AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Jeg og samboeren starter prøvingen snart. Bor på en liten plass og er litt redd for å kjøpe folat på apoteket vi har her, da jeg er redd for å møte på noen kjente som er nysgjerrige.. Derfor lurer jeg på om noen her har kjennskap til den man får kjøpt på billige-tester.no? Er den typen like bra som de man får kjøpt på apotek?
Athene Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Folat er folat, samme stoffet uansett hvor du får dette fra, så lenge du tar riktig dagsdose. Folat bør man begynne å ta tre måneder før man blir gravid, slik at folsyrelagrene er fulle når man er gravid, så det er bare å sette i gang så snart som mulig.
Gjest Eurodice Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Jeg og samboeren starter prøvingen snart. Bor på en liten plass og er litt redd for å kjøpe folat på apoteket vi har her, da jeg er redd for å møte på noen kjente som er nysgjerrige.. Derfor lurer jeg på om noen her har kjennskap til den man får kjøpt på billige-tester.no? Er den typen like bra som de man får kjøpt på apotek? Folat er ikke noen mystiske greier. Det er et B-vitamin, B9. Du kan ta B-vitaminkompleks, så får du i deg alle nødvendige B-vitaminer.
Athene Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 Folat er ikke noen mystiske greier. Det er et B-vitamin, B9. Du kan ta B-vitaminkompleks, så får du i deg alle nødvendige B-vitaminer. De fleste B-vitaminkompleks og mulitivitaminer inneholder halvparten av anbefalt mengde folat for prøvere/gravide. Man har ekstra høyt behov i denne perioden. Man må derfor undersøke folatmengden før man kun tar dette.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Du kan kjøpe folsyre på nett fra norske apotek, så får du det hjem i posten. https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=1517326&c=&g=false&ref=search
Gjest Eurodice Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Jeg og samboeren starter prøvingen snart. Bor på en liten plass og er litt redd for å kjøpe folat på apoteket vi har her, da jeg er redd for å møte på noen kjente som er nysgjerrige.. Derfor lurer jeg på om noen her har kjennskap til den man får kjøpt på billige-tester.no? Er den typen like bra som de man får kjøpt på apotek? Det er ikke bare gravide som kan trenge ekstra tilskudd av folat. Det er også anbefalt for p-pillebrukere, for folk som spiser ensidig kost, ferdigmat, "junkfood", ikke spiser grønnsaker osv. Det anbefales også etter antibiotikakurer. Det er ingen grunn til å føle seg flau over å kjøpe dette preparatet på apoteket. Skulle du treffe på noen som er så nysgjerrige at de spør, svare du bare at det har de ingenting med .
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Ja, jeg jobber på gamlehjem og har fylt mange dosetter med folat... så er ikke bare prøvere som bruker det
Athene Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Det er sant at det ikke bare er prøvere/gravide som tar folat. Men samtidig tenker man "gravid" i det man ser en jente i 20 årene kjøpe folat på apoteket, så jeg forstår godt at TS kjøper på nett.
Gjest Eurodice Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Det er sant at det ikke bare er prøvere/gravide som tar folat. Men samtidig tenker man "gravid" i det man ser en jente i 20 årene kjøpe folat på apoteket, så jeg forstår godt at TS kjøper på nett. Jeg kan bare snakke utifra meg selv. Jeg bryr meg da ikke det grann om hva folk spør etter, om jeg skulle stå ved siden av noen på apoteket eller hvor som helst og høre det. Dessuten er det sikkert mange som ikke vet hva folat er for noe en gang. Folk må slutte å være så selvopptatte og tro at de er så interessante .
Athene Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 (endret) Jeg kan bare snakke utifra meg selv. Jeg bryr meg da ikke det grann om hva folk spør etter, om jeg skulle stå ved siden av noen på apoteket eller hvor som helst og høre det. Dessuten er det sikkert mange som ikke vet hva folat er for noe en gang. Folk må slutte å være så selvopptatte og tro at de er så interessante . Nå var min kommentar rettet mot TS sin problemstiling, og ikke dette med å handle på apotek generelt. Jeg kunne heller ikke brydd meg mindre om hva folk ser meg kjøpe. Jeg kjøper folat, graviditetstester, prøverørshormoner, pergotime og så videre uten å ofre det to tanker. Men TS bor på en liten plass der alle kjenner alle, og vil ikke bli observert når hun kjøper "graviditets-vitaminet". Mitt poeng var bare at det hjelper henne ikke mye at også mange andre tar folat, dersom noen kjente ser henne kjøpe dette gjetter de nok helt riktig på hvorfor hun skal ta det. Endret 27. februar 2012 av Athene
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Takk Athene! Du skjønner problemet mitt Og til Arabella: Jeg bryr meg ikke om hva andre ser meg kjøpe på apoteket til vanlig, men nå er det slik at alle rundt oss har mast på oss om barn i lang tid, og når vi da planlegger barn, vil vi holde det for oss selv en stund før hele bygda vet det før jeg engang er gravid... Og det har da ingenting med at jeg tror jeg er så interessant!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Jeg skjønner kjempe godt at dere vil holde det for dere selv. Titter meg over skulderen selv når jeg kjøpe slike produkter, selv om jeg bor i oslo. Vil jo verken at familie, kollegaer eller venner skal begynne å spekulere før det er reelt og vi vil fortelle det selv:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå