Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et lite problem angående dåpen til datteren vår. Samboer er fast bestemt på kirkelig dåp og har faddere fra sin side klare. Jeg, derimot, har ingen søsken eller nære venner som er medlemmer av Statskirken. Alle har meldt seg ut. :sukk:

Jeg vet at man må være medlem for å være fadder, men at man vil fortsette å være fadder i ettertid selv om man melder seg ut av Statskirken. Det står i hvert fall dette på kirkens nettsider. Så var det en bekjent av meg som sa: "Kan ikke søsteren din bare melde seg inn igjen og melde seg ut når dåpen er ferdig?"

Jeg syns det høres litt galt ut. Som om man utnytter systemet, på en måte. Men jeg har så lyst til å ha henne eller en veldig god venn som fadder, ikke bare en bekjent av familien. Hva tror dere? Er sånt mulig? Må man ha vært utmeldt en viss periode før man kan melde seg inn igjen, og hvor fort kan en egentlig melde seg ut igjen? Er det etisk helt feil å gjøre noe sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med presten, noen godtar faddere som ikke er medlemmer. Å melde seg inn igjen er ikke bare-bare heller, man må ha samtale med presten.

Skrevet

Snakk med presten, noen godtar faddere som ikke er medlemmer. Å melde seg inn igjen er ikke bare-bare heller, man må ha samtale med presten.

Åh... Trodde kanskje man bare meldte seg inn på nettet, eller noe. Må jeg snakke med akkurat den presten som skal døpe, da?

Skrevet

Ja.

Nei, det er ikke bare å melde seg inn igjen sånn helt uten videre.

Skrevet (endret)

Dette blir veldig feil for meg. Man melder seg ikke inn og ut av kirken for å være fadder. En fadder skal be for barnet og lære det å be, og da blir det hyklersk for meg om man er "inn og ut" kristen.

Jeg synes du bør finne en fadder til barnet ditt som står som medlem av den norske kirke eller som er medlem av et trossamfunn som ikke forkaster dåp.

Edit:skrivefeil:-)

Endret av zellica
  • Liker 6
Skrevet

Dette blir veldig feil for meg. Man melder seg ikke ut og inn av kirken for å være fadder. En fadder skal be for barnet og lære det å be, og da blir det hyklersk for meg om man er "inn og ut" kristen.

Jeg synes du bør finne en fadder til barnet ditt som står som medlem av den norske kirke eller som er medlem av et trossamfunn som ikke forkaster dåp.

Dette.

Skrevet

Dette blir veldig feil for meg. Man melder seg ikke inn og ut av kirken for å være fadder. En fadder skal be for barnet og lære det å be, og da blir det hyklersk for meg om man er "inn og ut" kristen.

Det var nettopp pga muligheten for sånne svar at jeg spurte i utgangspunktet. Min generelle oppfatning er jo nettopp det du sier, men har aldri hørt noen snakke om det før. "De fleste" er jo liksom medlem, men i min omgangskrets har man visst tatt til fornuften og meldt seg ut når man ikke lenger vil være medlem der.

Takk for svar.

Sukk...

Skrevet

Men ungen må jo faktisk ikke døpes. Hvorfor går du med på det om du ikke mener det er det riktige selv?

• Liker 2
Skrevet

Men må du ha noen av "dine" som fadderer da? Det høres egentlig på meg som du ikke ønsker kirkedåp i det hele tatt, men det er mulig jeg leser deg feil. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Men må du ha noen av "dine" som fadderer da? Det høres egentlig på meg som du ikke ønsker kirkedåp i det hele tatt, men det er mulig jeg leser deg feil. :sjenert:

Jeg er ikke kristen selv, men som mange andre føles det veldig naturlig, ettersom jeg er vokst opp i et kristelig miljø i utgangspunktet. Det er jo kjent at veldig mange som gifter seg i kirken, konfirmerer barna osv. er sånne "bare kristen på julaften"-personer, og det er liksom "greit" fordi de er medlemmer av Statskirken og ikke "gidder" å melde seg ut heller.

Jeg er også medlem fremdeles, så jeg ville ikke hatt noe problem med å være fadder for noen selv om jeg ikke er kristen, men jeg ser jo hvordan kristne kan synes dette er veldig dumt. :/

Skrevet

Men han er kristen, så for meg er dåp helt greit. Jeg skulle bare ønske at mine nærmeste var kristne, antar jeg...

Skrevet

Jeg forstår godt at dere skal døpe, og forstår ikke hvorfor alle skal ha meninger om dette i stedet for det du spør om. Jeg er også gift med en mann som ønsker kristen dåp når den tid kommer, og har et ønske om at jeg står i statskirken. For meg betyr dette lite, jeg hadde nok meldt meg ut og ikke hatt dåp om det kun var opp til meg. Men i og med at det betyr en del for han er dette et kompromiss jeg synes er helt akseptabelt.

Når det gjelder ditt spørsmål er løsningen du skisser med innmelding og utmelding en dårlig ide. Som en person var inne på over her er det mulig å spørre presten, de fleste moderne prester vil gå med på at en som ikke står i statskirken er fadder, særlig i denne situasjonen der det er nødvendig for at begge familier skal være representert. Det er bare å ta opp telefonen og ringe rundt, eventuelt å be om et møte og snakke med presten personlig.

• Liker 1
Skrevet

Vi har et lite problem angående dåpen til datteren vår. Samboer er fast bestemt på kirkelig dåp og har faddere fra sin side klare. Jeg, derimot, har ingen søsken eller nære venner som er medlemmer av Statskirken. Alle har meldt seg ut. :sukk:

Jeg vet at man må være medlem for å være fadder, men at man vil fortsette å være fadder i ettertid selv om man melder seg ut av Statskirken. Det står i hvert fall dette på kirkens nettsider. Så var det en bekjent av meg som sa: "Kan ikke søsteren din bare melde seg inn igjen og melde seg ut når dåpen er ferdig?"

Jeg syns det høres litt galt ut. Som om man utnytter systemet, på en måte. Men jeg har så lyst til å ha henne eller en veldig god venn som fadder, ikke bare en bekjent av familien. Hva tror dere? Er sånt mulig? Må man ha vært utmeldt en viss periode før man kan melde seg inn igjen, og hvor fort kan en egentlig melde seg ut igjen? Er det etisk helt feil å gjøre noe sånt?

Det er jo grunnleggende galt dersom søsteren din ikke er kristen. En fadder står foran hele menigheten og lover offentlig å be for barnet, lære barnet å be, lese i bibelen og ta barnet med i kirken til nattverd. Kan søsteren din love noe slikt og fortsatt beholde sin egen integritet?

Du kan alltids lure kirken ved å la henne melde seg inn og ut igjen, men det vil bare slå tilbake på din og hennes selvrespekt. Det vitner også om en utrolig forakt for den hellige handlingen dere nå bærer barnet deres til. Du viser jo her - hvis du får søsteren med på dette prosjektet - at dåpen som din mann føler er så viktig bare er et skuespill og narrespill fra din side. Du må velge om du vil stå opp for din og søsteren din sin selvrespekt og integritet og verne om din manns religiøse følelser, eller om dette bare er søppel for deg.

Jeg skjønner at det betyr mye for deg å få en fadder fra din side som står deg nær, men lureri og falskneri er ikke veien å gå. Du må nesten respektere de valgene familien og vennene dine har gjort.

• Liker 2
Skrevet

Man ikke være medlem av statskirken for å være fadder?

I "Alminnelige bestemmelser for barnedåp i Den norske kirke" står følgende:

"Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen".

Jeg tolker det slik at så lenge de du ønsker som fadder ikke forkaster dåp, så er det ok. Vi hadde to faddere til vårt barn som er hollendere. De står følgende ikke i Den norske kirke, den ene er ikke en gang kristen men jøde. Vi fikk ingen spørsmål rundt dette da vi meldte fra om faddere, tanken har heller ikke slått meg at dette kunne være feil.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fadder betyr jo i praksis bare en som må gi større gaver til jul/bursdag/konfirmasjon. Ellers så går det jo stort sett i glemmeboka.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...