Gå til innhold

Baby-led weaning

Anbefalte innlegg

Gjest finpåvin
Skrevet

Har i dag lest masse om emnet. Og tror jeg har lyst til å prøve det etterhvert :) Poden er enda bare 4 mnd og jeg fullammer, så tenke ikke å begynn med en gang. Men det er en ting jeg synes er skummelt med dette, kan ikke babyen sette fast biter i halsen? Det er mitt største maretitt. Hvor gammel var barnet ditt da dere begynte med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Henrikke
Skrevet

Har i dag lest masse om emnet. Og tror jeg har lyst til å prøve det etterhvert :) Poden er enda bare 4 mnd og jeg fullammer, så tenke ikke å begynn med en gang. Men det er en ting jeg synes er skummelt med dette, kan ikke babyen sette fast biter i halsen? Det er mitt største maretitt. Hvor gammel var barnet ditt da dere begynte med det?

HAr du lyst å fortelle hva det er for noe? :sjenert:

Gjest finpåvin
Skrevet

At babyen spiser selv :) at han feks får kokt brokoli i handen, så velger babyen selv om den vil smake på, hvor mye den evt. skal spise :)

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Her finner du masse info :)

Tror ikke det er vanlig å begynne med det så tidlig,jeg begynte med dette da babyen var rundt 6mnd tror jeg.

Skrevet

Vi kjørte BLW med lillejenta, og syntes det funket veldig bra. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å lese teorien bak før dere går i gang, da, det er mye nyttig informasjon der som det er kjekt å ha i bakhodet når man begynner. Blant annet er det viktig å ikke begynne før barnet er klart (noe det er flere indikasjoner på, f.eks. om h*n prøver å få tak i mat når dere spiser), og barnet må kunne sitte selv. Du kan ikke gi mat vha BLW når barnet sitter i f.eks. vippestol, h*n må sitte rett opp og ned.

Dette med å sette mat i halsen står det mye om i boka til Rapley. Hun er bl.a. opptatt av at iom at (sped-) barn har brekningsrefleksen mye lenger fremme enn voksne har, er det faktisk vel så stor risiko for å sette mat i halsen når de får noe dyttet langt bak i munnen med skje. BLW krever åpenbart at man følger godt med, men vi hadde ingen ordentlig skumle episoder med mat i halsen, heldigvis. Et par ganger var vi på vei til å hjelpe til, men lillejenta ordnet opp selv før vi kom så langt.

Det du skal være klar over er at denne metoden for mange (de fleste?) gir en lengre overgang fra pupp til fast føde - lillejenta ble i praksis fullammet frem til hun var 8-9 måneder, det var først da hun begynte å få i seg nok mat til at det mettet.

Gjest Henrikke
Skrevet

At babyen spiser selv :) at han feks får kokt brokoli i handen, så velger babyen selv om den vil smake på, hvor mye den evt. skal spise :)

Takk :) Høres ut som noe jeg vil gjøre med nestemann!

Skrevet

Det er rart med det - men babyene lærer seg å spise selv uten at man trenger å ha et navn på metoden :). Alle mine tre barn har fått mat i hånda, eller på bordet som de kan få tak i selv, fra de var så gamle at de kunne gripe/pelle og sitte selv ved bordet.

Jeg er ikke tilhenger av å bruke metoden så gjennomført at barnet ikke blir matet med skje. Da skal man være himla glad i å amme mye (og lenge), og man risikerer at barnet ikke får nok næring. Babyen vår er 11 måneder og er litt sent ute på matfronten. Han er veldig interessert i å spise selv, og selv om han har gjort det i flere måneder, er han ikke helt i rute med tunge- og svelgeteknikken. Det er mye som går inn i munnen, men mesteparten faller ut igjen. Hadde vi ikke gitt ham grøt med skje, hadde han nok ikke vært særlig godt ernært.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er rart med det - men babyene lærer seg å spise selv uten at man trenger å ha et navn på metoden :). Alle mine tre barn har fått mat i hånda, eller på bordet som de kan få tak i selv, fra de var så gamle at de kunne gripe/pelle og sitte selv ved bordet.

Jeg er ikke tilhenger av å bruke metoden så gjennomført at barnet ikke blir matet med skje. Da skal man være himla glad i å amme mye (og lenge), og man risikerer at barnet ikke får nok næring. Babyen vår er 11 måneder og er litt sent ute på matfronten. Han er veldig interessert i å spise selv, og selv om han har gjort det i flere måneder, er han ikke helt i rute med tunge- og svelgeteknikken. Det er mye som går inn i munnen, men mesteparten faller ut igjen. Hadde vi ikke gitt ham grøt med skje, hadde han nok ikke vært særlig godt ernært.

Fint skal det være, vet du, lille katt. Nymotens navn på noe som alle med babyer/småbarn har erfart :fnise: .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...