Gå til innhold

Ønsker oppskrifter med kylling indrefilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt kylling indrefilet i Sverige. Vet ikke helt hva som er forskjellen på dette og kyllingbryst, men dette er mindre biter og jeg har en følelse av at det er mye mørere.

Vi forsøker å legge om til et sunnere og bedre kosthold og vil dermed kutte ned på fett og spise mer hvitt kjøtt, grønnsaker osv.

Er det noen her som kan gi meg tips til sunne matretter med kylling indrefilet?

Skrevet

Indrefilet av kylling? De må da være knøttsmå. Sikker på det ikke er noe annet? Er det kanskje brystfilet?

Skrevet

det er egentlig ikke noe som heter indrefilet av kylling. på vanlige fileter er det ofte en mindre del som lett kan skjæres av, det er dette som blir solgt som indrefilet.

jeg ville sett meg rundt på matprat og matblogger etter oppskrifter :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Joda, dette er indrefileten, den er skoren av relativt store kyllingar, så dei er saftige og akkurat passe storleik til t.d. å tre på grillspyd. Når vi har familieselskap brukar eg slike indrefiletar til barn, tredd på pinne el.l.. Du kan bruke akkurat dei same oppskriftene som til vanleg kyllingfilet, men dei treng mykje mindre steiketid.

Skrevet

Indrefileten på kylling er den lille fluppen under brystfileten som lett løsner fra resten.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor sunt det er, men jeg innbiller meg at disse må være fine å panere før steking?

:heks:

Skrevet

Det er akkurat som vanlig kylling, kanskje enda litt mørere, men de tiner veldig raskt og det er kjekt :)

Skrevet

Det er besvart flere ganger i tråden.

poenget er at det ikke er noen indrefilet på kylling, bare en del av brystfileten som blir kalt indrefilet.

• Liker 1
Skrevet

Det er besvart flere ganger i tråden.

Jeg kan begynne å kalle fiskeboller for indrefilet, men det er fortsatt feil.

• Liker 1
Skrevet

Wok er veldig godt med kylling. Bruk en hel haug med grønnsaker og skjær kyllingen i biter, og wok.

Jeg pleier å bruke gulrot, paprika, sukkererter, brokkoli, purre, vårløk, løk og hvitløk. Noen ganger mer noen ganger mindre.

Du kan spise det uten saus, eller du kan kjøpe en woksaus å ha oppi.

Evt litt sweet chilisaus og en dl fløte.

Nudler eller ris er godt til, men ikke noe must (for meg hvertfal)

Det kan være godt å lage saus av tomater også. Bare skjær opp i biter og ha oppi mot slutten av wokinga. Da blir det litt sausete.

Skrevet

Jeg bruker å gni kyllingstykket inn med salt og pepper på begge sidene, og steke det sammens med mange hele hvitløksfedd i stekepanna. Steker i litt solsikkeolje. Når jeg har fått fin stekeskorpe legger jeg kyllingen over i ildfast form og ettersteker på 200g i ca 15min i stekeovnen i ca 15min til den er gjennomstekt.

Legger også inn hvitløksfeddene, det er knallgodt å spise de sprøstekt!

Serverer kyllingen med litt fullkornris og dampede grønnsaker (brokkoli, blomkål og gulrøtter)

Skrevet (endret)

Det er forresten godt å ha paprikapulver på filetene hvis du skal steke de i ovnen :)

Endret av Mynona-83
Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg bruker å gni kyllingstykket inn med salt og pepper på begge sidene, og steke det sammens med mange hele hvitløksfedd i stekepanna. Steker i litt solsikkeolje. Når jeg har fått fin stekeskorpe legger jeg kyllingen over i ildfast form og ettersteker på 200g i ca 15min i stekeovnen i ca 15min til den er gjennomstekt.

Legger også inn hvitløksfeddene, det er knallgodt å spise de sprøstekt!

Serverer kyllingen med litt fullkornris og dampede grønnsaker (brokkoli, blomkål og gulrøtter)

Med indrefilet er dette alt for lenge. Indrefilet treng ikkje gå i omnen i det heile, den er klar rett frå steikepanna.

Skrevet

Jeg kan begynne å kalle fiskeboller for indrefilet, men det er fortsatt feil.

For en fiffig parallell! :tommelsmil:

Ingen er jo så tette at de ikke skjønner at anatomien på en kylling og en okse er noe ulik. Det er derfor vi ikke har tråder her som spør hvor man får tak i oksevinger (bare for å være like relevant som deg, lzm).

Trådstarter har kjøpt en pose indrefilet av kylling, og vil vite hva dette kan brukes til, subsidiært hvilken stykningsdel/muskel på kyllingen dette svarer til. Det har hun fått svar på. Hun skjønner nok at hun ikke har kjøpt en muskel fra en gris eller ei ku. (Forskjellen mellom hva noe er og hva noe kalles som du (?) er så opptatt av, er jo til syvende og sist ikke-eksisterende, idet alle ords referanseobjekter jo er forskjellige fra ordene selv, eller fra språktegnene som betegner tingene. Ingen ting er ordet som refererer til dem).

Likheten mellom det en kaller indrefilet på feks storfe og det en kaller indrefilet på kylling må vel imidlertid være at det er en muskel som ligger nær ryggraden, og at denne muskelen er spesielt mør fordi den er mindre brukt enn andre muskler på dyret.

Sånn - da kan du slakte innlegget mitt igjen (pun intended). :nigo:

• Liker 2
Skrevet

Med indrefilet er dette alt for lenge. Indrefilet treng ikkje gå i omnen i det heile, den er klar rett frå steikepanna.

Det kan være, men jeg foretrekker den med et rask oppfres i stekepanna på begge sider, også i ovnen. Foretrekker gjennomstekt kylling. Hadde dette vært en vanlig indrefilet av okse derimot så ville jeg hatt den skikkelig rosa inni. Med kylling tar jeg ingen sjanser etter at jeg opplevde en heftig salmonella-infeksjon for noen år siden........ :sjenert:

Skrevet

For en fiffig parallell! :tommelsmil:

Likheten mellom det en kaller indrefilet på feks storfe og det en kaller indrefilet på kylling må vel imidlertid være at det er en muskel som ligger nær ryggraden, og at denne muskelen er spesielt mør fordi den er mindre brukt enn andre muskler på dyret.

nei, det som kalles indrefileten er en del av kyllingbrystet, den ligger ikke nærmere ryggraden og er ikke mørere enn brystet fordi det er samme muskel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...