AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #1 Skrevet 26. februar 2012 Jeg er utdannet lærer, men lurer på om jeg skal bytte til et annet yrke. Årsaken til dette er blant annet at jeg føler det er svært slitsomt å være lærer, og da særlig i forhold til mye arbeid på fritiden (planlegging osv.). Jeg ønsker derfor en jobb, gjerne med noe ansvar, som jeg slipper å dra med meg hjem i like stor grad. En jobb der man helt enkelt kan slappe mer av og faktisk ha litt fritid. Lærerutdannelsen er litt som poteten, den kan brukes til mye. Jeg lurer derfor på om det er noen som har tips til andre yrker, der jeg kan få bruk for utdannelsen min? Om det er noen her inne på forumet som er utdannet lærer, men jobber som noe annet, hvilke yrker har dere? 1
Gjest Tekola Skrevet 26. februar 2012 #2 Skrevet 26. februar 2012 Er det en allmenlærerutdannelse du har, eller er du spesifisert til noe?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #3 Skrevet 26. februar 2012 Er det en allmenlærerutdannelse du har, eller er du spesifisert til noe? Jeg er utdannet allmennlærer
Mamma1 Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Om man er allmennlærer er man ikke mye til potet dessverre. Jeg vet ikke om annen jobb for de. 2
FrøkenDetektiv Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Det er jo slik at allmennlærer er et yrkesrettet studie. Har man lyst til å drive med noe annet, må man nesten omskolere seg. Men det er kanskje muligheter for å jobbe i barnehage? Der er det jo ikke prøver som må rettes og slikt, men likevel får du bruk for pedagogikken du har hatt tidligere:-) Ellers går det jo an å ta en master, og få jobb som rektor eventuelt. Mye administrasjon og styring, fortsatt lange ferier og når du drar hjem for dagen, er du vanligvis helt ferdig. 1
sjøhest Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Du kan jobbe som saksbehandler/konsulent i NAV.
Mamma1 Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Det er jo slik at allmennlærer er et yrkesrettet studie. Har man lyst til å drive med noe annet, må man nesten omskolere seg. Men det er kanskje muligheter for å jobbe i barnehage? Der er det jo ikke prøver som må rettes og slikt, men likevel får du bruk for pedagogikken du har hatt tidligere:-) Ellers går det jo an å ta en master, og få jobb som rektor eventuelt. Mye administrasjon og styring, fortsatt lange ferier og når du drar hjem for dagen, er du vanligvis helt ferdig. Man trenger da ikke master for å få en rektorjobb?? Det holder da med noen studiepoeng i ledelse.
Mamma1 Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Og en rektor har normalt arbeidsår i motsetning til lærere.
FrøkenDetektiv Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 Man trenger da ikke master for å få en rektorjobb?? Det holder da med noen studiepoeng i ledelse. Poenget mitt er at det faktisk finnes mye færre rektorstillinger i forhold til antall lærerstillinger. Det vil nok være mange om beinet, og da er det smart med solid kompetanse i faget, gjerne i form av en master, så skiller man seg litt ut fra resten av cv-bunken.
Mamma1 Skrevet 28. februar 2012 #10 Skrevet 28. februar 2012 Tvert om, det er utrolig lave søkertall på utlyste.rektorstillinger i Norge. Det henger vel sammen med dårlig lønn for.mye jobb.
Gjest Reza08 Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 Prosjektleder, Siviløkonom, Badevakt, Hotellresepsjonist, Reiseleder, Gartner, Filosof, Trafikklærer, Bussjåfør, Sykepleier, Butler, er jo noen yrker du kan vurdere, hvis du har interessen.
Strikkemamma Skrevet 28. februar 2012 #12 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Om man vil omskolere seg til sykepleier eller siviløkonom kreves det jo mange år på skolebenken igjen. Er ikke bare bare det heller, krever mye motivasjon. Hva med å ta noen kurs i ledelse, så åpner du opp flere dører når det gjelder jobbmuligheter? Endret 28. februar 2012 av Susih89
Pauline Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Det er jo slik at allmennlærer er et yrkesrettet studie. Har man lyst til å drive med noe annet, må man nesten omskolere seg. Men det er kanskje muligheter for å jobbe i barnehage? Der er det jo ikke prøver som må rettes og slikt, men likevel får du bruk for pedagogikken du har hatt tidligere:-) Ellers går det jo an å ta en master, og få jobb som rektor eventuelt. Mye administrasjon og styring, fortsatt lange ferier og når du drar hjem for dagen, er du vanligvis helt ferdig. Her var det en del upresist. Jobber du i barnehage, beholder du ikke lønna som lærer. Du trenger ikke master for å bli rektor, personlige lederevner, ledererfaring og utdanning i ledelse, er derimot viktig. Som rektor har du ikke "lærerferie", mem jobber et vanlig arbeidsår. Mdn det finnes andre yrker der du kan spinne videre på utdannelsen. Mange jurnalister er egentlig lærere, en del cabinpersnell er også utdannet lærere. Ellers er saksbehandler, selger osv en mulighet. Med tilleggsutdanning, for eksempel i økonomi, åpner flere muligheter seg.
Mamma1 Skrevet 28. februar 2012 #14 Skrevet 28. februar 2012 Prosjektleder, Siviløkonom, Badevakt, Hotellresepsjonist, Reiseleder, Gartner, Filosof, Trafikklærer, Bussjåfør, Sykepleier, Butler, er jo noen yrker du kan vurdere, hvis du har interessen. Æh, hun spør etter yrker der hun kan bruke utdannelsen sin.. 1
Gjest alille Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 Det er bare å sette seg ned og lese jobbannonser, og søke i vei på det som virker litt relevant. Kjenner selv noen allmennlærere som jobber med noe helt annet (f.eks journalistikk, en annen driver et stort prosjekt for kommunen, og en tredje fikk tilbud om jobb i det offentlige), uten noe mer utdanning, så mulighetene er der jo, om man er god til å SE mulighetene. Det er mange jobber som ikke krever en spesifikk utdanning, så lenge du har utdanning og erfaring kan det holde i massevis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå