AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Del Skrevet 26. februar 2012 Hunden min har ikke stamtavle, men hun er en ren rase og jeg har likevel fått med meg en del dokumentasjon om evt sykdommer og litt om slekten o.l. Føler meg trygg på dette, og planlegger et fremtidig kull på henne, men får høre at jeg da virker useriøs fordi hunden min ikke har stamtavle. Hva med dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cacho Skrevet 26. februar 2012 #2 Del Skrevet 26. februar 2012 Ja, hunden min har stamtavle. Jeg kommer aldri til å bruke ham i avl, men synes det er betryggende å vite at hans forfedre har vært friske, og at jeg forhåpentligvis får beholde ham en lang stund... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maiava88 Skrevet 26. februar 2012 #3 Del Skrevet 26. februar 2012 Selvfølgelig har hun stamtavle! Jeg hadde aldri kjøpt en hund uten stamtavle. Du kan ikke være hundre prosent sikker på at dette er en renraset hund, og du vil ikke få solgt valpene til samme pris som du ville ha gjort hvis hunden din har hatt stamtavle. Jeg hadde ikke tatt til takke med dokumentasjon om "sykdommer og litt om hele slekten". Hvis dette da er en seriøs oppdretter med friske og renrasede hunder- hvorfor har de ikke stamtavle? Hunder uten stamtavle kan ikke registreres i NKK, kun i NOX-registeret). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 26. februar 2012 #4 Del Skrevet 26. februar 2012 Den ene hunden min har stamtavle, men den andre har det ikke selv om hun er renraset. Det er fordi hun er en omplasseringshund, og ikke fordi useriøse folk har avlet henne opp. Ja, jeg synes det er useriøst å avle på hunder uten stamtavle, og jeg ville ikke kjøpt en hund til full pris om den ikke hadde det. Da vet man jo faktisk ikke hva man får. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #5 Del Skrevet 26. februar 2012 TS her. Jeg kjøpte hunden min privat. Av en dame som hadde bestemoren, moren og faren selv. Hun bor i en gård og har solgt kull i flere år. Jeg følte ihvertfall at dette var seriøst, og jeg kjøpte ikke henne for full pris (som det ville kostet hvis hun hadde stamtavle) Så jeg føler meg ikke lurt eller noe ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #6 Del Skrevet 26. februar 2012 Poenget med stamtavle er jo at man skal kunne gå tilbake og se på slekten til hunden. Når man ikke har stamtavle vet man ikke hvilke dyr hunden er etter og kan dermed ikke gjøre nøyere undersøkelser. Det er ikke nok bare å se på dyrene i stamtavlen. Alle søsknene og avkommene til hundene i stamtavlen er med på å vise hva som ligger på linjene. Det nytter altså ikke at alle dyrene på papiret er HD fri om søsknene til disse hundene har HD C og E. En annen ting er jo å avle på uregistrerte hunder. Om hunden din ikke er registrert blir den regnet som en blandingshund, uansett hvor mye oppdretter bedyrer at den er en renraset. Og om den var renraset hvorfor registrerte ikke oppdretter valpen? Jeg synes det er uansvarlig å avle på dyr uten stamtavle og har aldri støttet denne typen avl verken ved kjøp av hund eller gnagere. At du vet noe om slekten er jo bra, men jeg som valpekjøper har jo ingen måte å finne ut om du snakker sant eller ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 26. februar 2012 #7 Del Skrevet 26. februar 2012 TS her. Jeg kjøpte hunden min privat. Av en dame som hadde bestemoren, moren og faren selv. Hun bor i en gård og har solgt kull i flere år. Jeg følte ihvertfall at dette var seriøst, og jeg kjøpte ikke henne for full pris (som det ville kostet hvis hun hadde stamtavle) Så jeg føler meg ikke lurt eller noe ihvertfall. Det er ikke seriøst når hun selger en hund til redusert pris og uten stamtavle. Da er det ugler i mosen, hvorfor skulle hun ellers drive oppdrett slik? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ryvre Skrevet 26. februar 2012 #8 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Alle mine hunder har hatt stamtavler bortsett fra de som har vært blandinger Og aldri i verden om jeg hadde kjøpt en hund til full pris uten stamtavle Ja, jeg syns du er useriøs når du planlegger kull på en papirløs hund. Stamtavle er ikke bare et papir for moroskyld. Selvom du har en generell helseattest fra da hunden har valp så betyr ikke det at den er frisk eller har friske linjer. Hvem som helst kan få en slik attest... Hva slags rase har du, har du øyelyst den, røngtet for hd/ad, testet gemyttet, vært på utstilling, hvordan har du planer om å selge evnt valper som blir papirløse, hva gjør du om du ikke får nok valpekjøpere til valpene? Endret 26. februar 2012 av Ryvre 