Gå til innhold

Kan jeg spise poteter med skall?

Anbefalte innlegg

Gjest Swipper
Skrevet

Skal ha potetbåter til middagen i dag. De pleier jeg bare å skjære opp og la ligge i ovnen i ca. 45 min. Noen som vet om det er skadelig? Har lest at så lenge de kokes så skal det gå bra, men ble plutselig så usikker i og med at de kun skal ligge i ovnen. Pleier å vaske de godt først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal nok gå fint. Hvis du steker potetbåtene på rundt 200 grader, så er det tross alt varmere enn de 100 gradene du får i kokende vann.

Skrevet

Risikoen med poteter når man er gravid er jord, som kan inneholde toxoplasmose. Toxoplasmose dør ved varmebehandling. Så dette er helt trygt.

Jeg anbefaler sterkt å lære seg hvorfor kostholdsreglene for gravide er som de er, da er det lettere å vite hva som er trygt og ikke.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Skal ha potetbåter til middagen i dag. De pleier jeg bare å skjære opp og la ligge i ovnen i ca. 45 min. Noen som vet om det er skadelig? Har lest at så lenge de kokes så skal det gå bra, men ble plutselig så usikker i og med at de kun skal ligge i ovnen. Pleier å vaske de godt først.

ikke farlig hvis du vasker potetene godt for jord og sånn. Er potetskallet rent, null problem, og dså er det i skallet vitaminene ligger.

Gjest Swipper
Skrevet

Risikoen med poteter når man er gravid er jord, som kan inneholde toxoplasmose. Toxoplasmose dør ved varmebehandling. Så dette er helt trygt.

Jeg anbefaler sterkt å lære seg hvorfor kostholdsreglene for gravide er som de er, da er det lettere å vite hva som er trygt og ikke.

Takk :)

Ja vet at det er jorden og toxoplasmose som er farlig. Hadde bare ikke fått med meg at det var selve varmebehandlingen og ikke "fjerningen" av "jorden" som var viktigst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...