Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og undersøker muligheter for å studere i Storbritannia, aller helst England. Men jeg har ikke vanlig vitnemål, kun studiekompetanse på grunnlag av 23/5-regelen.

Vil jeg kunne komme inn på dette? Vet at forskjellige land har forskjellige regler, men er det noen som tilfeldigvis vet om dette er mulig i England?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten høre med de ulike studiestedene du tenker på, et generelt svar er litt vanskelig å gi.

En annen ting er om du får støtte fra Lånekassen, de krever generell studiekompetanse ved støtte til studier i utlandet. Et unntak er hvis du har fylt 25 år, da kan du få støtte til utdanning i utlandet på bakgrunn av realkompetanse. Se her

Ikke helt svar på det du spurte om, men regner med lånekassestøtte er alfa omega for mange studenter.

Skrevet

Ikke helt svar på det du spurte om, men regner med lånekassestøtte er alfa omega for mange studenter.

Tror det er veldig lurt at du nevner dette, ifall TS ikke allerede vet det, siden utdanning i UK er langt fra gratis. Jeg studerer der, og betaler rundt NOK 100.000,- per år i skolepenger. Ville vært umulig uten lånekassen, siden det er strenge grenser for hvor mye inntekt man kan ha der som (utenlandsk) student, og dessuten er studiene som regel svært krevende (vi blir anbefalt ca 60 timer i uka til lesing utenom forelesninger hvis vi vil ha C eller bedre), så det skal godt gjøres å klemme inn mange arbeidstimene.

TS, er det mye du mangler for å få vitnemål? Hvis det bare er snakk om et par fag kan det nok være mye mer lønnsomt for deg å ta disse fagene som privatist til høsten og søke UK til neste år igjen hvis du fortsatt har lyst :) Evt vente til du er 25.

Skrevet

Tror det er veldig lurt at du nevner dette, ifall TS ikke allerede vet det, siden utdanning i UK er langt fra gratis. Jeg studerer der, og betaler rundt NOK 100.000,- per år i skolepenger. Ville vært umulig uten lånekassen, siden det er strenge grenser for hvor mye inntekt man kan ha der som (utenlandsk) student, og dessuten er studiene som regel svært krevende (vi blir anbefalt ca 60 timer i uka til lesing utenom forelesninger hvis vi vil ha C eller bedre), så det skal godt gjøres å klemme inn mange arbeidstimene.

TS, er det mye du mangler for å få vitnemål? Hvis det bare er snakk om et par fag kan det nok være mye mer lønnsomt for deg å ta disse fagene som privatist til høsten og søke UK til neste år igjen hvis du fortsatt har lyst :) Evt vente til du er 25.

Jeg har studiekompetanse :) Studerer allerede på universitet her i Norge. Jeg er også over 25 år.

Tror nok jeg skal ta noen telefoner i morgen. Takk for svar :)

Skrevet

23/-regelen er noe som er spesifikt for Norge. Skal du søke på studium i utlandet må du tilfredsstille opptakskravene der du skal søke, dvs du vil måtte ha vitnemål.

Skrevet

Jeg har studiekompetanse :) Studerer allerede på universitet her i Norge. Jeg er også over 25 år.

Tror nok jeg skal ta noen telefoner i morgen. Takk for svar :)

Når du er 25 er det null stress, så fremt du oppfyller eventuelle fagkrav (realfag for medisin, ol) - håper du kommer inn på det du ønsker :)

Skrevet

Jeg vet ikke om det er fakta men jeg har hørt at det er skole med høyeste nivå som gjelder xså om du har universitetsutdanning er det denne som det legges vekt på.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er fakta men jeg har hørt at det er skole med høyeste nivå som gjelder xså om du har universitetsutdanning er det denne som det legges vekt på.

OK. Du kan ikke huske hvor du har hørt det?

Jeg har bestilt rådgivning hos ANSA og Across The Pond, og skal også snakke med instituttet mitt for muligheter for utveksling. Det er jo ikke noe problem for meg å få plass på utvekslingsprogram, men det har seg også sånn at det er selve studiet mitt her som ikke interesserer meg sånn voldsomt. I England har de et mye bredere spekter av studier.

Skrevet

Jeg tror det var i sammenheng med et NKI studie min samboer skulle ta og videre skolegang etter denne. For han har bare 2 forskjellige GK fra VGs. Men hvordan dette fungerer i praksis er vel usikkert. Hvertfall når det gjelder skoler i utlandet. Håper det ordner seg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...