Gjest Seleena Skrevet 10. januar 2004 #1 Skrevet 10. januar 2004 Kan noen hjelpe min bror som studerer data på unversitetet til å komme med gode forslag til ulike programmvarer som IKKE hører til microsoft? Han skal ha et 2 ukers prosjekt der han skal presentere et programmvare som skal framføres til 200 andre studenter så det må være litt bra. Det kan foreks være noe kreativt som byggeprogram (arkitektprogram) eller et annet tegneprogramm. Flott om det noen som kan komme med forslag til sider der man laster ned slike. Noen som har hatt lignende prosjekt?
Chiquita Skrevet 10. januar 2004 #2 Skrevet 10. januar 2004 Chief Architect 8.0 ; arkitektprogram. Vi har brukt det mye til hus-planlegging. Mange i min familie har brukt dette. Husker ikke hvor det ble lastet ned, men det er jo bare å søke. Ellers så har jeg ikke så mange forslag - kan se litt om jeg finner noe annet "spennende" *klem*
jordbær Skrevet 10. januar 2004 #3 Skrevet 10. januar 2004 Hva med adobe sine programvarer? www.adobe.com
Gjest Seleena Skrevet 10. januar 2004 #4 Skrevet 10. januar 2004 Tusen takk! Må bare komme med forslag til andre kategorier. Trenger ikke være tegne/arkitekt progr.
Felicia Skrevet 10. januar 2004 #6 Skrevet 10. januar 2004 Digi.no har mye om dette. De har b.la det de kaller for "dagens nettjuvel" som er daglige tips om gratis programvare (for det meste) for "hvermansen". I tillegg har de Nerdvana som er for mer anvanserte brukere. Felles for begge er at de presenterer mange flotte alternativer til Microsoft. (Men sant skal sies, det er ikke alt som er like bra der... ) http://www.digi.no/php/art.php?id=97615&f=katnav Her ligger en oversikt over de digi mener er de beste programvarene du får gratis på internett nå. Kansje han vil finne noe han kan bruke der.
Crazee Skrevet 10. januar 2004 #8 Skrevet 10. januar 2004 The GIMP er gratis (grafikkprogram a la Photoshop) IrfanView er gratis (og eg greier ikkje å anbefala det nok - eitt av dei beste programma av sin type ) Apache (webserver) PHP (Scriptspråk. Konkurrent til MS sitt ASP - og svært populært) MySQL (Database) Analog (Statistikk for webloggar) Linux, BSD, m.m. (Alternative OS) WinAMP (Play it again, Sam) XNews, 40tude Dialog (Newsklientar) PGP (Kryptering) FreeBudget (Hjelpeprogram for forfattarar og oversetjarar) ZoneAlarm (Brannmur) 1stPage 2000 (HTML-editor) Terragen ("world creator" - rendre landskap) Sånn for å gi ein liten start. Skal dog seiast at enkelte program (ZoneAlarm og Terragen) tilbyr utvida versjonar ein betaler for.
Postmannen Skrevet 11. januar 2004 #9 Skrevet 11. januar 2004 For dem som driver med litt mer teknisk tegning, kan jo Xfig kanskje være noe. Det er både fritt OG gratis, åpen kildekode, kan kjøres i Windows via cygwin o.s.v. Et skikkelig knall programm! www.xfig.org PS. Mulig jeg tar en tur innom senere for å legge til flere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå