Gå til innhold

Samosa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags deig brukes til samosa? Så en oppskrift med frosne butterdeigsplater, men trodde egentlig samosa ble laget av noe annet....

Gjest Badabing
Skrevet

Chapattideig må vel gjøre dem veldig tørre, og ikke spesielt crispy?

Jeg har brukt både filodeig og vårrulldeig, og da har de i alle fall blitt temmelig autentiske. Vil tro du kan bruke butterdeig også.

Skrevet

Skulle tro de ble tørre ja, men de som ble laget ble ikke det altså! Det er en stund siden jeg har prøvd det nå, så jeg skal etterspørre grundig oppskrift i tilfelle jeg tar feil her nå. Men de pleide å lage chapati og samosa samtidig, og da ble det brukt samme deig til begge deler.

Gjest Badabing
Skrevet

Chapatti som i sånne lefser?

Det er godt mulig du har rett altså, jeg har bare ikke forsøkt det selv.

Skrevet

Chapati som i sånne lefser, ja :) Åh, det fikk jeg lyst på nå...både det og samosa....

Skrevet

Tusen takk for svar. :blomst:

Jeg har aldri hørt om chapati før, så da lærte jeg noe nytt i dag.

Da kommer neste spørsmål: Når dere skriver vårrulldeig, mener dere da rispapir? Eller de platene med litt elastisk deig som man får i frysedisken i innvandrerforretninger (innbiller meg at sistnevnte egner seg godt til samsosa...)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Mener sistnevnte, ja :) Jeg har laget med det, og synes det ble kjempegodt.

Jeg lager det meste fra bunnen, men ikke sånn deig. Tror jeg hadde mistet tålmodigheten under kjevling ;)

Chapatti er mye brukt i feks Pakistan, men også India. Det kommer til alle måltider. Med honning på til frokost, og som spiseredskap ellers. Kjempegodt! :)

Edit: glemte å si at jeg gjerne bruker 2 ark oppå hverandre hvis det du skal ha inni er litt fuktig, hvis ikke har de lett for å sprekke opp.

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...