Gå til innhold

Formuesgrensen ved stipend til høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir student til høsten, og dersom jeg flytter ut vil jo disse ca. 4000 man får i stipend komme godt med. Har deltidsjobb ved siden av som jeg planlegger å beholde.

I tillegg har jeg en del penger i banken, og tror at jeg i løpet av året vil overstige formuesgrensen, spesielt mtp. sommerjobbing. Men så kommer det jo en del utgifter i forbindelse med studiene også, både dersom jeg flytter, og også mtp. bøker, ny datamaskin o.l.

Vil det da være min resterende formue ved utgangen av 2012 som legges til grunn for å beregne om jeg evt. blir trukket i stipend?

Si jeg etter august har en totalformue på 300.000. I august bruker jeg ca. 20-30.000 på utstyr o.l., og har et forbruk de neste månendene som gjør at jeg ved utgangen av 2012 har 280.000 igjen. Lånekassens formuegrense er ca. 287.000. Får jeg da redusert stipendet mitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært på den siden før jeg spurte. :)

Men kunne ikke se noe om når formuen beregnes, altså om det er formue ved utgangen av 2012 som gjelder, eller om man ikke kan overstige 287' i løpet av året.

Skrevet
Er du enslig, blir stipendet ditt redusert med to prosent per måned av den delen av formuen som er over grensene.

Tolker det som at det blir beregnet løpende, og hvis formuen din skulle synke under grensene i løpet av året, blir du ikke lenger trukket.

Skrevet

Har vært på den siden før jeg spurte. :)

Men kunne ikke se noe om når formuen beregnes, altså om det er formue ved utgangen av 2012 som gjelder, eller om man ikke kan overstige 287' i løpet av året.

'Alle blir automatisk kontrollert mot likningen når den er klar'

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Tolker det som at det blir beregnet løpende, og hvis formuen din skulle synke under grensene i løpet av året, blir du ikke lenger trukket.

Nja, er ikke helt sikker på det. Ser at de skriver først:

stipendet du får utbetalt er ikke endelig fastsatt når du får pengene eller når eksamen er bestått. Alle blir automatisk kontrollert mot likningen når den er klar, vanligvis ett til to år etter at du fikk pengene, men det kan også gå lengre tid.

Hvis dette også gjelder formue så må det da være per år :klo:

Jeg tror jeg hadde sendt en mail direkte og spurt om dette ts.

Skrevet

Nja, er ikke helt sikker på det. Ser at de skriver først:

Hvis dette også gjelder formue så må det da være per år :klo:

Jeg tror jeg hadde sendt en mail direkte og spurt om dette ts.

Ops, min feil. Ser ut som du har mer rett. Men uansett bør TS være forsiktig med inntekter og formue når vedkommende ligger rett rundt grensene. Kjedelig å ikke få fullt stipend...

Skrevet

Man kan da ikke beregne dette løpende. Lånet blir uansett ikke omgjort før ligninga er klar.

Skrevet

Har du vurdert å overføre noe til foreldrene dine i mellomtiden, så kan du heller få dem tilbake når du trenger dem igjen?

Kommer selvfølgelig ann på hvordan foreldrene dine er, hvilket forhold de har til økonomi, om du stoler nok på dem til å la dem passe på pengene dine.

Skrevet

De reglene er jo der for en grunn. Har du 300 000 i banken har du ikke akkurat behov for stipend fra Lånekassen...

• Liker 2
Skrevet

Er eid bolig regnet som formue?

Jeg har kjøpt leilighet til 3 mill (med hjelp av foreldre og samboer), og lurer på om det vil påvirke om jeg får stipend/lån fra lånekassen og hvor mye?? Ringte lånekassen og spurte og de sa nei, men blir usikker når jeg leser om formue og den slags.

Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet til 3 mill (med hjelp av foreldre og samboer), og lurer på om det vil påvirke om jeg får stipend/lån fra lånekassen og hvor mye?? Ringte lånekassen og spurte og de sa nei, men blir usikker når jeg leser om formue og den slags.

Regner med du har tatt opp lån for å kjøpe boligen? Da vil nok gjelda utjevne formuen din... Boligen er jo ikke din formue så lenge du har boliglån.

Skrevet

Regner med du har tatt opp lån for å kjøpe boligen? Da vil nok gjelda utjevne formuen din... Boligen er jo ikke din formue så lenge du har boliglån.

Har boliglån ja på hele summen.

Skrevet

Det er nettoformue som teller, uansett hva du eier.

Om du har en bolig som er verdt 3mill og lån på 2,8 mill så har du jo en nettoformue på 200000 i praksis. Men reglene i Norge er så greie at skatte og formuemessig så er det likningsverdien på boligen som teller, og den er veldig mye lavere enn selve verdien på boligen. For å finne den ligningsverdi på bolig:http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Kalkulatorer/Boligkalkulator/Boligkalkulator/

Skrevet

Har du lån på 3 millioner så har du ikke formue.

Har du derimot lån på feks 2.5 millioner, så har du 500,000 som vil regnes som formue.

Skrevet

TS her. :)

De reglene er jo der for en grunn. Har du 300 000 i banken har du ikke akkurat behov for stipend fra Lånekassen...

Jeg har ikke så veldig lyst å bruke penger min familie, og siden jeg var 17 meg selv, har spart opp til boligkjøp og andre slike ting, på forbruk gjennom studietiden. Hadde det vært 3 mill kunne jeg gjerne vært enig med deg, men at jeg skal måtte betale mer for meg i løpet av studietiden enn andre studenter fordi jeg har jobbet hardt i årene før, det unngår jeg om regelverket sier jeg kan det.

Når det kommer til å overføre en del av formuen til foreldrene mine, så har både de og jeg et forhold til økonomi og en felles tillit som gjør det mulig, men i mine øyne blir det ikke helt stuerent. Føler nesten det blir å underslå penger, og det synes jeg ikke blir greit. Da tar jeg heller en reduksjon i stipendet. :) Stod jo at det var snakk om 1-2% av overskytende beløp på formuen, så verdens undergang er det jo ikke, men litt kjipt. Tror det er verre om jeg overstiger inntektsgrensen, noe som også kan skje.

Skrevet

Lånekassen ser på ligningen din året etter, så det er formue per 31.12 som gjelder. Det tar ganske lang tid, jeg fikk noe reduksjon i stipendet et år pga formue og det tror jeg ikke jeg fikk brev om før på høsten året etter. Men med boliglån er det neppe noe problem, som du har forstått :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...