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. februar 2012 #9 Del Skrevet 27. februar 2012 Hunden min har ikke stamtavle, men hun er en ren rase og jeg har likevel fått med meg en del dokumentasjon om evt sykdommer og litt om slekten o.l. Føler meg trygg på dette, og planlegger et fremtidig kull på henne, men får høre at jeg da virker useriøs fordi hunden min ikke har stamtavle. Hva med dere? Du har pr. definisjon en blandingshund og du skal ikke bare vite "litt om slekten" før du avler. Og avler du på henne er du ikke bare useriøs, men dum i tillegg! Og jeg har hund. En hund som er både bruks- og utstillingspremiert lang over kravene for avl, men som jeg aldri vil avle på. Helsekravene er også oppfylt med god margin. Hvorfor? Fordi h*n har en feil som jeg ikke tror rasen er tjent med at føres videre. Det er selvfølgelig da snakk om en registrert hund med stamtavle og feilen er ørliten og neppe merkbar for en som skal ha hunden som ren familiehund, men likevel er den der og arvelig. Problemet er at den forverrer seg hvis man avler på to hunder med anlegget for den samme feilen i genene. En generasjon går bra, men i neste kan det gå til helvete. Vil du ta ansvaret for det? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. februar 2012 #10 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) TS her. Jeg kjøpte hunden min privat. Av en dame som hadde bestemoren, moren og faren selv. Hun bor i en gård og har solgt kull i flere år. Jeg følte ihvertfall at dette var seriøst, og jeg kjøpte ikke henne for full pris (som det ville kostet hvis hun hadde stamtavle) Så jeg føler meg ikke lurt eller noe ihvertfall. Seriøst?! Du tuller nå? Og hvis du lurer på det så er du rundlurt med mindre du fikk valpen gratis. Hele vitsen med raseavl er at hundene skal ligge så nært opptil en gitt standard som mulig både når det gjelder utseende, helse, gemytt og bruksegenskaper. Så kan man velge om man liker det eller ikke og gode hunder scorer godt på i det minste tre punkter. Min erfaring er at de som velger å avle uregistrert er de som ikke har hunder som oppfyller kravene på noe punkt for så vanskelig er det ikke! Helse og gemytt firer man dessuten aldri på... Jeg må få dele et hjertesukk fra "min" oppdretter og h*n sier at h*n får lyst til å gi opp etter nesten 40 år fordi uregistrert oppdrett bl.a. er i ferd med å ødelegge rasens egenskaper, helse og gemytt! Og de uregistrerte valpene selges for bare et par tusen mindre enn de det ligger et par - tre menneskelige generasjoner med hard jobbing bak. Red: Skrivefeil... Endret 27. februar 2012 av Leo 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooria Skrevet 27. februar 2012 #11 Del Skrevet 27. februar 2012 Ja, dette er faktisk veldig useriøst av deg. Du kan da ikke avle på et dyr som tydeligvis ikke engang er renraset, for å selge valpene og sende med et ark med "litt om slekten". Dette er ikke verdt papiret det er skrevet på engang! Og den "dokumentasjonen" om evt. sykdommer er ingen dokumentasjon, men sannsynligvis bare noen skriblerier som er printet ut fra nettet.I Skulle du likevel ende opp med valper så kan du jo gi dem bort, men for all del, ikke selg dem som renraset.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Georgia Skrevet 27. februar 2012 #12 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) TS her. Jeg kjøpte hunden min privat. Av en dame som hadde bestemoren, moren og faren selv. Hun bor i en gård og har solgt kull i flere år. Jeg følte ihvertfall at dette var seriøst, og jeg kjøpte ikke henne for full pris (som det ville kostet hvis hun hadde stamtavle) Så jeg føler meg ikke lurt eller noe ihvertfall. Sannsynligheten for at oppdretter tilfeldigvis har en tispe og en hanne som er en god match for hverandre er utrolig liten! Leo sier noe om det over meg, ukjente og skjulte genfeil kan slå ut og gi alvorlig syke valper, om ikke i første så i senere generasjoner. Husk også at slike feil kan dukke opp senere i livet, at hunden er frisk som 1-2 åring er ikke bevis på at den ikke har det. Siden din "oppdretter" mest sannsynligvis ikke har satt seg inn i det har hun ingen anelse om hva hundene fører videre. Det er jo definisjonen på useriøst mener jeg. Og for å svare på spørsmålet ditt: ja, hunden min har stamtavle Endret 27. februar 2012 av Georgia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #13 Del Skrevet 27. februar 2012 Er enig med alle og alt som har blitt sagt over her, så jeg henger meg på det. Og ja, min har stamtavle, hadde aldri kjøpt en hund med kun muntlig eller ingen stamtavle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 27. februar 2012 #14 