AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Hvorfor vasker katter hverandre? Jeg har tre hannkatter, de to yngste er ett og to år gamle og er verdens beste venner. Nå ligger de ved siden av hverandre i sofaen og vasker hverandre, de bytter mellom å vaske seg selv og hverandre. Jeg har hørt at dette har med dominans eller rangordning å gjøre, men hos mine katter virker det ikke som det er noe sånt. De vasker og lar seg vaske og holder gjerne fast hverandres hoder og slikker i vei. Den som blir vasket ligger rolig og finner seg i det, samme hvem av dem det er. Også sovner de gjerne oppå hverandre etter endt vaskeøkt. Den eldste katten blir verken vasket eller lar seg vaske, han er liksom litt utenfor. Han sover heller ikke sammen med de andre to. Så her virker det ikke som om vasking har noe med rang å gjøre, selv om det er det de fleste sier. Hvilke erfaringer har dere?
Minya Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Det er ofte like mye kos som rangordning når katter vasker hverandre. Tenk på aper som plukker lus og sånt fra pelsen til hverandre. Det er litt kos, litt bonding og litt vi har bestemt oss for hvem som skal være sjef. Den som ikke er med på vaskeordningen ( ) kan like godt være den som er mest sjef, som den som er minst sjef. Er den generelt reservert overfor de andre, er det mest at den foretrekker sitt eget selskap over de andres. Eller at den bare ikke liker de andre kattene. Eller kanskje den bare er såpass mye eldre at den driter i de andre
bobbi Skrevet 27. februar 2012 #3 Skrevet 27. februar 2012 Jeg ser at våres lillepus ofte vasker storepusen... selv om det virker som lillepusen har blitt "sjefen" Det er så søtt, lillepus legger seg inntil storepus, og vasker han på ørene og hodet spesielt....syns det ser ut som han syns det er kos å ligge tett inntil storebroren sin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå