Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å skrive endel åpne søknader.

Jeg regner med at det er lurt å kontakte disse stedene først. Både for å få nevnt navnet mitt, for å spørre litt om de trenger noen som kan det jeg kan og hvor ofte (det jeg driver med er mye kortere prosjekter, ikke faste jobber), og fordi jeg rett og slett ikke aner hvor jeg skal sende søknaden. Men er det lurt å gjøre dette på e-post eller telefon mon tro? Jeg er gruelig feig på slikt og har mest lyst til å sende e-post. Andre argumenter for å gjøre dette er at jeg bl.a. søker endel større offentlige etater hvor det trolig kan være litt byråkratisk og kaotisk - og da er det lettere å nå frem og å følge opp skriftlig (dette gjelder kanskje særlig siden slike oppdrag jeg ønsker meg kan være aktuelt både nå og om 10 mnd). Og jeg formulerer meg bedre skriftlig enn muntlig. Samtidig så føler jeg vel at det er lettere å bli lagt merke til på telefon? Og det "tvinger" de på stedet til å forholde seg til meg på en annen måte?

tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg henvendte meg pr. mail til et sted jeg ville sende en åpen søknad. Nå er det gått to måneder, og ingen har svart på mailen. Angrer på at jeg ikke sendte den åpne søknaden direkte.

Skrevet (endret)

I større, mer kaotiske bedrifter ville jeg ringt og sagt at jeg var interessert i jobb der og lurer på om det kan være fornuftig å sende inn en åpen søknad (eller noe i den dur).

I mindre bedrifter og butikker ville jeg møtt opp personlig (med søknaden) og spurt etter daglig leder.

Endret av Ananas.
  • Liker 2
Skrevet

Ja nemlig, jeg er litt redd for sånne situasjoner som du nevner AB.

Ananas: det virker logisk, men problemet er også at dette ikke er bedrifter men offentlige etater av ulike former. (alle offentlige stillinger skal jo lyses ut, men dette gjelder ikke alle små prosjektjobber av typen jeg er ute etter) Så å møte opp personlig blir litt vanskelig, særlig når mange av dem ikke er i nærheten. Også er jeg litt redd for å bli satt i en evig telefonmølle med personer som ikke svarer, som egentlig ikke har ansvar for dette men som skal "gi beskjed videre" og så videre...

Skrevet

Alle offentlige etater er pliktige til å lyse ut ledige stillinger, så lenge stillingens størrelse er over 50%. Er du ute etter mer enn et halvt års vikariat/50% prosjektstilling, er det dermed bortkastet energi å sende åpne søknader til disse arbeidsgiverne.

Ledere, både i offentlig forvaltning og private virksomheter, får i tillegg så masse e-post, blant annet med slike forespørsler, at man temmelig sikkert blir lettere husket om man ringer først, for deretter å sende over en CV. Gjør et skikkelig forarbeid for hver virksomhet: let rundt på hjemmesidene for å finne ut hvordan virksomheten er organisert, og finn rett navn i rett lederstilling før du ringer.

Presenter deg selv, fortell hva du kan og hvilke oppdrag du tar på deg, og spør hvilke behov virksomheten har for "en som deg" nå eller innen overskuelig framtid. Be deretter om lov til å sende CV-en din til vedkommende.

Skrevet

Ja nemlig, jeg er litt redd for sånne situasjoner som du nevner AB.

Ananas: det virker logisk, men problemet er også at dette ikke er bedrifter men offentlige etater av ulike former. (alle offentlige stillinger skal jo lyses ut, men dette gjelder ikke alle små prosjektjobber av typen jeg er ute etter) Så å møte opp personlig blir litt vanskelig, særlig når mange av dem ikke er i nærheten. Også er jeg litt redd for å bli satt i en evig telefonmølle med personer som ikke svarer, som egentlig ikke har ansvar for dette men som skal "gi beskjed videre" og så videre...

Da ville jeg ringt sentralbordet og spurt hvor søknaden skal sendes. Tror ikke det er mange steder det hjelper å "selge seg inn" til sentralbordet, for det blir vel helst å gi beskjed videre osv. sånn du beskriver. Men du kan jo føle litt på samtalen, kanskje høres det ut som personen har mye kunnskap så du kan spørre litt mer? Andre steder er det nok veldig formelt og vedkommende har kun telefon/sekretærfunsksjon og alt du får ut av det er adressen. Men da får du iallefall rett adresse:)

Skrevet

Alle offentlige etater er pliktige til å lyse ut ledige stillinger, så lenge stillingens størrelse er over 50%. Er du ute etter mer enn et halvt års vikariat/50% prosjektstilling, er det dermed bortkastet energi å sende åpne søknader til disse arbeidsgiverne.

Ledere, både i offentlig forvaltning og private virksomheter, får i tillegg så masse e-post, blant annet med slike forespørsler, at man temmelig sikkert blir lettere husket om man ringer først, for deretter å sende over en CV. Gjør et skikkelig forarbeid for hver virksomhet: let rundt på hjemmesidene for å finne ut hvordan virksomheten er organisert, og finn rett navn i rett lederstilling før du ringer.

Presenter deg selv, fortell hva du kan og hvilke oppdrag du tar på deg, og spør hvilke behov virksomheten har for "en som deg" nå eller innen overskuelig framtid. Be deretter om lov til å sende CV-en din til vedkommende.

takk for svar, det var ganske informativt Da er det vel som jeg fryktet: best å ringe. :lol:

Og det med størrelse på stillingene skrev jeg litt om i innlegget over her, i tilfelle du ikke så det. :)

Skrevet

Hva er forrsten vanligste måten å sende selve søknaden på - e-post eller vanlig post?

Skrevet

takk for svar, det var ganske informativt Da er det vel som jeg fryktet: best å ringe. :lol:

Og det med størrelse på stillingene skrev jeg litt om i innlegget over her, i tilfelle du ikke så det. :)

Jeg er den AB du siterer, og ang stillings-% osv, så kom ditt innlegg om det mens jeg satt og skrev mitt svar, så vi har "postet forbi hverandre" :) Beklager overtydeligheten der. Hadde jeg ikke postet som AB, så ville jeg gått inn og endret teksten.

For tiden får vi de fleste åpne søknader enten per mail eller ved personlig oppmøte! Men jeg jobber i en privat, liten virksomhet. I det offentlige er jeg ikke sikker på hva som er vanligst lenger. For 10 år siden var det brevpost som gjaldt, men nå er jeg neimen ikke sikker lenger.

Skrevet

Jeg er den AB du siterer, og ang stillings-% osv, så kom ditt innlegg om det mens jeg satt og skrev mitt svar, så vi har "postet forbi hverandre" :)

ja, jeg regna nesten med det. :) Ingen skade skjedd, det kan uansett sikkert være til nytte for andre som ramler innom tråden.

Takk for tips!

Skrevet

å jeg har et rasende godt eksempel på en offentlig/statlig bedrift som bedriver inntak av personer før de oppretter stillinger. Dvs. en på denne jobben kan si at venninna er ledig og ønsker jobb her og bedriften tar inn denne i 3mnd for så å utlyse vikariatet. De har for tiden inntil 10 utlyste stillinger på denne måten, du kan søke på disse stillingene men hører ikke noe fra dem. (VISSTE faktisk ikke at dette var lov)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...