Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg befinner meg på tredje året i en femårig utdannelse som jeg har et ganske så lunkent forhold til, men som jeg pga alder og skyhøy studiegjeld er nødt til å fullføre. Jeg har surret en del tidligere, og føler at dette er min siste sjanse til å få en utdannelse.

Har hatt min andel typiske ufaglært-jobber (renholder, butikk osv) og mistrives vanvittig i slike, så utdannelse er et must.

Men nå er jeg såpass drittlei at jeg virkelig kunne trenge en pause. Er deprimert, og gjør ikke annet enn å sitte hjemme foran PCn og sture. Karakterene har gått fra A og B ned til E og D, og jeg har også fått stryk i et par fag. Har ikke energi i hverdagen til å treffe venner, drive med hobbier eller noe som helst egentlig, og mistrives sterkt!

Så, jeg vurderer å ta et års pause, for å lade opp kreftene og kanskje få et litt annet perspektiv på ting. Det jeg lurer på i den forbindelse er for det første hvordan en fremtidig arbeidsgiver vil se på dette. Blir det ansett som veldig negativt med en pause midt i utdannelsen?

Det andre jeg lurer på er rett og slett hva jeg kan gjøre i "pauseåret". Jeg tenker jo ikke å bare ta fri fra alt og kun sitte hjemme (selv om det er det jeg egnetlig føler for, akkurat nå). Har ikke råd eller lyst til å reise rundt så veldig mye da jeg er redd for å fly osv, men kunne godt tenke meg å flytte litt rundt på meg innad i Norge...

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal ha pause bør du absolutt finne en jobb :) Særlig om du er en eldre student, vi blir vel sett på som litt mer ustabile og vimsete om vi bruker året på å reise eller sitte på verandaen, enn en på 20 gjør...

Kanskje du kan få en relevant jobb (evt praksisplass, hør med studieveileder og forelesere) for å teste ut om du trives bedre med fagfeltet i jobb enn studier? Eller en mindre jobb, kanskje med litt fleksible arbeidstider?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...