Gå til innhold

Brødsmuler til panering

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg skal for første gang lage noe som skal paneres. Ser etter litt googling at man kan panere med tempurasmuler, men tviler på at jeg får tak i det på nærbutikkene.

Noe annet man kan bruke? Eller skal jeg bare kjøpe ett brød for å smule det opp? Er det av betydning hva slags brød det er? Sorry dumme spørsmål, men jeg er ny i paneringsverdenen :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten kan du bruke brødrasp - som er å få kjøpt i dagligvareforretninger (står ofte i hyllen ved krydderet eller i bakeavdelingen) eller bare hvetemel blandet med litt salt og pepper.

Gjest Spinell
Skrevet

Man kan også lage brødsmulene selv ved å tørke skiver av fint/ganske fint brød i stekeovnen (ikke så varmt at det blir svidd, men det r bare fint om det blir gyllent) og smule det opp etterpå.

Skrevet

Kalles knust kavring også, om du spør betjeningen og beskriver hva du skal bruke det til og de du spør er over 17,2 har de det nok. Alle butikker har det.

Gjest Badabing
Skrevet

Takk! Det står egentlig ferske brødsmuler i oppskriften, men innbiller meg at det ikke kommer til å sitte fast. Tror jeg ser etter knust kavring/brødrasp. Takk skal dere ha :)

Skrevet

Daggammelt brød er mye bedre enn brødraspet du får kjøpt ferdig - sistnevnte gir mer industriaktig panering av typen en finner på frosne wienerschnitzler eller fiskepinner (men uten transfettet, selvsagt).

Det beste er å bruke brødskalker av fint eller halvfint brød som har ligget litt, slik at de er litt tørre. Kjør dem til smuler i foodprocessor eller blender, og frys ned til framtidig panering.

Om du har feks frosne pitabrød kan du tine det og kjøre det i foodprocessor, det ser jeg ofte Nigella gjør i oppskriftene sine.

Det å vende noe i hvetemel før man steker som jeg ser en annen nevner her, er jo noe annet enn å panere i brødsmuler. Greit til sitt bruk, men ikke i oppskrifter der brødsmuler oppgis som ingrediens.

Skrevet

Takk! Det står egentlig ferske brødsmuler i oppskriften, men innbiller meg at det ikke kommer til å sitte fast. Tror jeg ser etter knust kavring/brødrasp. Takk skal dere ha :)

Hva skal det sitte fast på, da?

Jeg bruker ting som eggehvite, sammenpisket egg eller sennep som "lim" for brødrasp. Det vanlige for dobbeltpanering er å dyppe i mel, sammenpisket egg og så brødrasp.

Gjest Badabing
Skrevet

På linsekaker. Men det var jo ikke dumt å bruke egg som "lim". Var bare dumt at jeg ikke hadde brød her fra før, spiser det så sjeldent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...