Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Våren kommer og jeg lurer på om andre her inne sår og dyrker egne planter og grønnsaker?

I år har jeg sådd : 2stk. Tomatplanter ala Busktomat Tiny Tim (fra frø)

Erteblomst Winter Elegance Lavender

og Egypterstjerne(PENTAS LANCEOLATA F1, STAR-CLUSTER)

Har kun veranda så det begrenser seg til hva jeg kan så/plante

Andre som har plantedilla her inne og vil dele ?

(mulig jeg posta i feil forum....)

Endret av Kårky
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som har sådd eller skal ?

Skrevet

Vi har appelsintre, men appelsinene er jo ikke særlig store ei heller noe å spise. :P

Skrevet

Planen er å i veldig nær fremtid så koriander, estragon, dill, oregano og basilikum. Skal stå i kjøkkenvinduet. Har ikke helt begynt å tenke på det som skal ut i hagen. :)

Skrevet

Jøss appelsintre ! Fikk et av en venninne en gang, men den ville ikke leve hos meg ;/

Disse krydderplanter,tar dere å tørker og lager pulver av disse?

Skrevet

Haha. Vi har hatt våre i litt over ett år nå! De lever og har masse frukter på deg. Men fy så små og sure de er :D

Skrevet

næ blir jo nesten sjalu.Tilsett sukker i vannet når du vanner? :D Kansje treet trenger litt flere år på nakken før appelsinene blir gode.

Tenkte jeg skulle prøve å gro ananas !

Skrevet

Vi prøvde det på en av de, men hadde ikke noe spesielt utslag. Vi får se om frukten blir noe større i år :P

Skrevet (endret)

Skal iallefall få sådd gressløk (gressløktuen er for liten), persille og tomater for senere utplanting. Får se om det blir noen større planter etterhvert også.

Gressløk er fin å fryse ned. Kutt i små biter og lagre i lav eske. Da er det bare å plukke ut når man trenger det.

Endret av skrue
Skrevet

Gressløk ja,smart .Det har jeg jo hatt før med stort hell.

Skrevet

Har sådd gressløk, basilikum og busktomat i vinduskarmene her :) Det spirer allerede, så jeg gleder meg til å prikle og få dem i skikkelige potter!

Har lyst til å prøve meg på jordbær i ampel, noen som har prøvd det? Har nemlig bare veranda her og, og litt begrenset plass..

I fjor bestilte jeg en haug frø fra Morgan Thompson, skulle så masse eksotiske tomater og spennende saker, men den pakken ble stoppet i tollen gitt :gjeiper:

Gjest Survival
Skrevet

Slenger meg på tråden!

Har ingen erfaring med å plante eller så noe som helst, men har sååå lyst på urter i vinduskarmen. Noen tips til meg? :)

Skrevet

Urter har jeg lite peiling på.Hvor mye lys får du i vinduet avgjør kansje litt hvilke typer du kan så?

Skrevet

Har ikke sådd enda, men det nærmer seg :)

Skal ihvertfall ha tomater i år!

Skrevet

Jeg har tomatplanten i sørvendt vindu, mens urtene har det helt greit i nordvendt vindu :) De hadde sikkert likt seg bedre med mere sol, men det har jeg ikke mulighet til.

Et lite tips, man trenger ikke dyre småkrukker eller såjord til urter, jeg bruker vanlig blomsterjord med lecakuler og sår i brukte hermetikkbokser ;) Rimelig og passe miljøvennlig med litt gjenbruk.

AnonymBruker
Skrevet

Har sådd gressløk, basilikum og busktomat i vinduskarmene her :) Det spirer allerede, så jeg gleder meg til å prikle og få dem i skikkelige potter!

Har lyst til å prøve meg på jordbær i ampel, noen som har prøvd det? Har nemlig bare veranda her og, og litt begrenset plass..

I fjor bestilte jeg en haug frø fra Morgan Thompson, skulle så masse eksotiske tomater og spennende saker, men den pakken ble stoppet i tollen gitt :gjeiper:

Holder basilikumen seg bedre enn den man kjøper?

har tengt å så div urter som basilikum,sitronmelisse osv,men er redd de dør like fort som de på butiken. Jeg er avhengi av å ha de i potter,men tåler de det?

jeg planter persille hvert år,men jeg høster og legger de på avispapir på varmtvannstanken. Når det er tørt så hakker jeg opp. Dårlig erfaring med å fryse det...blir bare vått og vissent. Gjør jeg feil?

Spiller det noen rolle hvor jeg kjøper frø. Noen som er bedre enn andre?

Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med å så urter selv, de holder som regel myye lengre enn ferdige kjøpeurter. :)

De tåler jo fint å stå i potter, bruker bare vanlig jord og en eller annen passende beholder. Blikkboks eller liten potte, samme det ;)

Har aldri prøvd å fryse da, eller tørke. Kanskje jeg skal prøve det i år!

Her vokser både tomater og urter som bare det for tiden, moro! :)

Skrevet

Har ikke erfart at noen frøleverandører er bedre enn andre forresten, men jeg har ikke holdt på så lenge heller.

Skrevet

nå spirer det hos meg.Både tomatplanter og erteblomster.Morro!

Gjest Nanette
Skrevet

Kan man ha tomatplanter i kjøkkenvinduet?

Har hatt basilikum og persille tidligere, det fungerte fint, best med frisk persille i maten, enn tørket syns jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...