Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har akkurat fått vite at min barndoms bestevenninne ble utsatt for incest som barn av sin egen bestefar. Vi er i dag 24 år gamle, så det var jo på tide at det kom fram. Selvsagt er det ikke meg som har hatt det vanskeligst med dette, men jeg plages nå av veldig dårlig samvittighet for at jeg som var så mye sammen med henne, faktisk daglig, ikke skjønte noe. Når jeg ser tilbake var det jo så mange tegn! Bl a at vi løp hver gang bestefaren hennes tilfeldigvis kom i vår retning, at vi ikke skulle lukke opp dersom vi var alene hjemme hos henne og bestefaren ringte på (dette var det venninnen min som bestemte), at hun virkelig mislikte bestefaren sin sterkt, aldri gikk frivillig på besøk til ham, selv om han bodde i nabohuset osv osv. Jeg syntes selvsagt dette forholdet mellom venninnen min og bestefaren var merkelig, men hun forklarte bare at hun ikke kunne fordra ham. Min sunne fornuft sier meg at jeg som selv var barn, ikke hadde noen forutsetninger for å forstå, i o m jeg heldigvis aldri har opplevd noe liknende selv. Likevel plages jeg av dårlig samvittighet.

Jeg er egentlig ikke ute etter noen debatt, jeg måtte bare få ut litt frustrasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Dersom det var hun selv som fortalte deg dette, må du ha vært en like god venn og støtte for henne den gang som det du er i dag.

Forøvrig er det ikke så mye å si, annet enn at hun har min dypeste medfølelse. Når hun nå har sluppet løs hemmeligheten sin, kan veien til et bedre liv begynne.

Gjest sexysadie
Skrevet

håper fyren får det han fortjener.

Skrevet

Du ville ikke hatt noen mulighet til å oppdage det, så enkelt er det.

Offre for overgrep skjuler det godt, og tengene som slipper gjennom "kontrollen" er ofte tegn som kan tolkes i mange retninger, hvoraqv overgrep ikke alltid er det naturlige valget.

Men siden hun har fortalt dette nå, og også til deg, betyr det at hun stoler på deg. Og for hennes del kan det være det første skrittet for å ta tilbake kontrollen over eget liv.

Skrevet

Ta det som et tillitstegn at hun betror seg til deg, det har sikkert ikke vært lett å bære på alt dette for henne alene. Fortsett å være den gode venninden du tydeligvis er! :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...