Gå til innhold

Strikkehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg strikker nå erme på en genser ( i str 4 er det 50 m). Nå skal jeg strikke diagram, dette er på 12 masker. Skjønner ikke hvordan dette skal gå opp for jeg har nå to masker for mye på en måte?? Skjønner ikke hvordan jeg skal løse dette? Noen som skjønner og kan forklare hva jeg skal gjøre.

Takknemlig for svar og råd :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du leggje ut den delen av oppskrifta, og/eller mønsterdiagrammet? Det gjeld nok berre å lage skøyten finast mogleg (noko skeivt blir det alltid), men metoden vil avhenge av korleis mønsteret ser ut dersom ikkje noko anna står i oppskrifta.

Skrevet

Det kan høres ut som om du har felt feil. Jeg ville bare strikket en omgang til før du begynner på mønsteret, og felt to masker til slik at det passer.

Skrevet

Ja, eller så har du felt feil, som AB seier.

Skrevet

Har dobbeltsjekket og det er 50, samme som oppskriften sier. Str 2 år har 48 masker, kanskje jeg bare skal felle to for å få det til å gå opp i opp.

Takk så mye for svar :)

Skrevet

Har dobbeltsjekket og det er 50, samme som oppskriften sier. Str 2 år har 48 masker, kanskje jeg bare skal felle to for å få det til å gå opp i opp.

Takk så mye for svar :)

Då kjem det litt an på korleis det kjem til å gå opp med monteringa. Ermane skal jo passe i bolen. Ofte har det ingenting å seie, men nokre gonger kan det bli dumt og mindre pent.

Skrevet

Her er oppskriften, den er hentet fra Mor Aase Baby og barn nr 13.

Skift til p 3 1/2 og øk jevnt fordelt til (40)44(48)50(52)m.

Første og siste m er merkem.

Øk 1 m på hver side av merkem. ca hver 2 cm til det (56)60(64)68(72)m.

OBS! Strikk først diagrem A, deretter beige til arb måler (16)19(22)25(28) cm.

Få ikke satt innn dagrammet, men det er 12 masker over 7 omganfer

Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende før, at masketallet ikke har stemt med mønster.

Med mindre det er rundfelling med mønster på bolen ville jeg bare ha felt to masker slik at mønsteret stemmer.

Skrevet

Da hadde jeg midtstilt mønsteret og så utvidet det for hver gang du øker. Du vil få en en slags skjøt, men den blir jo lite synlig.

Skrevet

Er det mønsteret nederst på armen du holder på med?

Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende før, at masketallet ikke har stemt med mønster.

Med mindre det er rundfelling med mønster på bolen ville jeg bare ha felt to masker slik at mønsteret stemmer.

Det er jo ikkje vits i når det likevel skal aukast undervegs.

Skrevet

Men selv om mønsteret er 12 masker, kan du ikke bare strikke det lenger? Altså, hvis du først øker til 52 masker (første runde, kan jo evt. strikke en runde med beige først), så strikker du mønsteret 4 + 1/3 ganger? (Så fremt at det går opp i mønsteret, det må du sjekke).

Kanskje vanskelig forklart, og jeg har ikke prøvd selv, bare slo meg som en mulig løsning. :)

Skrevet

Er det mønsteret nederst på armen du holder på med?

Ja, enten må jeg felle eller øke 2m for å få det opp i opp tror jeg...

Skrevet

På bildet av genseren ser du at det mønsteret nederst ikke "stemmer", du kan strikke det slik, eller du kan felle to masker slik at det stemmer (eller ta opp og bare øke to masker mindre enn du skulle). Da må du bare legge ut to ekstra masker etterpå, slik at armen blir så mange masker den skal ha (det er viktig pga mønsteret i rundfellinga).

Skrevet

Med sikksakkmønsteret er det berre å strikke dei to siste maskene med mønster slik som alt anna. Der blir brot i sikksakken uansett når ein strikkar rundt (du ser det på biletet òg). Ikkje fell meir, i alle fall, for då blir det stress når du kjem opp.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :smilyblomst:

Skrevet

På bildet av genseren ser du at det mønsteret nederst ikke "stemmer", du kan strikke det slik, eller du kan felle to masker slik at det stemmer (eller ta opp og bare øke to masker mindre enn du skulle). Da må du bare legge ut to ekstra masker etterpå, slik at armen blir så mange masker den skal ha (det er viktig pga mønsteret i rundfellinga).

Må berre få med at dette ikkje kjem til å stemme sjølv om mønsteret stemmer "på papiret". Den siste maska på runden klaffar ikkje med den første fordi strikketyet er ein spiral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...