Gå til innhold

Hvordan få bollene faste og fine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alltid når jeg lager boller så blir dem kjempestore når jeg setter dem i ovnen! Og de "vokser" inn i hverandre :(

Jeg vil ha slike små, faste boller som er fine og runde, men det er jo tydeligvis umulig å lage.

Jeg har prøvd mindre gjær, jeg har prøvd slike ferdigblandinger hvor man bare tilsetter vann, jeg har prøvd alt føler jeg :(

Eneste jeg ikke har prøvd er å elte deigen med kjøkkenmaskin siden jeg ikke eier en slik en.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La de heve lenger før du setter de inn. Sett de lenger fea hverandre på brettet.

Skrevet (endret)

Jeg lar de heve i ca 40-50 minutter etter at jeg har trillet dem ut og lagt dem på brettet. Burde jeg la de stå 1 1/2 time?

Jeg kan prøve å sette de lengre fra hverandre på brettet, men da blir det jo fortsatt store. Nå har jeg pleid å ha ca 10 boller på hvert brett og da har de jo ganske god avstand til hverandre.

Endret av Ryvre
Skrevet

Du må lage hver bolle mindre når du triller ut.

• Liker 1
Skrevet

Altså - du får store og luftige boller, og du vil heller ha dem små og kompakte? :klo:

• Liker 10
Skrevet (endret)

Bruk mindre deig når du triller ut bollene? Hvis du bruker halvparten så mye deig vil bollene naturlig bli mindre i størrelse. Pass på å ha god avstand mellom bollene fram til du vet hvor mye de vokser i ovnen.

Edit: ser anonym var raskere enn meg...

Endret av Hymy
Skrevet

Altså - du får store og luftige boller, og du vil heller ha dem små og kompakte? :klo:

Jaaa, jeg får slike enorme boller som blir som små brød nesten :fnise:

Jeg vil gjerne ha de litt mindre og litt fastere.

Prøver å rulle ut mindre boller, men de blir svææææære likevel :(

Skrevet

Da er de fortsatt for store så rull enda mindre.

Skrevet

Da er de fortsatt for store så rull enda mindre.

Hvor store biter pleier dere å rulle da?

Siste gangen jeg prøvde så hadde jeg så små biter at jeg knapt kjente dem i hånda når jeg rullet.

Skrevet

Hvor store biter pleier dere å rulle da?

Siste gangen jeg prøvde så hadde jeg så små biter at jeg knapt kjente dem i hånda når jeg rullet.

vVar de så små som klinkekuler, f eks, og så ble de som små brød etter at de var stekt?

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å ta mindre deig i hånda!!!!

Skrevet

vVar de så små som klinkekuler, f eks, og så ble de som små brød etter at de var stekt?

Ikke langt unna. Små brød var kanskje å ta i litt :fnise: men de ble kjempestore. De flerdoblet seg i størrelsen under etterhevingen, og doblet seg igjen mens de ble stekt.

Skrevet

Det er jo bare å ta mindre deig i hånda!!!!

Det var da voldsomt da !!!!!!! :)

Om du leser tråden så skriver jeg at jeg har prøvd å bruke mindre deig :)

I oppskriften står det at det skal holde til 20 boller. Jeg har brukt så lite deig på hver bolle at jeg kunne laget 40 boller

Skrevet

Jaaa, jeg får slike enorme boller som blir som små brød nesten :fnise:

Jeg vil gjerne ha de litt mindre og litt fastere.

Jeg vil gjerne ha oppskriften din ;):fnise:

• Liker 4
Skrevet

Hev dem mindre. Jeg foretrekker også at bollene er litt faste og "seige" - trikset er å ikke etterheve så mye. Jeg hever deigen i 45 min ca, men etterhever ikke noe mer enn 5 min eller no sånt. Og kna dem godt - da utvikles det mer gluten. Også kan du vurdere å endre væske/tørrstoff-raten i oppskriften din, det har også noe å si.

Skrevet

Hva med å la de heve litt mindre?

Skrevet

Det var da voldsomt da !!!!!!! :)

Om du leser tråden så skriver jeg at jeg har prøvd å bruke mindre deig :)

I oppskriften står det at det skal holde til 20 boller. Jeg har brukt så lite deig på hver bolle at jeg kunne laget 40 boller

Du må nok bare lage dem enda mindre. Kan du ikke ta før/etter heving og steking og legge ut her? Jeg synes dette føres kjempespennende ut, jeg vil gjerne se en bitteliten klump med bolledeig bli til et lite brød. :fnise:

• Liker 4
Gjest Elfrida
Skrevet

Sliter litt med å se problemet her? Boller skal være luftige og myke!

• Liker 5
Skrevet

Samme tenker jeg...

• Liker 1
Skrevet

Skal - i følge hvem? Folk har da forskjellig smak. Selv synes jeg kjempeluftige boller er kjedelig og minner mest om industribakst...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...