jente-23 Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Jeg ville bare høre om litt erfaringer. Jeg og samboer vurderer å skaffe oss valp til sommeren, men som mange andre her ønsker jeg også barn i fremtiden. Vi er fortsatt i vurderingsfasen, men dette er et veldig sterkt ønske for jeg har ønsket meg hund siden jeg var liten. Noen som vil fortelle litt om hvordan det var i graviditetsperioden og spedbarnsperioden med hund i hus. Vi har ingen konkrete planer, men håper i hvertfall å kunne få barn innen fem år. Håper noen med erfaringer har lyst til å svare.
KaDust Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Kjenner flere som har hatt flere hunder og vært gravid samtidig (alle i familien min har hund, og jeg er ett av de eldste barna i hele familien så har sett flere tilfeller) og det har alltid gått fint. Nå skal det sies at dette er alle veldig veltrente hunder som er sosialiserte. Og da skal ikke sånne ting være noe problem.
shoppedilla Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har ikke barn, men samboeren min har. Han hadde hund da barnet ble født, og jeg kom inn i livet til en 2åring med en hund. Vi har snakket om dette med hundene i forhold til fremtidige barn og hvordan ting skal gjøres. Nå skal det sies at vi har veldig tolmodige hunder og barnet kan jo praktisk talt gjøre som hun vil uten at hundene reagerer. Det som kommer til å skje da og det han gjorde med førstemann. Mens jeg enda ligger på sykehuset etter fødselen vil han ha med et klesplagg som barnet har hatt på seg hjem til hundene. La hundene lukte og fortelle dem at det kommer et barn hjem(jeg tror ikke hundene skjønner det, men de blir i det minste vandt med den nye lukten). Så første gang babyen kommer hjem og de vil snuse på babyen vil de bli tatt for at de skal skjønne at de ikke får røre baby. Jeg vet ikke helt hva jeg syns om metoden, men det var det han gjorde med sin første. Jeg syns det er helt feil å straffe hundene når de ikke har gjort noe galt. Men samtidig så skjønner jeg tankegangen. Da jeg kom inn med min hund så fulgte vi ekstremt mye med i begynnelsen, de to har blitt som bestevenner! Barnet herjer med hundene og det er to aktive hunder som også går veldig bra sammen. Eneste reglen vi har for barnet er at buret som er veldig stort er hundenes fristed, der går de når de trenger fred og ro. Så barnet får ikke leke med buret. Hundene får til gjenngjeld ikke gå inn på rommet til barnet, og hundene får beskjed om å gå vekk når barnet gir utrykk for at det er nok.
jente-23 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2012 Tusen takk for erfaringene Jeg har jo alltid ønsket meg hund og har selv vokst opp med katt og passet mye en hund. Så ønsker at barna mine også skal få oppleve det å ha hund. Syns det er koselig med begge deler. Så får bare håpe det går bra sammen.
KaDust Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Det gjør det nok om du bruker nok energi og tid på trening å sosialisering når hunden er i ung alder
shoppedilla Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Jeg vil tro det at så lenge dere aktiviserer hunden etter det behovet hunden trenger så vil det i stor grad gå bra. Men vis at dere er sjef. Dere går først inn og ut av dører, dere går først i trapper. Gjør deres beste med å få hunden til å gå pent i bånd. Vi bruker å ta med hundene til steder de kan løpe uten bånd også, sånn at de får løpt litt fra seg. Nå skal jeg innrømme at selvom vi har veldig aktive hunderaser så får de ikke det aktivitetsnivået de trenger, til gjenngjeld er de to og leker mye sammen. De sliter hverandre rett og slett ut også går de og legger seg i buret(som alltid står åpnet, vil ikke ha kjeft for at vi har bur til hundene våre) og sover. Hunden min er sånn som kjeder seg lett og gidder ikke noe annen aktivisering enn turer, eller gadd ikke, nå leker hun masse med den andre hunden og de koser seg! Det er nok en fordel å få hunden først og lære hunden å bli en rolig og harmonisk hund. Vi har forøvrig de to minste i sine kull. De er heller ikke samme rase, likevel er de bestevenner
Mamma1 Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Vi hadde hund først, så baby. Ikke noe problem.
jente-23 Skrevet 27. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 27. februar 2012 Ja, det er gode råd som jeg også har tenkt mye på. Kommer også til å skaffe en hund som krever mye aktivisering, men det er fordi jeg har lyst til å begynne med agulity etterhvert når den blir større. Og vi tenker å flytte til noe større hus med hage etterhvert så der får den nok løpt fra seg mye forhåpentligvis. Hva slags hund har du, shoppedilla?
shoppedilla Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Vi har labrador og en dalmatiner, begge er 3 år. Litt gøy at de har så mye til felles når de ikke har vokst opp sammen. Agulity har jeg også lyst til å drive med med dalmatineren, for hun er ekstremt smart og jeg tror agulity er bra for hun. Akkurat nå bor vi i leilighet, men vi har som sagt en del steder i nærheten som er bra steder for dem å løpe. De kommer også når vi roper. Ellers har vi et feriehus som vi bruker å være en del i og der får også hundene løpt en del ute. Men husk at du kan få en hund som nekter å være ute alene, min gidder ikke å være ute helt alene. Vi hadde forresten en border collie da jeg var yngre, og han ble gal stakkar! Han elsket å være ute, men det bodde mye unger som elsket å sykle rundt oss og han løp jo fra gjerdekant til gjerdekant for å "samle flokken", så han flyttet til en gård hvor han fikk mye trening og mye oppgaver. Skulle det f.eks. bli veldig slitsomt i slutten av svangerskapet å aktivisere hunden nok eller når du er syk så kan jeg anbefale sånne hjernetrim leker du får kjøpt til hunder. Eller bare ta en godbit under et glass så hunden må jobbe for godbiten. Det sliter ut hunder å måtte bruke hjernen en del. Eventuelt så kan man helle maten utover plenen så må hunden søke for å finne maten sin. Dette er ting min hund aldri har giddi lenge nok til å bli sliten, men det funker om hunden gidder Skulle hunden være ute i hundegård f.eks. og trives der så vær så snill og ha den hundegården så dere ser den fra stua eller et annet rom dere bruker mye. Barn kan være slemme. Ene hunden min ble avlivet pga barn kastet stener på han når han sto ute. Syns det er greit å kunne holde et øye med hunden når den er ute. Og kommer det barn i hagen så gå ut og vis at du er der og følger med. Prat med dem om hunden og sånt. Det gjorde jeg der jeg bodde da jeg fikk den hunden jeg har nå. De få gangen hun sto ute alene, og det kom barn og begynte å klappe så gikk jeg ut og satte meg på trappen og pratet med dem om hunden. Når hunden fikk nok sa jeg "nå må hunden inn og spise middagen sin, men dere må gjerne komme tilbake en annen dag."
Redbull Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Jenta vår var 5 mnd når vi kjøpte valp, gikk over all forventning og de har veldig stor glede av hverandre
Gjest gjest Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Hund og barn går kjempefint! Noen elementer å tenke på: Vi hadde en veldig "varslete" hund da jentene var små. Det var ganske slitsomt når babyen endelig hadde sovnet, og så bjeffet hunden fordi en bil kjørte forbi vinduet... Jeg ville forsøkt å velge en hund som ikke bjeffer så mye. Barnegrinder til trapper, verandadører osv er strålende til å holde hunden borte fra barnet i perioder.Lekegrind er også lurt. Ser dere vurderer å flytte i hus etterhvert. Jeg ville neppe orket å bo et sted uten en hageflekk med hund og små barn. Når bare en voksen er hjemme, barnet har sovnet for kvelden og hunden må tisse er det godt med en hundegård i bakhagen...
kaprifolen Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Jeg ville ALDRI straffet hunden for å snuse på barnet!!!! :fyfy: det er den beste måten å skape en sjalu bikkje på. Men la hunden snuse på en tissebleie, et plagg eller lignende, det er god ide! 1
Redbull Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 Ser dere vurderer å flytte i hus etterhvert. Jeg ville neppe orket å bo et sted uten en hageflekk med hund og små barn. Når bare en voksen er hjemme, barnet har sovnet for kvelden og hunden må tisse er det godt med en hundegård i bakhagen... Jeg har bare med babycallen ut når hunden må på do når babyen har sovnet, er babyen våken er hun i lekegrinda mens vi er ute på do. Men er ikke uenig i at hage er praktisk, så lenge hunden ikke blir stående i luftegården mesteparten av tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå