Gå til innhold

Hva er det katten min driver med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først: Vi har sånt lite stativ som vannskålen og matskålen står i.

De siste dagene har katten vår drevet og oppført seg litt rart. Hun har tatt vannskålen av stativet, og deretter har hun flyttet rundt på vannskålen som en og annen gærning. Hun har også flyttet litt på stativet (men vi tror dette er skjedd når hun har fått skålen av stativet). Første tanken som slo meg var at det var en lukt eller noe sånt under skålen hun skulle frem til. Men vi har vasket både gulv og vegg der, men hun fortsetter. Det er en utrolig irriterende lyd når en metallskål blir dyttet bortover gulvet, og tregulvet har ikke godt av alt vannet som havner utover. Også er vi jo litt nysgjerrige på hvorfor hun gjør dette? Noen som vet? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter liker ikke å ha vann og mat ved siden av hverandre, så kanskje den prøver å fortelle deg at den vil at de skal stå lenger fra hverandre? :ler:

Hvis ikke så er den nok bare rar. :fnise: Noen katter har sine egne greier.

Skrevet

Men det har jo aldri vært noe problem før. :klo: Jaja, hun er jo rar, det er ikke noe spørsmål engang. :ler:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tåler du en liten utgift nå i slutten av måneden ?

Jeg tenker at en egen vannskål eller to (av den solide, stabile typen) er en god idé.

Det fine stativet med to blanke skåler side ved side kan brukes til "bare mat", - gjerne forskjellig smak i hver skål :fnise:

Men hvorfor hun gjør det ? Tja ? Si det ? :klo:

Enkelte ting har jeg lært meg å ikke prøve finne en logisk (for mennesker) forklaring på, - som at min lille frøken absolutt skal grave ned maten enkelte kvelder. Hun jobber noe aldeles frenetisk med å flytte en 3 meters fillerye over matkoppen (og det hender at hun greier det også !)

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Som sagt over her - katter liker ikke mat og vann sammen. Vannet kan bli dårlig om det ligger nære rester av døde dyr. Som jo er vanlig kattemat fra gammelt av.

Katten min hadde en vannskål på badet (badet er veldig bra å drikke fra - spesielt dusj og vask) og en under gjestesenga i andre etasje. Ikke en dråpe vann på kjøkkenet der maten stod. De første årene hennes, så brydde hun seg ikke, men ble mer og mer bestemt på at vann og mat IKKE hører sammen :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Greia er at vi ikke har plass i denne lille leiligheten til å ha vannskål et annet sted da. :daane: Haha.

Katter graver ned maten sin for å beskytte den forresten, gamle katten min stod alltid og prøvde å grave i gulvet som en galning. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt. Har katter som gjør det uavhengig av om det står med maten eller ikke. Kjøp skål med gummikant rundt bunnen, sklir den ikke overalt + du slipper irriterende lyder,

Skrevet

KAtter er sære:p

Min katt har plutselig begynt å "labbe" ned i vannet, i vannglassene våre og sann. Ikke kjekt når vannet spruter utover gulvet og oppover veggene :regn:

Gjest badeand1
Skrevet

Katter liker ikke å ha vann og mat ved siden av hverandre, så kanskje den prøver å fortelle deg at den vil at de skal stå lenger fra hverandre? :ler:

Hvis ikke så er den nok bare rar. :fnise: Noen katter har sine egne greier.

Min katt har ingen problemer med det. :)

Skrevet

Katter drikker vanligvis vann fra elver osv. Og det ligger i instinktene at vann som er stille kan være gammelt og inneholde bakterier som kan skade katten. Derfor vil katten "røre" i vannet.

Skrevet

Haha, ja det kan jo godt være en mulighet. Men instinktene hennes er ikke akkurat sterke ellers da. Jakte? Nei, det har hun aldri hørt om. Gå på do ute? Nei, her er det å være ute i timesvis, gå inn og drite, og så gå ut igjen(:daane:) og hun fetcher. Skjønn er hun uansett da. :)

Skrevet

Min katt gjorde det samme, og vi fant aldri ut hvorfor. Vi hadde ulike typer skåler, plasserte dem på ulike plasser i leiligheten - ingenting hjalp. Hun klarte til og med å skvulpe vann utover gulvet når vi hadde det i en stor, "sklisikker" hundeskål i metall!

Til slutt kapitulerte vi og satte vannskålen i dusjen. Hun dro den fortsatt rundt, men der gjorde det i hvertfall ikke noe at det skvulpet vann.

Skrevet

Min katt har ingen problemer med det. :)

Det er nok heller unntaket enn reglen :) I naturen vil de ikke spise mat og drikke samme sted, de vil heller vandre vekk fra der de spiste maten sin og drikke.

Her er forøvrig et veldig godt innlegg om det.

" I likhet med oss mennesker trenger også kattene mye vann om sommeren. Hvor mye de faktisk drikker er en god del avhengig av hvordan vannet smaker og hvor vannet er plassert.

Katter drikker mer når vannet ikke er plassert ved maten deres. 2 meter eller mer, fra maten, er anbefalt. Dette kommer av instinkter. De første kattene drakk ikke av vannet som lå tett ved der de spiste. Har du vannet til katten din plassert ved maten vil katten mye mer drikke av sølepytter, fontener i hagen, av dusjen eller andre vannkilder den finner.

Bytt vann daglig om du har en vanlig vannskål, gjerne 2 ganger daglig i varmt sommervær. Katter foretrekker ikke iskaldt vann, men det viktigste er at vannet er friskt.

-Oversatt fra tysk av livheidi, hentet fra Geliebte Katze 7/2008 "

Skrevet

Greia er at vi ikke har plass i denne lille leiligheten til å ha vannskål et annet sted da. :daane: Haha.

Katter graver ned maten sin for å beskytte den forresten, gamle katten min stod alltid og prøvde å grave i gulvet som en galning. :ler:

Bor i liten leilighet jeg og, men har satt en vannskål i vinduskarmen. Hun liker jo godt å sitte der uansett, og drikker mye da. :)

Skrevet

Vi har ikke vinduer, utenom på kjøkkenet og den er full for vi har så lite kjøkken at vi må ha noen matvarer der (pluss at hun ikke tørr å hoppe opp. Hun liker best å gå opp på ting, så tapeten her ser jo ikke ute da hun ikke gidder å hoppe opp på bokhylla feks), så det går ikke her.

Skrevet

Du får gjøre som oss og sette den i dusjen. ;)

Skrevet

Kanskje det, men da må den stå over det rare sluket der. For hun elsker å drikke såperestene som ligger der.

Skrevet

Jeg tror ikke det er mer komplisert enn at hun synes det er gøy!

Min katt (som er skogskatt) elsker å leke med vann. Han kan sitte i timesvis å stirre på at vannet rører på seg, og det beste han vet er å dra ut proppen i badekaret og høre på alle surklelydene. Han kan vekke meg tidlig om morgenen bare for at jeg skal tappe vann i badekaret og legge oppi noen plastkorker. Og der sitter han i timer og durer og har det gøy. :fnise:

Noen ganger leker han i vannskålen sin også. Plasker litt med poten og sånt. Men drikker han noen gang vann fra skålen? Nei. Må være rennende vann fra badekaret eller ute. Kresne karen. :rodmer:

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Kanskje det, men da må den stå over det rare sluket der. For hun elsker å drikke såperestene som ligger der.

Det er en utmerket idé å plassere en vannkopp oppå sluket :biggrin:

Den mest populære vannkoppen her i huset står på 'hovedbadet', oppå sluket.

Det er den vannkoppen de alle tre oftest drikker av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...