Gå til innhold

Skal du bytte/legge til etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss, og nå har jeg kommet dit at jeg bør bestemme meg om jeg skal skifte navn eller ikke. Og det er ikke bare lett!

Så da tenkte jeg å høre hva dere tenker å gjøre, og eventuelle argumenter for og imot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal legge til hans etternavn, men beholde mitt eget som mellomnavn. Flere grunner til det:

1. Jeg har en ganske sterk tilknytning til mitt eget navn, og vil ikke fjerne det helt.

2. Barna våre har begge etternavn, så da vil jeg hete det samme som dem.

Min kommende mann skal mest sannsynlig legge til mitt som mellomnavn, slik at vi alle heter det samme :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, heilt uaktuelt. Eg har bygd opp min identitet med mitt eige fulle namn, og å endre på det kjem eg ikkje til å gjere. Eg har vore gift ein gong før, og då gjorde eg det heller ikkje. Eg har venninner som skal bytte namn for tredje gong, og eg har venninner som har namnet til ein eks dei avskyr som mellomnamn fordi dei bygde karriere med det namnet og må behalde det, og begge delar er like ille, syns eg. (Det er dit ein kjem når ein bikkar førti. Livet går i mange svingar. :))

• Liker 2
Skrevet

Jeg har endret. Han er den siste i slekta som kan føre navnet videre og vi vil gjerne hete det samme. Jeg har ikke så stor tilknytning til navnet mitt at jeg må beholde det(eller de da, og ingen av de passer som mellomnavn med hans navn som etternavn)

Skrevet

Jeg kommer aldri til å fjerne det ene etternavnet mitt (har to), men er MULIG at jeg fjerner det ene og legger til hans, av hensyn til barn.

Skrevet

Jeg heter noe litt spesielt til etternavn, det samme gjør han, så jeg skal beholde mitt som mellomnavn og ta hans som etternavn.

Jeg var den siste til å føre mitt navn videre, derfor har jeg gitt det til min sønn, så kan han få ansvaret ;) (Han har sin fars sitt som mellomnavn, med det er et VELDIG vanlig etternavn, så jeg nektet at han skulle hete det ;))

Skrevet (endret)

Jeg er litt gammeldags kanskje, så jeg vil at vi skal hete det samme nå som vi blir familie. Derfor tar jeg hans navn.

Men jeg beholder min nåværende som mellomnavn, for det vil jeg gjerne føre videre!

Gikk litt fort i svingene her, gitt...

Endret av fridr
Skrevet

Jeg byttet etternavn, fordi jeg ville at hele familien skulle hete det samme. I tillegg var det av betydning at jeg hadde et helt vanlig navn uten tilknytning til noe spesielt, og det var ikke viktig for meg å beholde det.

Skrevet

Tar navnet hans, gleder meg :yvonne: fint å være en tradisjonell familie!

Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta kun hans navn. Nå når det nermer seg har jeg mer og mer lyst til å beholde mitt siste etternavn (har to) og ta hans i tillegg. Datteren vår har hans etternavn, men beholder jeg ene mitt kommer hun til å få begge navnene hun også.

Skrevet

[...] og legger til hans, av hensyn til barn.

Hvilket hensyn? Jeg vokste opp uten å hete det samme som min mamma, det gikk da bra.

Skrevet

Jeg skjønner ikke argumentet med at "hele familien skal hete det samme". Dere kommer jo fra familier selv, som dere da "melder dere ut fra" ved å bytte til en annen families navn? Og det er jo ingen garanti for at barna deres kommer til å ha samme navn hele livet heller, spesielt ikke hvis de vokser opp med idéen om at man skal bytte når man gifter seg.

• Liker 1
Skrevet

Skal ha hans navn som etternavn og mitt nåværende etternavn som mellomnavn. Blir da hetende det samme som datteren vår :) han vurderer å ta mitt etternavn som mellomnavn også, så vi har samme navn alle sammen.

Skrevet

Kvinner som tar mannens etternavn og kun det, har i gjennomsnitt lavere inntekt og lavere utdanning.

Gjest navnelapp
Skrevet

Datra mi bytta namn då ho var 12, så så mykje for å heite det same... :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Kvinner som tar mannens etternavn og kun det, har i gjennomsnitt lavere inntekt og lavere utdanning.

Kilde?

Gjest Cosette
Skrevet

Hvorfor tar ikke mannen like gjerne deres navn, om dere nå absolutt vil at familien skal gå under ett navn?

• Liker 3
Skrevet

Ok. Ved en rask skumlesing ser det jo også ut til at studien viser at kvinnene som tar ektemannens navn ble av andre vurdert som mindre kompetent, ambisiøs osv: "En kvinne som tok sin partners navn i tillegg eller istedenfor sitt eget, ble vurdert til å være mer omsorgsfull, avhengig, mindre intelligent, mer emosjonell, mindre kompetent og mindre ambisiøs sammenlignet med kvinner som har beholdt sitt pikenavn."

Med andre ord er det også omgivelsene som har bestemt seg for dette ;-)

Men bevares - jeg har ikke gjort noen undersøkelse, så en skal ikke se bort i fra at det stemmer at flere i Holland og USA har lavere utdannelse av de som velger mannens etternavn.

Personlig bryr jeg meg lite om det. Jeg har en Mastergrad og tar mannens navn - og han mitt så vi får et nytt dobbelt etternavn. Skal bli spennende å se om vi begge blir sett på som mer eller mindre attraktive på arbidsmarkedet :fnise:

Skrevet

Jeg skjønner ikke argumentet med at "hele familien skal hete det samme". Dere kommer jo fra familier selv, som dere da "melder dere ut fra" ved å bytte til en annen families navn? Og det er jo ingen garanti for at barna deres kommer til å ha samme navn hele livet heller, spesielt ikke hvis de vokser opp med idéen om at man skal bytte når man gifter seg.

Jeg synes bare det er koselig at vi heter det samme siden vi blir en liten familie, bare jeg og han. (Foreløpig.)

Skal sies at jeg tar hans i tillegg, da. Vil ikke miste familienavnet mitt, for det er ganske sjeldent. Hans er også sjeldent, derfor vil han ikke ta mitt navn.

Hva barna skal hete, har vi nå egentlig ikke tenkt så mye på.

Dessuten, når de gifter seg, er de jo voksne og bor ikke sammen med oss lenger, så da har det jo ingenting å si hva de heter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...