happyzone Skrevet 27. februar 2012 #1 Skrevet 27. februar 2012 Ja spørsmålet ligger i overskriften. Er tydelig veldig forskjell i hva vi legger i ordet likestilling.. Så er nysgjerrig på hva akkurat du mener om det... For meg betyr likestilling at kvinner og menn er like mye verdt i hjemmet,på jobben og i meninger. Har en følelse på at veldig mange og spesielt her inne på KG mener at likestilling betyr at kvinner SKAL jobbe like mye som mennene og derfor tjene like mye(som selvfølgelig hadde vært naturlig). Men virker som dette kun gjelder jobbing? Vi kvinner får ikke lov lenger å like og velge å være hjemme(husmor) lenger for da er det ikke likestilling! Men om man velger det selv da??? Om man velger å "ofre" penger og pensjonspoeng(får forresten poeng for å gå hjemme med barn til de er 7 år) for å være hjemme og være mer tilgjengelig for barna samt ha mere fritid til seg selv. Er ikke likestilling når man har valgt det selv? Nå mannen VIL jobbe 100 % for det TRIVES han med.. Hos oss er det nemlig slik. Jeg har valgt å være mye mer hjemme etter permisjonen min. Skal bare jobbe 50 %,kanskje mindre. Men dette er fordi jeg VIL det. Jeg har LYST til å ha tid til å holde huset ryddig å rent. Jeg har LYST til å være der for barna mine nå mens de er små og trenger meg mest. Jeg har LYST til å ha tid til venner og trening i tillegg til alt annet... Jeg har LYST til å være hjemme og DERFOR er jeg det! Jeg kommer ikke til å jobbe ræva av meg hele livet i en jobb som er helt grei bare for at andre mener at jeg burde gjøre det! Er det likestilling? PS: Mannen i huset stortrives i sin jobb og derfor VIL han jobbe 100%,ikke fordi han må Og han er selvfølgelig også delaktig i barn og hus utenom jobb... 3
cornflake_girl Skrevet 27. februar 2012 #2 Skrevet 27. februar 2012 Kort og godt at menn og kvinner har like muligheter. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Fasinerende - likestilling per i dag er skjev og går i favør kvinner, og likevel mynter du saken din på at kvinner fortsatt lider problemer av denne likestillingen. Noe må seriøst endres, drastisk. Og helst bør vi starte med kvinners holdninger til denne likestillingen. 2
Japp Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Ja spørsmålet ligger i overskriften. Er tydelig veldig forskjell i hva vi legger i ordet likestilling.. Så er nysgjerrig på hva akkurat du mener om det... For meg betyr likestilling at kvinner og menn er like mye verdt i hjemmet,på jobben og i meninger. Har en følelse på at veldig mange og spesielt her inne på KG mener at likestilling betyr at kvinner SKAL jobbe like mye som mennene og derfor tjene like mye(som selvfølgelig hadde vært naturlig). Men virker som dette kun gjelder jobbing? Vi kvinner får ikke lov lenger å like og velge å være hjemme(husmor) lenger for da er det ikke likestilling! Men om man velger det selv da??? Om man velger å "ofre" penger og pensjonspoeng(får forresten poeng for å gå hjemme med barn til de er 7 år) for å være hjemme og være mer tilgjengelig for barna samt ha mere fritid til seg selv. Er ikke likestilling når man har valgt det selv? Nå mannen VIL jobbe 100 % for det TRIVES han med.. Hos oss er det nemlig slik. Jeg har valgt å være mye mer hjemme etter permisjonen min. Skal bare jobbe 50 %,kanskje mindre. Men dette er fordi jeg VIL det. Jeg har LYST til å ha tid til å holde huset ryddig å rent. Jeg har LYST til å være der for barna mine nå mens de er små og trenger meg mest. Jeg har LYST til å ha tid til venner og trening i tillegg til alt annet... Jeg har LYST til å være hjemme og DERFOR er jeg det! Jeg kommer ikke til å jobbe ræva av meg hele livet i en jobb som er helt grei bare for at andre mener at jeg burde gjøre det! Er det likestilling? PS: Mannen i huset stortrives i sin jobb og derfor VIL han jobbe 100%,ikke fordi han må Og han er selvfølgelig også delaktig i barn og hus utenom jobb... Som om jeg skulle skrevet dette selv! Kunne ikke vært mer enig I tillegg til dette så mener jeg man skal få respekt for valgene man tar i livet selv om ikke alle andre ville gjort det samme. 2
Quijote Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 For meg er likestilling at kvinnen har muligheten til å velge det samme som mannen. Men selvsagt skal ingen tvinges til det! Ikke alle kan være sjefer, men kvinner kan også være sjefer. Det er ikke en stilling som er forbeholdt mannen. Samtidig som det å eventuelt være hjemme ikke er forbeholdt kvinnen. Men nå skal det sies at jeg egentlig ikke synes noe om å hjemme for å oppdra barn, da dette først og fremst er negativt for deres egen fremtidige økonomi. Det er ingen som kan garantere at et par vil holde sammen resten av livet, og dermed vil den hjemmeværende parten slite ved pensjon dersom den blir aleine i fremtiden. I tillegg synes jeg alle som kan bør bidra til fellesskapet. 2
Japp Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Fasinerende - likestilling per i dag er skjev og går i favør kvinner, og likevel mynter du saken din på at kvinner fortsatt lider problemer av denne likestillingen. Noe må seriøst endres, drastisk. Og helst bør vi starte med kvinners holdninger til denne likestillingen. I problemstillingen til TS så er kvinner kvinner verst! Hvis en kvinne har lyst til å være hjemme og en annen kvinne syns dette er helt på trynet så får man jammen så ørene flagrer. Men hvis mannen vil redusere stillingen sin så blir han rost opp i skyene! Poenget er at man skal kunne velge hva som passer best for seg selv og få respekt for det uansett om man vil jobbe fullt eller om mannen eller kvinnen vil jobbe mindre. Jeg ser ikke at TS føler vi lider noe? Endret 27. februar 2012 av Japp
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 For meg er likestilling at kvinnen har muligheten til å velge det samme som mannen. Men selvsagt skal ingen tvinges til det! Ikke alle kan være sjefer, men kvinner kan også være sjefer. Det er ikke en stilling som er forbeholdt mannen. Samtidig som det å eventuelt være hjemme ikke er forbeholdt kvinnen. Men nå skal det sies at jeg egentlig ikke synes noe om å hjemme for å oppdra barn, da dette først og fremst er negativt for deres egen fremtidige økonomi. Det er ingen som kan garantere at et par vil holde sammen resten av livet, og dermed vil den hjemmeværende parten slite ved pensjon dersom den blir aleine i fremtiden. I tillegg synes jeg alle som kan bør bidra til fellesskapet. Gjelder det også plikter som for eksempel værneplikten? Skal menn også ha like stor sjans til å få omsorg over barna ved skillsmisser? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 I problemstillingen til TS så er kvinner kvinner verst! Hvis en kvinne har lyst til å være hjemme og en annen kvinne syns dette er helt på trynet så får man jammen så ørene flagrer. Men hvis mannen vil redusere stillingen sin så blir han rost opp i skyene! Poenget er at man skal kunne velge hva som passer best for seg selv og få respekt for det uansett om man vil jobbe fullt eller om mannen eller kvinnen vil jobbe mindre. Jeg ser ikke at TS føler vi lider noe? Jeg syns det er merkelig at noen kan ha den innstillingen til at man skal kunne velge å ikke jobbe om man vil det. For at noen skal være hjemmeværende må andre jobbe ekstra hardt for å erstatte tapt arbeidskraft. Jaja, gjør hva dere vil, men ikke kom her å krev respekt for slike valg. Hilsen mann. 5
Japp Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Gjelder det også plikter som for eksempel værneplikten? Skal menn også ha like stor sjans til å få omsorg over barna ved skillsmisser? Ja, det syns jeg skal være likt uavhengig av kjønn. Nå er det ikke så mange som blir kalt inn til førstegangstjeneste lenger, men det er en annen sak. 1
Japp Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Jeg syns det er merkelig at noen kan ha den innstillingen til at man skal kunne velge å ikke jobbe om man vil det. For at noen skal være hjemmeværende må andre jobbe ekstra hardt for å erstatte tapt arbeidskraft. Jaja, gjør hva dere vil, men ikke kom her å krev respekt for slike valg. Hilsen mann. Du har fått med deg at jeg har arbeidsledighet her i landet? Og at hvis noen velger å være hjemme og ikke jobbe fullt så kan andre som vil jobbe få mulighet til det og slippe å få penger fra NAV. En situasjonen som gagner flere. 1
Quijote Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Gjelder det også plikter som for eksempel værneplikten? Skal menn også ha like stor sjans til å få omsorg over barna ved skillsmisser? Selvfølgelig! I mine øyne er det ingen grunn til at ikke jenter skal utføre verneplikt. Og far er da en like god omsorgsperson som mor? Tredelingen av fødselspermisjonen er en begynnelse, men mannen bør også få selvstendig opptjeningsrett. 1
Gjest Regza Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 At folk blir ansatt pga ferdigheter og kvalifikasjoner, ikke kjønn. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 Jeg syns det er merkelig at noen kan ha den innstillingen til at man skal kunne velge å ikke jobbe om man vil det. For at noen skal være hjemmeværende må andre jobbe ekstra hardt for å erstatte tapt arbeidskraft. Jaja, gjør hva dere vil, men ikke kom her å krev respekt for slike valg. Hilsen mann. Det er jeg enig i. Man unnlater å bidra til fellesskapet dersom man hverken yter eller skatter i jobbsammenheng, og det er jo nettopp fellesskapet som man lever av gjennom barnetrygd og (den lille) pensjonen man etterhvert får, selv om man går hjemme og slenger. Som arbeidende kvinne synes jeg det er småkvalmt å betale for luksuskvinnene hvis eneste ambisjon er å ha plettfrie barn i et interiørbladhjem. Samtidig mener jeg at både kvinner og menn har godt av å ta litt mer pause i hverdagen, så 6-timersdagen er jeg absolutt for! Da blir det dessuten likt for alle, og både menn og kvinner orker å oppdra barn og drive husholdning etter jobb. En naturlig følge av det vil etterhvert gjerne være at menn og kvinner likestilles i barnefordelingssaker. 2
Japp Skrevet 27. februar 2012 #14 Skrevet 27. februar 2012 Det er jeg enig i. Man unnlater å bidra til fellesskapet dersom man hverken yter eller skatter i jobbsammenheng, og det er jo nettopp fellesskapet som man lever av gjennom barnetrygd og (den lille) pensjonen man etterhvert får, selv om man går hjemme og slenger. Som arbeidende kvinne synes jeg det er småkvalmt å betale for luksuskvinnene hvis eneste ambisjon er å ha plettfrie barn i et interiørbladhjem. Samtidig mener jeg at både kvinner og menn har godt av å ta litt mer pause i hverdagen, så 6-timersdagen er jeg absolutt for! Da blir det dessuten likt for alle, og både menn og kvinner orker å oppdra barn og drive husholdning etter jobb. En naturlig følge av det vil etterhvert gjerne være at menn og kvinner likestilles i barnefordelingssaker. Går hjemme å slenger? Det er akkurat hva jeg mente med at man får så ørene flagrer hvis man velger å gjøre noe annet enn å jobbe 100%. For gud forby at ikke alle er karrierekvinner. Mener du at alle her i landet skal jobbe 100%? Lykke til med å få det ønske i oppfyllelse. 2
Quijote Skrevet 27. februar 2012 #15 Skrevet 27. februar 2012 Du har fått med deg at jeg har arbeidsledighet her i landet? Og at hvis noen velger å være hjemme og ikke jobbe fullt så kan andre som vil jobbe få mulighet til det og slippe å få penger fra NAV. En situasjonen som gagner flere. Dette er vel en sannhet med modifikasjoner? Dersom en høyere utdannet kvinne slutter i jobben sin for å være hjemme med barn, må stillingen fylles av noen med samme kompetanse. I Norge er den dominerende andelen arbeidsløse mennesker som ikke har høyere utdannelse enn videregående skole. Dermed vil ikke kabalen din gå opp? Det vil fortsatt være nok et menneske som ikke bidrar, og som attpåtil velger å ikke bidra. 1
Gjest Regza Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 Da lurer jeg på hvor mange jobbprosenter som da er den magiske grensen for at de skal være hjemme og kunne yte til samfunnet? Er det greit om de jobber en dag i måneden? En gang annenhver uke? Eller må man jobbe 50% for at det skal være godkjent for almenheten?
Gjest Regza Skrevet 27. februar 2012 #17 Skrevet 27. februar 2012 Dette er vel en sannhet med modifikasjoner? Dersom en høyere utdannet kvinne slutter i jobben sin for å være hjemme med barn, må stillingen fylles av noen med samme kompetanse. I Norge er den dominerende andelen arbeidsløse mennesker som ikke har høyere utdannelse enn videregående skole. Dermed vil ikke kabalen din gå opp? Det vil fortsatt være nok et menneske som ikke bidrar, og som attpåtil velger å ikke bidra. Hva hvis personen med høy stilling ikke ønsker den stillingen lengre og vil heller være vaskedame ? Er hun like egoistisk da? 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #18 Skrevet 27. februar 2012 Hva hvis personen med høy stilling ikke ønsker den stillingen lengre og vil heller være vaskedame ? Er hun like egoistisk da? Det er en avsporing. Her prater vi om det å være i jobb vs. å gå ut av den stillingen for å være hjemme med barn.
Gjest Elfrida Skrevet 27. februar 2012 #19 Skrevet 27. februar 2012 Jeg syns det er helt OK at man som par innretter seg slik det passer en selv, etter egen økonomi. Likestilling eller ikke likestilling i heimen er en privatsak, så lenge man er enige og det ikke er snakk om tvang/utnytting. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #20 Skrevet 27. februar 2012 Går hjemme å slenger? Det er akkurat hva jeg mente med at man får så ørene flagrer hvis man velger å gjøre noe annet enn å jobbe 100%. For gud forby at ikke alle er karrierekvinner. Mener du at alle her i landet skal jobbe 100%? Lykke til med å få det ønske i oppfyllelse. Ja, det mener jeg. Det er lenge siden alle klær måtte vaskes for hånd og bær og frukt måtte plukkes og syltes hver høst for at ikke alle barna skal stryke med av tuberkulose. Med 6-timers dag for alle blir det tid til å sette på en vaskemaskin og lese for barna uten at noen trenger å ha "fridager" i tillegg. Syke og (delvis) uføre skal selvfølgelig få tilpasset arbeidstid, men jeg mener at når friske folk går hjemme i årevis så er det for å jage et kunstig perfeksjonsideal fra blader og TV, ikke fordi det er så himla nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå