Gå til innhold

Er det farlig å spise mugg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det farlig å spise mugg?

På lørdag kjøpte jeg en pakke med fem lefseruller. Jeg spiste to av disse på lørdag. Jeg syntes de smakte litt merkelig, men siden det var et merke jeg tidligere ikke hadde kjøpt, så tenkte jeg ikke mer over det. På søndag spiste jeg en til (nr tre) og da jeg nesten var ferdig, så så jeg at jeg tygget over en stor grønn mugg. Jeg spyttet ut og kastet resten selvfølgelig. De to siste lefserullene i pakken var også grønnmugget på undersiden. Dvs jeg har mest sannnynligvis spist to - tre mugne lefser. Jeg kjenner fremdeles muggsmaken i munn (innbildning sikkert). Jeg har vært litt rar i magen, men ellers ikke merket noe til den dårlige maten jeg spiste.

Spørsmålet er: Er det egentlig farlig å spise grønn mugg på bakevarer? Jeg vet jo at man ikke skal gjøre det, men nå har jeg altså gjort det og det kan ikke tas tilbake. Hvilke helseskader kan det egentlig gi på kort og lang sikt?

Hilsen Linn76

(som heretter skal se litt bedre på den maten jeg spiser).

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Det KAN være farlig, og det anbefales derfor å ikke gjøre det, men de fleste muggsopper er helt ufarlige.

Skrevet

Har du fått i deg mugg fra lefsene, kan du bli litt røten i magen en dag eller to, men livsfarlig er det ikke.

God idé å sjekke maten litt bedre i fremtiden :)

Skrevet

En venninne av meg spiste muggen, fersk pasta. Det gikk helt fint, selv om hun var ganske kvalm og det kan jo like godt skyldes tanken på hva hun hadde spist. Den anbefales ikke, men det går nok bra.

Skrevet

For personer med et normalt immunforsvar er det ikke farlig å spise mugg i små mengder. Det anbefales jo heller ikke til friske personer.

Skrevet

Takk for svar. Jeg merker at fantasien løper litt løpsk med tanke på den ekle grønne muggen som ligger å godgjør seg i magen. Fysj. Jeg merker fremdeles at magen er litt rar, men hvis ikke det varer lenger en et par dager, så skal jeg fikse det.

Det er vel ikke fare for noen langtidsvirkninger?

• 5 måneder senere...
Gjest jørdin
Skrevet

jg spiste nettopp en ristet lys brødskive md litt mugg under,,mn var lite mugg på skiva kunn

noen flekker

Skrevet

Litt mugg er ufarlig med mindre du har noen sykdommer som svekker immunforsvaret. Men inntak jevnlig over tid er veldig farlig, det å skjære vekk muggen og spise resten av matvaren skal visst heller ikke være spesielt lurt om man gjør det ofte.

Anonym poster: abe81a4de2b80b23af8887748e4594fa

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre og besteforeldre spiste mye muggen mat. Dette som et resultat av ekstremt trang økonomi i årene 1930-1970. Det var ikke et alternativ for dem å kaste mat bare fordi det var muggent. Og det samme gjaldt nok for mange andre også, og gjelder sikkert fortsatt i dag. Så mugg er ikke farlig nei, men som de andre sier: Sikkert ikke bra over lengre tid og/eller hvis man har dårlig immunforsvar.

Anonym poster: dec2e6266bf76868d635b8f9757975d7

Skrevet

det å skjære vekk muggen og spise resten av matvaren skal visst heller ikke være spesielt lurt om man gjør det ofte.

Det er fordi mugg ikke bare er den synlige delen som er oppå, det er også en masse røtter som sitter langt inn i matvaren.

Jeg har også opplevd å spise lefse og synes det smakte litt rart, litt sånn plastikk. Men det gjorde at jeg sjekket og så mugg på undersiden. Tvi, spytte, spytte, tvi. Etter det har jeg litt angst for å spise lefser. :-/

Forresten så er pennecelin visst nok mugg. Så det finnes sunn mugg også? Men å spise en del av det, som i hver dag, flere dager, gjør at du får i deg en del gift som er i muggen. Ikke bra. Men så lite som du har fått i deg dør du ikke av. :P

Menne... Finn noe annet å tygge på enn lefser her etter. Etter at jeg har opplevd det der og du har opplevd det samme så stoler jeg ikke på de lefsene mer...

Anonym poster: 281612d9024b4431a65ca827992d45c2

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Forresten så er pennecelin visst nok mugg. Så det finnes sunn mugg også? Men å spise en del av det, som i hver dag, flere dager, gjør at du får i deg en del gift som er i muggen. Ikke bra. Men så lite som du har fått i deg dør du ikke av. :

Anonym poster: 281612d9024b4431a65ca827992d45c2

Tingen er: mugg er ikke bare en ting. Mugg er en fellesbetegnelse for små muggsopper, og det er mer enn 1000 vanlige muggtyper. Mange er helt ufarlige og noen er ekstra nyttige som penicillin for eksempel, eller de muggsoppene man bruker i forskjellige blåmugg- og hvitmuggoster.

Når det er kommet mugg på maten er det en tilfeldig muggtype fra sporer som finnes i lufta, og man vet ikke hvilken type det er. Derfor er det lurt å la være å spise det, for noen muggtyper er giftige. Ikke at man dør på flekken, men allikevel ikke sunt.

Endret av Elfrida

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...