AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Hei! Jeg og min kjære har blitt prøvere, og jeg har på følelsen på at det kommer til å ta lang tid. Jeg har nemlig begynt å tenke på om det kansje kan gå i arv? Farmoren min prøvde å bli gravid når hun var rundt 20 år, men ble ikke gravid før hun var 35! Nr 2 kom når hun var 41! Men min mormor derimot har en haug med unger som hun fikk tidlig. Jeg har arva væremåte og utseende fra min farmor og nå er jeg redd for at jeg kan ha arva fruktbarheten også :/ Hva tror dere?
Gjest Marmot Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Det kan jo likegjerne ha vært farfaren din som var "problemet"? Synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Har du noe som indikerer at det kommer til å ta tid, eks. uregelmessig menstruasjon? 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Normalt er det ikke arvelig. Ingen i vår familie, på noen av sidene, har hatt noe problemer. De har "poppet" ut unger i alle retninger Men vi fikk problemer. Det gikk tilslutt da, men hjelp av prøverør.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #4 Skrevet 26. februar 2012 Noen grunner til at det er vanskelig å lage barn er arvelige, mens andre grunner er variable, kommer helt an på årsaken. Noen ganger skyldes det feks sykdom, miljø eller dårlig kombinasjon med partner rent genetisk. I min familie er vi ikke så voldsomt fruktbare, er flere som er ufrivillig barnløse i eldre generasjoner, og mange har fått få barn (1-2), med stor aldersforskjell, selv i "gamle dager" da det var begrenset med prevensjon og ungeflokkene generelt var store. Men det er ingen grunn til å ta sorger på forskudd. Du vet for det første ikke om dette skyldtes arvelige ting, og for det andre er det ikke sikkert at du har arvet akkurat disse egenskapene. Hvem du "ligner mest på" sier ingenting om hvilke anlegg for sykdom osv du har arvet.
Athene Skrevet 26. februar 2012 #5 Skrevet 26. februar 2012 Noen tilstander kan være arvelig, men i de fleste tilfeller er det tilfeldigheter i utviklingen, eller påvirkning i livmoren eller barneårene, som gir redusert sæd/eggkvalitet. Livsstil er også en viktig faktor for ufrivillig barnløshet. Både jeg og mannen er fra fruktbare familier, der man planlegger hvilken måned barnet skal komme. Og her sliter vi begge med fruktbarheten i den grad at vi har fått beskjed om at muligheten for å få biologiske barn er helt minimal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå