AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Hva slags deig brukes til samosa? Så en oppskrift med frosne butterdeigsplater, men trodde egentlig samosa ble laget av noe annet....
kissi Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 http://indianfood.about.com/od/breadrecipes/ig/How-to-Make-Chapatis/ Jeg har lært å bruke chapati-deig til samosa. Om det er riktig skal jeg ikke si, men det er hvertfall det jeg har lært.
Gjest Badabing Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Chapattideig må vel gjøre dem veldig tørre, og ikke spesielt crispy? Jeg har brukt både filodeig og vårrulldeig, og da har de i alle fall blitt temmelig autentiske. Vil tro du kan bruke butterdeig også.
kissi Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 Skulle tro de ble tørre ja, men de som ble laget ble ikke det altså! Det er en stund siden jeg har prøvd det nå, så jeg skal etterspørre grundig oppskrift i tilfelle jeg tar feil her nå. Men de pleide å lage chapati og samosa samtidig, og da ble det brukt samme deig til begge deler.
Gjest Badabing Skrevet 26. februar 2012 #5 Skrevet 26. februar 2012 Chapatti som i sånne lefser? Det er godt mulig du har rett altså, jeg har bare ikke forsøkt det selv.
kissi Skrevet 26. februar 2012 #6 Skrevet 26. februar 2012 Chapati som i sånne lefser, ja Åh, det fikk jeg lyst på nå...både det og samosa....
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #7 Skrevet 26. februar 2012 http://showmethecurry.com/appetizers/samosa-indian-appetizer.html Når jeg lager chapati, pleier jeg å bruke atta (chapatimel, fullkorn, men veldig finmalt) eller finmalt sammalt hvete. I samosa har jeg bare sett siktet hvetemel, men ellers er deigen ganske lik.
Gjest Badabing Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 Da hadde du nok helt rett, kissi!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Tusen takk for svar. Jeg har aldri hørt om chapati før, så da lærte jeg noe nytt i dag. Da kommer neste spørsmål: Når dere skriver vårrulldeig, mener dere da rispapir? Eller de platene med litt elastisk deig som man får i frysedisken i innvandrerforretninger (innbiller meg at sistnevnte egner seg godt til samsosa...)
Gjest Badabing Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Mener sistnevnte, ja Jeg har laget med det, og synes det ble kjempegodt. Jeg lager det meste fra bunnen, men ikke sånn deig. Tror jeg hadde mistet tålmodigheten under kjevling Chapatti er mye brukt i feks Pakistan, men også India. Det kommer til alle måltider. Med honning på til frokost, og som spiseredskap ellers. Kjempegodt! Edit: glemte å si at jeg gjerne bruker 2 ark oppå hverandre hvis det du skal ha inni er litt fuktig, hvis ikke har de lett for å sprekke opp. Endret 27. februar 2012 av Badabing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå