AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Var ute en tur med mopeden i dag og traff en hest med rytter. Rytteren var på venstre siden av veien, jeg på høyre og kjørte mot rytteren. Rytteren strakk ut sin venstre arm (ut i ei rett linje fra skulderen), for å gi tegn om ett eller annet, men hva betyr det?
Moscato Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Eg ville tenkt at det var eit signal om at ryttaren hadde planar om å krysse vegen/svinge mot venstre. Som eit blinklys på ein bil. Det er i alle fall slik syklistane gjer det. 1
Gjest Bobler Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Var ute en tur med mopeden i dag og traff en hest med rytter. Rytteren var på venstre siden av veien, jeg på høyre og kjørte mot rytteren. Rytteren strakk ut sin venstre arm (ut i ei rett linje fra skulderen), for å gi tegn om ett eller annet, men hva betyr det? At hun skal til venstre regner jeg med. Når jeg rei og skulle krysse en vei så brukte jeg armen for å signalisere hvor jeg skulle. Samme når jeg syklet i veien. Er jo ikke noe blinklys på hester
Cho Kon It Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 En del ryttere stikker også ut armen for å unngå at biler/mopeder passerer for nært.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #5 Skrevet 26. februar 2012 Hesten kvakk forøvrig og "bucked" så rytteren måtte hoppe av... Forøvrig ikke min feil, men fyren som var foran meg. Kjørte rolig, så langt ut som jeg kom. Når jeg tenker meg opp så viftet rytteren med hånda også, akkurat som om hun føyset vekk noe. Tenkte at hun ville jeg skulle holde sida mi, for om hun skulle bytte side, så hadde hun vel ventet til jeg var komt forbi.. TS
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #6 Skrevet 26. februar 2012 Det var forresten ikke noe kryss eller lign. Bare en rett vei og ingen spes. grunn til å gå til andre siden av veien. TS
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 Når jeg rir i trafikk så løfter jeg handa og viser handflata til de som kommer kjørende. Jeg tar så handa opp og lar den sakte sige ned, opp ned, opp ned, alle tar det som et tegn på at de bør slakke ned.
Gjest SnowLeopard Skrevet 26. februar 2012 #9 Skrevet 26. februar 2012 Jeg må "bruke hånda" til nesten alle kjøretøyer jeg møter. Frustrerende at folk tror de kan passere levende dyr i samme fart de kan passere en annen bil.... Hesten min er dønn trafikksikker, men jeg fatter ikke hvorfor ikke folk kan ta litt hensyn. Men oi, det var off topic.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. februar 2012 #10 Skrevet 26. februar 2012 Rytteren ba deg nok om å roe ned da hesten meget sannsynelig ble redd mopeden din. Bråker den mye? Når en hest blir redd, så kan det være veldig farlig for alt i nærheten av denne. Hester reagerer med flukt og er de redde nok, så er det ingen ting som kan stoppe de. At rytteren måtte hoppe av hesten, betyr at hesten frika ganske bra ut for ett eller annet. Jeg 'veier' med hånda om noen råkjører forbi oss for å få de til å senke tempo. Men de fleste gir lang faen... Heldigvis for veldig trafikksikre hester.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #11 Skrevet 26. februar 2012 Jeg vil tro hun mente at du skulle senke farten. Veldig mange kjører alt for fort forbi hester, og selv om en hest i utgangspunktet er trafikksikker, så kan de bli redde likevel. Mopeder lager mye lyd, så mange hester blir mer redd for dem enn for biler. 1
Gjest Silvermist Skrevet 26. februar 2012 #12 Skrevet 26. februar 2012 Hvis hun viftet som for å føyse vekk noe (altså viftet bakover) så var det nok for at du skulle kjøre roligere forbi. Hvis det var omvendt, hun viftet fremover, så var det nok for at du skulle kjøre "fort" forbi. Jeg har ridd noen hester som foretrakk at bilder og andre kjøretøy kjørte "fort" forbi, da de ble stresset av kjøretøy som kom sakte forbi dem. Men forstår at det ikkealltid er så lett å vite for den som kjører
Moscato Skrevet 26. februar 2012 #13 Skrevet 26. februar 2012 Hesten kvakk forøvrig og "bucked" så rytteren måtte hoppe av... Forøvrig ikke min feil, men fyren som var foran meg. Kjørte rolig, så langt ut som jeg kom. Når jeg tenker meg opp så viftet rytteren med hånda også, akkurat som om hun føyset vekk noe. Tenkte at hun ville jeg skulle holde sida mi, for om hun skulle bytte side, så hadde hun vel ventet til jeg var komt forbi.. TS Dette er jo noko heilt anna enn det du skreiv i første innlegg. Elles har du jo fått svar på spørsmålet, men ver litt meir presis neste gong.
Gjest luri Skrevet 26. februar 2012 #14 Skrevet 26. februar 2012 Inga93 har lagt ut de korrekte tegnene en rytter skal bruke i trafikken. Ellers er hester store dyr, så kjør peeent forbi!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #15 Skrevet 26. februar 2012 Først holdt rytter bare armen strak i noen sekunder før hun føyset med hånda når vi kom nærmere. Jeg kjørte rolig helt i kanten av veien (vi snakker rundt 10 km/t ca og det var rett før jeg havnet i grøfta) fordi jeg vet at hester kan bli skremt av sånt (har ridd litt selv, for mange mange år siden) og mopeden min bråker svært lite. Men personen foran meg hadde et bråkete kjøretøy og det var han som skremte hesten. Men, takk for svar alle. Det er greit å vite, spesielt når man kjører i et område man kan møte mange hester (pga rideskole og gårder). Traff forøvrig hest og rytter en gang til når vi skulle tilbake, da stoppet jeg mopeden slik at det ble null bråk som kunne skremme den. TS. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. februar 2012 #16 Skrevet 26. februar 2012 Flink du er TS Da vil jeg tro hesten ble redd den bråkebilen. De fleste hester er veldig trafikksikre, men noen ganger så kommer det blier ol, som bråker "feil" i forhold til hva de er vant til og da kan de bli utrygge.
Gjest Badabing Skrevet 26. februar 2012 #17 Skrevet 26. februar 2012 Dette var interessant for meg også da jeg bor rett ved en rideskole. Har ikke sett dem gjøre tegn, men da vet jeg i alle fall hva det betyr om de plutselig gjør det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå