigste. Jeg jobber som journalist, og karakterene fra journalistutdanningen er det vel egentlig ingen som har brydd seg om. I dette yrket er det erfaring, erfaring og erfaring som teller. Samtidig synes jeg jo at det er tullete å ta en utdanning hvis man ikke anstrenger seg for å få gode karakterer. Det er det man lærer av. Ofte er det nok slik at de som går ut av en høyskoleutdannelse med middelmådige karakterer ikke har lært mest av utdannelsen...
Nala Skrevet 11. januar 2004 #12 Skrevet 11. januar 2004 Som andre har sagt, det kommer nok mye an på fagområdet. Selv har jeg språkfag og media fra universitetet, og har vel egentlig ikke opplevd at karakterene har betydd noe som helst i jobbsøkersammenheng. Likevel har jeg en særdeles interessant jobb med ok betaling :D Det som i bunn og grunn betyr mest for mange bedriftsledere er hvordan du er som person. Referanser er uhyre viktig. At noen kan gå god for at du har god arbeidsmoral teller mye. Personlige egenskaper teller også i en ansettelsesprosess. For min del la de vekt på at jeg måtte passe inn i miljøet på jobb, jeg måtte svare på hva jeg kunne tilføre miljøet osv. Karakterer er ofte bare veien videre. Karakterene på videregående er inngangsporten til høyere utdanning for eksempel. Om du skal ta fag som krever veldig gode karakterer (medisin, journalistikk mm) er karakterne selvsagt viktig, mens det på åpne fag ikke er like viktig å kunne vise til et bra vitnemål. Men når dette er sagt, det skader jo aldri å gjøre sitt beste for å få gode karakterer da
tenker Skrevet 12. januar 2004 #13 Skrevet 12. januar 2004 anonym skrev: Poirot skrev: På juss betyr det kjempemye!!! Har inntrykk av at på andre samfunnsvitenskapelige fag betyr det mer hva du har studert og skrevet om. Hmmm..hva slags jobb får man med dårlige karakterer fra jussen da? Og hvilke jobber får man med gode? A: De fleste typer jobb, bla advokatfirmaer, Lovavdelingen i Justisdep, Høyesterett. B: Forvaltningen C,D,E: Aner ikke C,D,E: Saksbehandler på lokale trygdekontor? Klient hos A- etat?
Fru Fomle Skrevet 12. januar 2004 #14 Skrevet 12. januar 2004 Jeg vil tro at karakterer teller ganske mye for å få den første jobben. Etterhvert som årene går og erfaringen øker vil karakterene ha mindre og mindre betydning.
Gjest Poirot Skrevet 12. januar 2004 #15 Skrevet 12. januar 2004 C,D,E: Saksbehandler på lokale trygdekontor? Klient hos A- etat? Jeg har bedre karakter enn C og er A-etatklient, kommer ikke engang på intervju på jobber søkt hos trygdekontoret... Men jeg kjenner jo en og annen med C som har fått jobb. Man kan nok få jobb mange steder, men det kommer ann på hvor i landet man er.
tenker Skrevet 12. januar 2004 #16 Skrevet 12. januar 2004 Beklager litt flåsete bemerkning, vet det er kjempetøft for nyutdannede å få jobb for tida. Man må nesten ha noen kontakter eller et "bein innenfor" på en eller annen måte, det er i alle fall min erfaring (ja, jeg har vært heldig). Å søke på relevante stillinger som lyses ut som nyutdannet jurist/ samfunnsviter/ økonom pr i dag kan man stort sett bare glemme. Men det er jo i ferd med å bli bedre, sier de, da. By the way, finnes det noe relevante stillinger for en jurist som er noe særlig "lengre ned på rangstigen" for en jurist enn trygdekontoret?
Gjest Poirot Skrevet 12. januar 2004 #17 Skrevet 12. januar 2004 By the way, finnes det noe relevante stillinger for en jurist som er noe særlig "lengre ned på rangstigen" for en jurist enn trygdekontoret? Nei, ikke hvis man ønsker en stilling der man får brukt utdannelsen. Noen synes vel at sosialkontor er verre. Jeg har nå søkt på jobber som kun krever juridisk eller økonomisk innsikt & høyere utdannelse (men ikke cand. jur). Har ikke kommet på intervju da heller.
tenker Skrevet 12. januar 2004 #18 Skrevet 12. januar 2004 Får bare ønske deg lykke til, Poirot! Et lite ps: jeg regner med du vet at hvis du får deg et vikariat som sekretær el. i forvaltningen (Manpower formidler i alle fall), så har du mulighet til å søke på stillinger som lyses ut internt?
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2004 #19 Skrevet 12. januar 2004 C,D,E: Saksbehandler på lokale trygdekontor? Klient hos A- etat? Vel, vel ..man skal nå ikke generalisere så voldsomt her da. Enkelte synes kanskje det er viktigere å være nær familien enn å ha superjobben. Det er tross alt ikke alle som bor i en by... Det å jobbe på sosialkontor f.eks innbefatter ikke bare det å jobbe med "fattige", men kan også innebære saksbehandling innen andre lover ( f.eks nye røykeloven, alkoholloven m.m)Samt at man kan bli bedt om å gi uttale i forbindelse med høringer f.eks. Men det er klart det kan sikkert være litt kjedelig for de "ekte" juristene. Det er jo bl.a velkjent at ansatte på slike offentlige kontorer har "veiledninger" som sin juridiske kompetanse... En annen ting som jeg personlig ha fått merke er at disse lokale trygde-, og sosialkontorene godt kunne trengt litt høyere kompetanse.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2004 #20 Skrevet 12. januar 2004 Og for ikke å glemme; når det gjelder kompetanse; AETAT!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå