Gå til innhold

Bør gutter danse med hverandre hvis de ikke vil i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av noe jeg leste her selv om spørsmålet står på egne ben.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10052587

«Dette er dårlig kunnskapsmessig og dårlig forskningsmessig ... I heftet vises det til at gutter bør danse med gutter i gymnastikken. Når 80 prosent av guttene ikke vil det, så må en respektere det» uttalte Bera Ulstein Moseng i Helseutvalget for bedre homohelse til Vårt Land.

Hvis det hadde blitt sånn i skolen at gutter skal danse med gutter i gymmen av hensyn til f.eks homofile, likestilling og sånt, er det noe du støtter? Hvofor eller hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje gutter hadde blitt mindre homofobe hvis de måtte danse litt med hverandre på skolen? Siden de da hadde sett at man ikke blir homo av å stå nær en annen gutt :vetikke:

• Liker 15
Skrevet

Altså, jeg synes nå man burde få danse med den man vil selv, men om parene ikke går opp etc bør man "tvinge" gutt til å danse med gutt. Det er ikke noe som burde være noe farlig.

Skrevet

Merkelig dette, hvordan gutter er redde for gutteluz...

Skrevet

Jeg synes man bør gjøre det naturlig fra barna er helt små at gutter kan danse med gutter like gjerne som med jenter eller jente/jente. Altså, det er DANS, ikke forlovelse og framtidig ekteskap vi snakker om her.

Jeg vet om førsteklassinger som sitter i ring bak hverandre og så masserer den som sitter foran på skuldrene. Kjønn er irrelevant. Disse barna har et avslappet forhold til kropp og det å holde i hender osv. Hvis man fortsetter den måten å jobbe på oppover i klassene så tror jeg gutter vil få et mindre anstrengt forhold til det å være i kontakt med andre gutter.

• Liker 7
Gjest "gjest"
Skrevet

Men hvorfor skal gutter slippe å danse med hverandre på skolen hvis jentene danser med hverandre på skolen? Jeg ser ikek forskjellen, ei heller problemet.

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke noe poeng i å late som homofili er like vanlig som heterofili, og at det derfor ikke skal spille noen rolle hvem man danser med. Selv hadde jeg ikke hatt problemer med å danse med en gutt, men jeg har stor forståelse for at dette kan føles unaturlig for noen. Slike påtvungne og krampeaktige forestillinger tror jeg ikke bidrar i positiv retning for å skape større aksept for homofile her i landet.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke noe poeng i å late som homofili er like vanlig som heterofili, og at det derfor ikke skal spille noen rolle hvem man danser med. Selv hadde jeg ikke hatt problemer med å danse med en gutt, men jeg har stor forståelse for at dette kan føles unaturlig for noen. Slike påtvungne og krampeaktige forestillinger tror jeg ikke bidrar i positiv retning for å skape større aksept for homofile her i landet.

Jeg for min del lurer på hva dansing har med homofili å gjøre, så lenge man ikke snakker om klinedans? Og klinedans er det vel neppe, siden vi snakker skole her.

Jenter danser jo gjerne med hverandre uten at man snakker om heterofile vs lesbiske.

• Liker 8
Skrevet

Jeg for min del lurer på hva dansing har med homofili å gjøre, så lenge man ikke snakker om klinedans? Og klinedans er det vel neppe, siden vi snakker skole her.

Jenter danser jo gjerne med hverandre uten at man snakker om heterofile vs lesbiske.

Jenter går jo hånd i hånd på gata uten at det betyr noe, vennskap mellom jenter er vel litt mer fysisk enn vennskap mellom gutter (i allefall i gjennomsnittet). Når vi i jentegjengen ser film på sofaen, kan vi godt ha føttene i fanget til en venninne, eller sitte to under samme pledd.

Slikt er ikke så vanlig blant gutter/menn. Det ville i allefall vært helt UTENKELIG hvis min mann skulle se film med noen kompiser :fnise:

Derfor tror jeg at det er verre for dem å måtte danse med en av samme kjønn enn det er for oss.

• Liker 3
Skrevet

Jenter går jo hånd i hånd på gata uten at det betyr noe, vennskap mellom jenter er vel litt mer fysisk enn vennskap mellom gutter (i allefall i gjennomsnittet). Når vi i jentegjengen ser film på sofaen, kan vi godt ha føttene i fanget til en venninne, eller sitte to under samme pledd.

Slikt er ikke så vanlig blant gutter/menn. Det ville i allefall vært helt UTENKELIG hvis min mann skulle se film med noen kompiser :fnise:

Derfor tror jeg at det er verre for dem å måtte danse med en av samme kjønn enn det er for oss.

Tidene endrer seg. Tenåringsgutter i dag er mindre redde for fysisk nærhet med andre gutter enn fo 10-20 år siden.

• Liker 1
Skrevet

Merkelig dette, hvordan gutter er redde for gutteluz...

GutteLUZ? Nei vet du hva, nå ble jeg faktisk skikkelig flau!

Det heter da ikke LUZ med Z !!

• Liker 2
Skrevet

Største feilen i dagens samfunn er at man sammenligner all slags aktivitet med det seksuelle, noe som barn også har tatt til seg.

Det første man burde gjøre er å fjerne kjønnsbetingede toalett på skolene. Ett toalett er ett toalett, ferdig med den. I dag er somregel selve toalettrommet ett fullstendig rom, sånn at man likevel får være i privaten der.

Skrevet

Største feilen i dagens samfunn er at man sammenligner all slags aktivitet med det seksuelle, noe som barn også har tatt til seg.

Det første man burde gjøre er å fjerne kjønnsbetingede toalett på skolene. Ett toalett er ett toalett, ferdig med den. I dag er somregel selve toalettrommet ett fullstendig rom, sånn at man likevel får være i privaten der.

Nja. I utgangspunktet er jeg enig med deg, men akkurat dette med toaletter skjønner jeg at det er forskjell på jenter og gutter. Smågutter (og voksne menn for den del) klarer sjelden å sikte så godt på doskåla at de ikke søler litt, og ofte løfter de ikke opp ringen først heller. Da blir det skrekkelig ekkelt for jentene som må sitte nedpå der. Jeg har sett nok grisete guttedoer på skoler rundt omkring til å støtte eget jentedo helhjertet. :fnise:

Gjest meg igjen
Skrevet

Nja. I utgangspunktet er jeg enig med deg, men akkurat dette med toaletter skjønner jeg at det er forskjell på jenter og gutter. Smågutter (og voksne menn for den del) klarer sjelden å sikte så godt på doskåla at de ikke søler litt, og ofte løfter de ikke opp ringen først heller. Da blir det skrekkelig ekkelt for jentene som må sitte nedpå der. Jeg har sett nok grisete guttedoer på skoler rundt omkring til å støtte eget jentedo helhjertet. :fnise:

Det er derfor man må lære gutter å bruke urinaler.....

Skrevet

Oj, kan du si "ikke-sak"? Alt man skal lage sak ut av i disse dager :roll:

Skrevet

De skal danse i lag, ikke ha sex. :rolleyes: Jeg har ingen sympati for at de ikke liker å måtte danse med andre gutter. Det er ikke verre at de kan spøke seg gjennom det, og få seg enn latter. Det ville alle guttene jeg kjenner. :filer:

Dessuten... hvorfor fokuseres det så mye på gutter. Hvis jenter kan danse med jenter, kan gutter danse med gutter.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...