Gå til innhold

Hvilken type belysning har du på stua?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på med et stilskifte på stua, og det ser ut til at min veldig praktiske mor&barn-lampe må ut. Slike uplights gir imidlertid veldig praktisk og generell belysning. Det som blir igjen av lys blir to vegg-leselamper ved sofaen, lampe over spisebordet, samt bildelys og lys i vitrineskap og bokhyller. Alle hjørner er belyst, men det er jo bare punktbelysning. Er det nok? Stua er et bredt rektangel på 35m2 i lyse farger.

Hvilken type belysning har du på stua?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

justerbare downlights bare... resten bruker jeg stearinslys og telys...

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg jobber med belysning, kanskje jeg kan hjelpe.. Hvordan stil går du over til nå da? :-)

Skrevet

Jeg har en halogenlampe med tre armer. Stilrent og enkelt. Den har dimmer på seg og lyser veldig godt opp på fullt. Min mor og barnlampe har fått plass på gjesterommet. Denne lampen erstatter den gamle godt nok.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Sånn generelt sett kan du jo velge en spotskinne (med glass, ikke bare pærer) for eksempel denneeller et kvadrat som denne.

Av andre taklamper er det mange muligheter;

Her

Her

Her

Her

Gi meg et hint om hva du liker så kan jeg prøve å hjelpe deg. :)

Skrevet

Prøv deg fram! Bruk det du har, skift pærer, blir det for mye/lite lys? Trenger eg noko anna?

Det er ikkje alltid det er nødvendig å ha noko i taket berre for å lyse opp. Viss du kunne tenkt deg noko meir punktbelysning i tak, så kan eit skinnesystem evt. eit wire system vera løysninga. Her kan du fritt fram leika deg fram med ulike spotter, plasseringar osv. Nordesign: http://nordesign.no/ har ein del slikt. Og då har du og moglegheita til å bygga på med meir lys! :)

Skrevet

Prøv deg fram! Bruk det du har, skift pærer, blir det for mye/lite lys? Trenger eg noko anna?

Det er ikkje alltid det er nødvendig å ha noko i taket berre for å lyse opp. Viss du kunne tenkt deg noko meir punktbelysning i tak, så kan eit skinnesystem evt. eit wire system vera løysninga. Her kan du fritt fram leika deg fram med ulike spotter, plasseringar osv. Nordesign: http://nordesign.no/ har ein del slikt. Og då har du og moglegheita til å bygga på med meir lys! :)

Takk for svar, ale sammen. Jeg går vel fra en slags plain Bohus-stil til en mer moderne, grafisk Ikea-stil (mer farger, retro lamper osv).

Jeg har nok lys rundt tv-en, rundt leseplassen og rundt spisebordet. Mor-og-barn-lampa har stått ved sofaen, og gir veldig godt lys når vi spiser der, når jeg støvsuger, leser osv. Nå erstattes den av tre leselamper (vinkelsofa) i retro stil. Jeg synes at lese-lyset blir okei, men stua blir ikke like opplyst på kveldstid som før. Men bør ei stue egentlig være veldig opplyst på kveldstid, da?

Skrevet (endret)

Jeg har små lamper som jeg kjøpte på IKEA som står i bokhylla, en på hver hylle. De er litt dempet samt dekorative.

Så har jeg levende lys i vinduet, på stuebordet og på de ene kaffebordet.

En stålampe ved siden av sofaen som brukes når jeg leser eller løser kryssord.

Hadde jeg hatt spisestuebord så ville jeg valgt en lampe med godt lys, men som henger relativt langt ned.

Har også taklys, men denne bruker jeg sjeldent da jeg syns den lyser opp hele stua som jeg ikke liker.

Jo, også har jeg slik lysslange rundt bildene på veggen, altså bak bildet, men at lyset kommer frem rundt bildene.

Dette kan du bruke hvor son helst egentlig.

Så på et tvprogram hvor designeren brukte det under tv-bordet og det ble skikkelig fint

Endret av Ryvre
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Har du vurdert å bytte ut eller supplerer med noen vegglampe som lyser oppover? Gjerne med dimmer. Hvis du er fornøyd med funksjonsbelysningen, ville jeg bare supplert med noen slike. Jeg skriver fra mobil så keg ikke får linket, men Herstal har noen (Razz Harlekin og Evoke) som kan gjøre nytten, og begge kan dimmes.

Ellers kan jo en gulvlampe á la pulz sin Tentacle gi litt bedre lys på kveldstid.

Det er jo vanlig med mer dimmet lys på kvelden, men muligheten for sterkere lys er jo greit.

Kunne du tenke deg en stilig taklampe, eller er det uaktuelt? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...