Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til våren er jeg ferdigutdanna lærer.

Så jeg må sporenstreks begynne å søke på jobb!

Men jeg har aldri søkt på jobb, så aner ikke hvordan jeg gjør/skriver dette.

Kan noen andre lærere/lærerstudenter hjelpe meg? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Lærerstillinger er (oftest) offentlige, og alle offentlige stillinger må lyses ut. Du går derfor på www.nav.no, trykker på "ledige stillinger" og velger det geografiske området som passer for deg.

Deretter bruker du enten stillingskategoriene, eller skriver "lærer" i fritekstfeltet.

Da får du opp alle ledige stillinger.

Hvordan man søker den enkelte jobben kommer fram av utlysningsteksten. Mange kommuner har elektroniske søknadsskjemaer nå, og da registrerer man seg og fyller ut slik det framgår av skjemaet. De som ikke har elektronisk søknadsbehandling ønsker en "tradisjonell" søknad: CV + et kort søknadsbrev.

Søknadsbrevet skal være kortfattet (ikke over 1 side), og utfylle CV-en. I søknadsbrevet skriver du litt om hvorfor du søker akkurat denne stillingen og hvorfor akkurat du (med de og de personlige egenskapene og den og den bakgrunnen) er den rette til den utlyste jobben.

Det er ganske mange ulike eksempler på oppsett av CV og jobbsøknader ute på nettet hvis man googler. De fleste er gode og noen er mindre gode.

Gode søknader har selvsagt ingen skrivefeil, og heller ikke feil bruk av høflighetsformer (man kan like gjerne formulere seg slik at man ikke trenger å bruke høflighetsformene).

Når jeg leser jobbsøknader irriterer jeg meg også over "lua i hånda"-formuleringer av typen "...og tillater meg herved å søke den utlyste stillingen". Er en stilling utlyst, trenger man ikke unnskylde seg for at man er så "frekk" at man søker.

Lykke til!

Endret av Spinell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...