Gå til innhold

Bioteknologi vs industriell kjemi og bioteknologi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet noe om disse ulike fagene på NTNU? Synes bioteknologi virker spennende og har lyst til å søke dette, men vil siv.ing i industriell kjemi og bioteknologi gi et bredere grunnlag?

Virker på meg som master i bioteknologi går raskere inn på bioteknologi-fag, mens dette først kan velges senere på industriell kjemi og bioteknologi. Da blir vel siv.ingen mindre spesialisert?

Fordeler/ulemper?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er allerede en tråd pm dette fra før av, og konklusjonen er ikke ta siving i bioteknologi, for det er bortkastet. gå heller for industriell kjemi, med prosess osv..

Skrevet

Takk for svar!

Fant tråden du snakket om! Og vet om at studiekataloger ofte kan være urealistiske... men leste noe om at bioteknologi satses på av NTNU, i næringslivet og generelt. Faren min er fysiker og sier at bioteknologi er det neste store.

Er dette helt usannsynlig?

Skrevet

[quote name=Mari :)' timestamp='1330376992' post='10547084]

Takk for svar!

Fant tråden du snakket om! Og vet om at studiekataloger ofte kan være urealistiske... men leste noe om at bioteknologi satses på av NTNU, i næringslivet og generelt. Faren min er fysiker og sier at bioteknologi er det neste store.

Er dette helt usannsynlig?

Skrevet

Men igjen det er jo ikke umulig å få jobb. Hva kunne du tenke deg å jobbe med?

Skrevet

Realfag, og spesielt kjemi og biologi er de fagene jeg har likt best på VGS. Vært glad i naturfag fra grunnskolen av, og dyr og natur :). Derfor jeg har tenkt i denne retningen. Veterinær og medisin er noe jeg har tenkt på, men spørs nok om jeg ligger litt unna inntakskravene. Selve studiet appelerer nok også mer enn jobben for meg!

Kan gjerne tenke meg å jobbe innen forskning, men er ikke akkurat fastkjørt i at jeg MÅ det. Noen ideer om utdanninger jeg ikke har tenkt på?

Hvordan er ellers NTNU og studiemiljø på Biotek? Regner med det er i Trondheim du går?

Skrevet

[quote name=Mari :)' timestamp='1330381449' post='10547573]

Realfag, og spesielt kjemi og biologi er de fagene jeg har likt best på VGS. Vært glad i naturfag fra grunnskolen av, og dyr og natur :). Derfor jeg har tenkt i denne retningen. Veterinær og medisin er noe jeg har tenkt på, men spørs nok om jeg ligger litt unna inntakskravene. Selve studiet appelerer nok også mer enn jobben for meg!

Kan gjerne tenke meg å jobbe innen forskning, men er ikke akkurat fastkjørt i at jeg MÅ det. Noen ideer om utdanninger jeg ikke har tenkt på?

Hvordan er ellers NTNU og studiemiljø på Biotek? Regner med det er i Trondheim du går?

Skrevet

Enig der, virker litt dumt å bruke 2 år på generelle fag. Men får jo bredde da selvfølgelig. Ja, lab jeg har tenkt på ja! Men vet jo ikke hva som finnes av jobbmuligheter så litt vanskelig å vite hva man har "å velge i".

Har tenkt på farmasi, men litt redd for å havne bak en apotekdisk. Tror jeg ville kjeda meg noe gruelig etterhvert. Men industriell kjemi og bioteknologi er vel noe som er verdt å sjekke ut. Det du studerte i Trondheim?

Hvordan er UMB?

Skrevet

[quote name=Mari :)' timestamp='1330382729' post='10547704]

Enig der, virker litt dumt å bruke 2 år på generelle fag. Men får jo bredde da selvfølgelig. Ja, lab jeg har tenkt på ja! Men vet jo ikke hva som finnes av jobbmuligheter så litt vanskelig å vite hva man har "å velge i".

Har tenkt på farmasi, men litt redd for å havne bak en apotekdisk. Tror jeg ville kjeda meg noe gruelig etterhvert. Men industriell kjemi og bioteknologi er vel noe som er verdt å sjekke ut. Det du studerte i Trondheim?

Hvordan er UMB?

Skrevet

Ja det absolutt ikke er dårlig valg med industriell kjemi, men kanskje litt unødvendig med siving i bioteknologi, men som du skriver får man en bred utdanning. Nei studerte bioingeniør på Hist, vil ikke anbefale deg det med dine forskerambisjoner:) UMB har en rekke gode fag å velge i mellom, personlig har jeg ikke vært så mye der og heller valgt å lese hjemme. De har jo en rekke siving-retninger der, som kan kanskje være interessant for deg. Det er helt klart forskermuligheter med en master i bioteknologi, og teknologien er hele tiden i utvikling så det er spennende.

Får sjekke ut mer, takk for råd uansett!

Har tidligere studert utøvende musikk, så jobbmuligheter vil nok uansett være bedre enn det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...