Del Skrevet 27. februar 2012 Det er såpass lett å få stamtavle på kullet sitt, at det som regel er noe suspekt når man ikke får det. Har man to registrerte hunder av samme rase får man dette, man trenger ikke være registrert oppdretter en gang. De eneste grunnene til å ikke få stamtavle er innavl og sykdom. At oppdretter kunne få, men ikke gidder tror jeg ikke noe på, siden man vanligvis kan ta mer for valpene også. Eneste gode grunnen til at man ikke har stamtavle er at man har hatt uflaks og sitter med et blandingskull, og da forventer man at prisen er deretter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 27. februar 2012 #15 Del Skrevet 27. februar 2012 Ja, hunden min har stamtavle. Jeg kommer aldri til å bruke ham i avl, men synes det er betryggende å vite at hans forfedre har vært friske, og at jeg forhåpentligvis får beholde ham en lang stund... Samme her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #16 Del Skrevet 27. februar 2012 virker ik som stamtavle har noen betydning. Det finnes hunderaser som er avlet ihjel med den såkalte raseavlen. Har selv opplevd d med kjøp av Cavalier King Charles fra en såkalt toppoppdretter, hunden døde 3 år gammel på grunn av sykdom, Den måtte også igjennom operasjoner, jeg ble ruinert i forsøk på å redde den. Nå er jo Cavalier den verste rasen helsemessig et alt å dømme, grusomt og med hjernesykdommen som faktisk er avlet fram etter d jeg forstår, men det finnes sikkert mer dårlig avl. Min kusine har en labradortispe uten stamtavle, den er 14 og frisk og sprek som en fisk å kjøpe bikkje er russisk rullett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 27. februar 2012 #17 Del Skrevet 27. februar 2012 for å kunne reg.valpene i NKK må de har papirer/stamtavle.Og for at valpekjøper skal kunne stille ut hunden seinere,må en ha papirer. Ville ikke kjøpt hund uten stamtavle.Ikke fordi det gir en trygghet mot div.ting alene,men at en kan sjekke opp mer i forhold til linjeavl,sykdommer som er arvelige.Et papir alene er ingen garanti for 100% frisk hund,men det hjelper i prosessen med å luke ut useriøse oppdrettere og syke hunder 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #18 Del Skrevet 27. februar 2012 virker ik som stamtavle har noen betydning. Det finnes hunderaser som er avlet ihjel med den såkalte raseavlen. Har selv opplevd d med kjøp av Cavalier King Charles fra en såkalt toppoppdretter, hunden døde 3 år gammel på grunn av sykdom, Den måtte også igjennom operasjoner, jeg ble ruinert i forsøk på å redde den. Nå er jo Cavalier den verste rasen helsemessig et alt å dømme, grusomt og med hjernesykdommen som faktisk er avlet fram etter d jeg forstår, men det finnes sikkert mer dårlig avl. Min kusine har en labradortispe uten stamtavle, den er 14 og frisk og sprek som en fisk å kjøpe bikkje er russisk rullett Både du og din kusine er tydeligvis stokk dumme. Du fordi du tror at stamtavlen "ikke har noen betydning", og hun fordi hun kjøper en "rasehund" uten stamtavle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #19 Del Skrevet 27. februar 2012 TS her. Den rasen som jeg kjøpte koster vanligvis mellom 6-8000 kr. Jeg kjøpte henne for 7000 uten vaksine og chip, så måtte altså vaksinere og chippe henne selv. Prisen er ihvertfall ikke noe lureri, har jeg forstått fra en jeg kjenner som er erfaren på det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 27. februar 2012 #20 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) TS her. Den rasen som jeg kjøpte koster vanligvis mellom 6-8000 kr. Jeg kjøpte henne for 7000 uten vaksine og chip, så måtte altså vaksinere og chippe henne selv. Prisen er ihvertfall ikke noe lureri, har jeg forstått fra en jeg kjenner som er erfaren på det der. Jeg synes det er lureri når man ikke engang chipper valpen. For ikke å snakke om at det definitivt gjør at hun fremstår som useriøs. Hadde valpekullet gjennomgått helsesjekk? 2000-4000 er en passende pris for denne typen hund. Bare sånn for å sette det helt på spissen. Det har skjedd at for eksempel små hunder stjeles. Uten stamtavle har man ingen garanti for at ikke mor/far er stjålet heller. Jeg synes det er ille at man bidrar til denne typen useriøst oppdrett. Spesielt siden det allerede er så mange hunder som ligger på finn.no. Som andre sier; hva om du ikke får solgt alle? Skal du gi dem bort? Seriøse oppdrettere har noen ganger til og med venteliste på ennå ufødte kull, mens useriøst oppdrett kan føre til at man ikke får solgt alle og at de ender opp som omplasseringshunder. Kjempetrist. Endret 27. februar 2012 av Badabing 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå