Gå til innhold

Hunden min jukker på katten!

Anbefalte innlegg

Gjest Madelene1
Skrevet

Hunden vår jukker på katten vår!

Katten springer som regel bort men det hender at han bare ligger der. Akkurat som at han ikke bryr seg.

Vi jager bort hunden, sier fy o.l men dette bare fortsetter og fortsetter.

Hvordan få fikset dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han prøver tydeligvis å markere at han er sjef over katten. Men hvordan du skal få dem til å slutte vet jeg ikke...

Gjest Madelene1
Skrevet (endret)

Han prøver tydeligvis å markere at han er sjef over katten. Men hvordan du skal få dem til å slutte vet jeg ikke...

Jo, det stemmer det du sier. Men katten har jo latt han jukke på han (vi har selvfølgelig tatt tak i hunden med en gang, men noen få jukk før vi er der, rekker han), så jeg forstår ikke hvorfor han skal fortsette med dette?

Jeg forstår heller ikke hvorfor i all verden katten bare ligger der?

Eller hvordan vi skal få de til å stoppe?

Endret av Madelene1
Skrevet

Katten din "overgir" seg vel da, og har funnet sin plass i hiearkiet. Det er andre regler i dyreriket enn hos oss mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke hunder prøver å dominere, jeg tror heller på stressteorien. Som regel er jokking en overslagshandling som bunner i stress.

I hvilke situasjoner begynner han å jokke på katten?

Etter tur? Etter mat? Når han står opp? Etter lek? Etter å løpt etter katten? Fortell litt mer.

Ellers må du bare fjerne han hver gang han starter. Er ikke mye annet å gjøre med, evt fjerne kilden til stresset.

Gjest Madelene1
Skrevet

Jeg tror ikke hunder prøver å dominere, jeg tror heller på stressteorien. Som regel er jokking en overslagshandling som bunner i stress.

I hvilke situasjoner begynner han å jokke på katten?

Etter tur? Etter mat? Når han står opp? Etter lek? Etter å løpt etter katten? Fortell litt mer.

Ellers må du bare fjerne han hver gang han starter. Er ikke mye annet å gjøre med, evt fjerne kilden til stresset.

Jeg kan ikke si at det er noen av delene, fordi han gjør det alltid så fremt han ikke sover eller slapper av. :S

Syns litt synd på katten. :/

Skrevet

Hvor mye tur og hjernetrim får hunden? Og hvilken rase er det?

Jokking er ytterst sjeldent dominanse, det er nesten alltid pga stress eller under/overstimulanse.

Gjest Madelene1
Skrevet

Hvor mye tur og hjernetrim får hunden? Og hvilken rase er det?

Jokking er ytterst sjeldent dominanse, det er nesten alltid pga stress eller under/overstimulanse.

Vi går turer flere ganger om dagen. Noen korte og noen lange.

Men de faste langturene har vi på morgenen. Da går vi, ja nå vet jeg ikke i km, men vi er vel ute å går i en halvtime- trekvarter.

Så er det langtur igjen etter middag, ca like langt. Idag var vi ute i ca 3 kvarter.

Så nå er det ikke ut på en litt mindre tur før vi skal legge oss.

Det hender at jeg tar han med når vi skal ut til byen o.l og da er vi ute så og si hele dagen (pleier å være hjemme igjen på ettermiddagen), men allikevel gjør han slik med katten.. :/

Skrevet

Vi går turer flere ganger om dagen. Noen korte og noen lange.

Men de faste langturene har vi på morgenen. Da går vi, ja nå vet jeg ikke i km, men vi er vel ute å går i en halvtime- trekvarter.

Så er det langtur igjen etter middag, ca like langt. Idag var vi ute i ca 3 kvarter.

Så nå er det ikke ut på en litt mindre tur før vi skal legge oss.

Det hender at jeg tar han med når vi skal ut til byen o.l og da er vi ute så og si hele dagen (pleier å være hjemme igjen på ettermiddagen), men allikevel gjør han slik med katten.. :/

Hvilken rase er det? Aktiviteten er helt grei for f.eks en Stafforshire Bullterrier, men overhode ikke nok for en Husky eller en Border Collie..

Gjest Madelene1
Skrevet

Hvilken rase er det? Aktiviteten er helt grei for f.eks en Stafforshire Bullterrier, men overhode ikke nok for en Husky eller en Border Collie..

Tibetansk spaniel. :) Han er forresten 10 år :)

Skrevet

Tibetansk spaniel. :) Han er forresten 10 år :)

Har han drevet med dette lenge, eller bare nå i det siste? Når han er såpass kan en helsesjekk være greit, hunder kan oppføre seg rart hvis de ikke er i form.

Jeg regner med det er stress, at det skjer for mye. Sliter han med å roe seg ned etter tur f.eks?

Gjest Madelene1
Skrevet

Har han drevet med dette lenge, eller bare nå i det siste? Når han er såpass kan en helsesjekk være greit, hunder kan oppføre seg rart hvis de ikke er i form.

Jeg regner med det er stress, at det skjer for mye. Sliter han med å roe seg ned etter tur f.eks?

Vel vi hentet han for en mnd tid siden, men han har vel gjort det siden han kom til oss.

Han har ingen problem med å roe seg ned etter at vi har gått tur. Tror at han er litt sliten da. hehe :P

Skrevet

Det er mange her på KG også som kunne tenkt seg å jokke på Katten :fnise:

(Unnskyld altså, jeg bare klarte ikke å la vær)

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hunden vår jukker på katten vår!

Katten springer som regel bort men det hender at han bare ligger der. Akkurat som at han ikke bryr seg.

Vi jager bort hunden, sier fy o.l men dette bare fortsetter og fortsetter.

Hvordan få fikset dette?

Huff stakkar katten og slemme hunden som prøver å voldta katten.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er mange her på KG også som kunne tenkt seg å jokke på Katten :fnise:

(Unnskyld altså, jeg bare klarte ikke å la vær)

Æææh liker du han? Gi meg heller Yme (off topic, sorry).

Skrevet

Vel vi hentet han for en mnd tid siden, men han har vel gjort det siden han kom til oss.

Han har ingen problem med å roe seg ned etter at vi har gått tur. Tror at han er litt sliten da. hehe :P

Hvis dere fikk han for en mnd siden, stiller jo saken seg andeledes. Hunden er hos nye mennesker, nytt sted, nytt hus, nye lukter, nye inntrykk og nye dyr. Det gjør noe med en liten hund.

Jeg ville prøvd å holde pus og hunden fra hverandre en liten stund, droppet å straffe hunden fysisk, og hatt en del rotrening. Dager hvor dere ikke gjør så mye, la hunden ha en fast plass og lær den en kommando som sier at den skal dit (type "Gå på plassen sin"). Der skal den få være helt i fred.

Skrevet

Huff stakkar katten og slemme hunden som prøver å voldta katten.

Det er vel ikke akkurat slik det forholder seg...

Årsaken til jukking er som regel en eller annen form for stress. Det hender min hund prøver seg på en av kattene her, men det er sjeldent og jeg har konsekvent fjernet ham hver eneste gang. Kattene bryr seg ikke, men det er ikke adferd jeg setter pris på. Årsaken til at min gjør det ser ut til at han vil provosere katten til å løpe eller leke, altså få noe til å skje.

Hvis jeg var TS ville jeg bare ha fjernet hunden hver gang den gjør det uten å lage noe mer oppstyr og når den etter hvert forstår at den ikke får noen respons verken fra eier eller katten, vil den gi seg.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er vel ikke akkurat slik det forholder seg...

Årsaken til jukking er som regel en eller annen form for stress. Det hender min hund prøver seg på en av kattene her, men det er sjeldent og jeg har konsekvent fjernet ham hver eneste gang. Kattene bryr seg ikke, men det er ikke adferd jeg setter pris på. Årsaken til at min gjør det ser ut til at han vil provosere katten til å løpe eller leke, altså få noe til å skje.

Hvis jeg var TS ville jeg bare ha fjernet hunden hver gang den gjør det uten å lage noe mer oppstyr og når den etter hvert forstår at den ikke får noen respons verken fra eier eller katten, vil den gi seg.

Ok så det er ikke voldtekt av katten hvis han puler katten? Eller jokker den bare på katten?

Gjest Silvermist
Skrevet

Ok så det er ikke voldtekt av katten hvis han puler katten? Eller jokker den bare på katten?

Den jokker på katten, det er ikke voldtekt... Menneske- og dyrriket er ganske ulikt. :)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Den jokker på katten, det er ikke voldtekt... Menneske- og dyrriket er ganske ulikt. :)

jeg syns fortsatt synd på katten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...