AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Guttene mine og jeg har lenge snakket om å skaffe oss et kjæledyr og jeg føler at det er på tide:) Men problemet er at jeg ikke vet hvilket vi skal velge. Jeg vet hvilke vi ikke skal ha: Hund og katt*. Hund pga religion (kunne hatt en dersom vi bodde mer romslig, type hus med gårdsplass)men nå som vi bor i 70 km2 leilighet i annen etasje, blir det litt vanskelig å unngå sikling overalt. Vi har tenkt mye på katt, men søsteren min har en katt og det lukter bare ekkelt i leiligheten av kattebæsj! Pluss at det er hår overlat. Fisk synes barna mine er kjedelig i og med at de bare ligger i akvarium/bolle. Hamster minner meg om rotte, noe jeg ikke liker. Kanin tror jeg kan være noe for oss, men jeg aner ikke hvordan det er å ha kanin innendørs hele året. En jeg kjenner har en kanin, men han setter buret ute i hagen, når det er fint vær, men vi har jo ingen hage Noen tips?
Wombat Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Tamagotchi høres ut som om det vil passe helt fint. Kaniner er veldig ålreite dyr, men husk at de lever lenge, har et høyt aktivitetsnivå og gnager på alt... Du har ikke nevnt noe om hvor gamle guttene dine er, det er jo en ganske viktig faktor. 6
Gjest Månestøv Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 De aller fleste dyr lukter jo litt, men om man er flink til å rengjøre skal det ikke være ubehagelig. Kanin er kjempe koselig å ha inne, og kan læres opp til å gjøre fra seg i kasse. De har det helt fint inne så lenge de får mye plass å boltre seg på. De kan jo også tas med ut på tur i sele på fine sommerdager.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 Hvis du ikke vil ha en siklende hund, så velger du en rase som ikke sikler. Jeg har hatt både kanin og hund i en leilighet som din og ville aldri hatt kanin igjen. Mye mindre rot og ekle ting med hund.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #5 Skrevet 26. februar 2012 Kaniner er faktisk et av de mest neglisjerte kjæreledyrene i Norge. Hvem i alle dager er det som har funnet ut av at de fint kan stå helt alene i et bur i hagen året rundt? Det er dårlig gjort overfor dyret!! I tillegg skal kaniner helst være to slik at de har en venn/kjæreste. Les her: Min lenke Skal du ha en kanin skal den få gå fritt inne på samme måte som hund, og du bør skaffe to. Om dette er uaktuelt så kan du jo vurdere marsvin? Skaff deg to så får du to dovne kosegutter/jenter 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #6 Skrevet 26. februar 2012 Marsvin! Mindre enn kaniner, lukter ikke så stramt, biter sjelden og de er veldig sosiale. Ulempen (kanskje spesielt når en har barn), er at det ofte tar tid før de blir vant med folk, de er veldig sky dyr i utgangspunktet. Vil anbefale å kjøpe av en oppdretter, da de dyrene ofte er mer vant med folk enn dyr fra dyrebutikk. De krever ikke så mye stell, bading og klipping av klør en gang i blant, og rengjøring av bur. De er heller ikke så dyre i drift, de skal ha fri tilgang på høy og i tillegg litt kraftfôr og grønnsaker. Man bør ha minst to stk sammen, da det ikke er dyr som trivs med å være alene.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #7 Skrevet 26. februar 2012 Hvilken religion er det dere tilhører dersom hundesikkel er et problem? 10
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 Hvilken religion er det dere tilhører dersom hundesikkel er et problem? Litt irrelavt, eller hva?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #9 Skrevet 26. februar 2012 Litt irrelavt, eller hva? Nei, ikke egentlig. Hun skriver jo først at de ikke kan ha hund p.g.a. religion, men at de kunne hatt hund hvis de hadde hatt større plass p.g.a. sikling. Og det er jo ikke alle hunder som sikler. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #10 Skrevet 26. februar 2012 Kanksje hun er muslim? I islam skal man ikke ha noe med gris å gjøre og så skal man ungå å komme i kontakt med våt hund før man ber. Så man skal være 100% ren før bønn og man ber hverfall 5 ganger i døgnet. Det er det lille jeg vet om islams forbud mot hunder og gris.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #11 Skrevet 26. februar 2012 TS her igjen, Takk for mange flotte innspill. Guttene mine er 9 og snart 8. Jeg tror de ville likt marsvin, ja. Jeg har sett litt på bilder på nettet og lest litt om dem, de er så søte. De kan være noe for oss ja
la Flaca Skrevet 26. februar 2012 #13 Skrevet 26. februar 2012 Marsvin; Kan ikke bli stuerein, og bæsjer og tisser mye. Må være to, de er flokkdyr. Trenger stort bur. Positivt at er at de ikke hopper så høyt, et 30 cm stengsel er nok for å holde dem "i sjakk". Kanin; Blir ofte veldig tamme, og kan trenes til å bli helt stuerene. Kan da gå fritt i leiligheten som en katt. Trives best alene, men går fint sammen med hund og katt.(hvis dere skulle få lyst på andre dyr senere). Men lever i 8-12 år. Bør kastreres. Hamster; Lite ansvar, lite bur, lever bare 1,5 år omtrent. Fin underholdning når de er våkne om kvelden. Kan ikke leve fler sammen.(både positivt og negativt.) Med hyppig håndtering blir de riktig tamme og søte, men det er jo litt begrenset hva slags forhold man får til dem. Rotter; utrolig smarte dyr, og sjarmerende til tusen. Men de må være minst to. Mange er veldig kjærlige. Kan trenes til å bli stuerene (og alt annet mellom himmel og jord), men ikke når det kommer til markering med urin dessverre. Hunder; sikler da ikke! Det er bare å velge en rase med stramme lepper det. Har hatt en sikler (berner) og to som ikke sikler i det hele tatt. (eurasier og shetland sheepdog). Hund er på mange måter et veldig enkelt og greit kjæledyr. Man slipper å bekymre seg for om de blir sosiale og kjærlige, de er enkle å gjøre stuerene og lette å oppdra. Katt; det aller enkleste kjæledyret man kan ha etter min mening, og veldig givende. Men de må få tilgang til friheten for å ha et bra liv. Konklusjon; vurderer dere marsvin vil jeg si at dere heller bør velge en kanin. Mine har vært omtrent som hunder. Elsker kaniner. 3
Sissa Skrevet 26. februar 2012 #14 Skrevet 26. februar 2012 Deguser er kjempemorsomme dyr, og lukter nesten ingenting!
Leo Skrevet 27. februar 2012 #15 Skrevet 27. februar 2012 Morsomt med dyr, men generelt generer de støy, lukt, arbeid og ansvar. Man kan f.eks. aldri reise bort uten å ha skaffet kvalifisert tilsyn. Det siste koster gjerne penger. Har dere tenkt på det? 2
Leo Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Katt; det aller enkleste kjæledyret man kan ha etter min mening, og veldig givende. Men de må få tilgang til friheten for å ha et bra liv.Pardon my frendch la Flaca, men i en leilighet i annen etasje er ikke en katt noe enkelt kjæledyr! Jeg har tre stykker i et hus på landet med fri tilgang ut og inn og selv da er de ikke enkle kjæledyr. At mange tror de er enkle kjæledyr er noe annet, men det er også sannsynligvis årsaken til at vi har flere titalls tusen hjemløse katter i Norge. Som fryser og sulter ihjel om vinteren... De er desstuen dyre i drift! En gratis kattunge koster ca. 6.000 kroner det første året hvis den skal få skikkelig mat, vaksineres, få markkurer og kastreres. Kattekasse, sand etc. må den også ha siden kattunger ikke bør slippes ut alene før de nærmer seg året. Endret 27. februar 2012 av Leo 3
CathFoto Skrevet 27. februar 2012 #17 Skrevet 27. februar 2012 Marsvinbur lukter minst like mye som en kattedo. Stikkordet er renhold uansett hva du velger. Men marsvin er søte de altså... 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #18 Skrevet 27. februar 2012 Marsvinbur lukter minst like mye som en kattedo. Stikkordet er renhold uansett hva du velger. Men marsvin er søte de altså... Det kommer veldig an på. Bruker man sagflis og bytter på buret en gang i uka lukter det ganske stramt. Jeg bruker fleecepledd i buret til mine (aviser nederst, håndduker i midtern og fleeceteppe oppå), tar ut bæsj av buret hver dag/hver annen dag, skifter på buret ca hver 5. dag. Det lukter veldig lite
PRT Skrevet 27. februar 2012 #19 Skrevet 27. februar 2012 Hund pga religion (kunne hatt en dersom vi bodde mer romslig, type hus med gårdsplass)men nå som vi bor i 70 km2 leilighet i annen etasje, blir det litt vanskelig å unngå sikling overalt. Religion? Muslimsk? Saluki er "halal" så vidt jeg vet, og sikling kan da umulig være et problem på majoriteten av rasene? Men da mener jeg ikke at dere skal ha hund, jeg bare reagerte på det at dere ikke kan ha hund av religiøse årsaker og pga sikling.
CathFoto Skrevet 27. februar 2012 #20 Skrevet 27. februar 2012 AB: Det er poenget mitt, kattedoer lukter også nesten ingenting om man er flink på rense den :0) Altså katt eller marsvin lukter ikke noe særlig i seg selv, det er eierens rutiner som avgjør mengden lukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå