Gå til innhold

bokmål... eller?

Skal man kun skrive bokmål i dette forumet?  

1. 1. Skal man kun skrive bokmål i dette forumet?

• ja
      7
    • nei
      23

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed om ikke å skrive på bokmål...

Tenkte å se hva folk synes om d :blunke:

Fortell hva dere mener!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjølvsagt ikkje! NYNORSK! (Slår seg på brystet og brølar...) :hoppe:

Men synst gjerne det kan vere lurt å halde seg til eit av dei to offisielle skriftspråka - det vert lett vanskelegare å skjøne når ein skriv dialekt eller mobilspråk. I alle fall synst eg det. Skriv gjerne dialekt sjølv eg, i mail og brev - men då til folk eg kjenner godt - då er det lettare å tyde òg.

Skrevet

En liten norsklærer sa en gang.. "svar på det språket det du svarer på blir skrevet.."

Skrevet
En liten norsklærer sa en gang.. "svar på det språket det du svarer på blir skrevet.."

Skulle likt å se dette bli gjennomført her! :hoho::hoho::hoho:

Skrevet

Skriv på den skriftformen du bruker til vanlig (privat).

Gjest Fighter
Skrevet
Fikk beskjed om ikke å skrive på bokmål...

Tenkte å se hva folk synes om d  :blunke:

Fortell hva dere mener!!

Hvorfor skal du ikke skrive bokmål?

Gjest Zalomine
Skrevet

bokmål: bra. Nynorsk: bra. dialekter og sms-språk: irriterende og fjortispreget.

Så "d" synes jeg ikke så mye om... Skriv "det" du, på bokmål eller nynorsk etter eget ønske :)

Gjest Fighter
Skrevet

:enig:

Vi har to skriftspråk i Norge. Da synes jeg du skal bruke ett av dem.

Skrevet

Nynorsk eller bokmål, eller tilnærma former av disse gjennom innslag av dialekt, men sånn at ingen skal ha gjentatte problemer med å skjønne hva som står på grunn av dialekt.

Skrevet

Hvis du vil at innleggene dine skal bli lest bør du skrive på nynorsk eller bokmål. SMS-språk og dialekter er tungt å lese, så sånne innlegg hopper jeg oftest glatt over.

Tenk på at dialekt er mye mer enn ordene - tonefallet er også veldig viktig! Hvis man ikke vet hvilken dialekt det er skrevet på, eller ikke kjenner dialekten, kan det bli totalt uforståelig!

Gjest Seleena
Skrevet

Til venner og kjente skriver jeg dialekt og denne hører til nynorsken.

Her inne har eg valgt å skrive bokmål, men jeg vet rett og slett ikke hvorfor :klø: Egentlig er det en uting at jeg gjør det.......

Skrevet
Til venner og kjente skriver jeg dialekt og denne hører til nynorsken.  

Her inne har eg valgt å skrive bokmål, men jeg vet rett og slett ikke hvorfor  :klø: Egentlig er det en uting at jeg gjør det.......

Bokmål fremfor dialekt er aldri en uting! Flink jente.

Dialekt er et tale"språk". Ikke noe skriftlig godkjent skrivemåte.. HELDIGVIS! :)

Skrevet

Men når dialekten ligg nærare opp til nynorsk, så skulle det logisk sett vera meir naturleg å bruka nynorsk framfor både bokmål og dialekt. Og det var vel det at trass i det så vart bokmål brukt som var ein uting, så vidt eg forstod det. (Og det er eg einig i... ;) )

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvem har sagt at du ikke skal skrive på bokmål????????

Skrevet

Jeg foretrekker bokmål. Men til nøds kan også dialekt brukes.

Nynorsk er grusomt. Hopper alltid over de innleggene....

Skrevet

foretrekker bokmål, nynorsk går greit, liker ikke dialekt og sms-språk.

Skrevet

Bokmål eller nynorsk, siden dette er de offisielle skriftspråkene (samisk har jeg litt tungt for, må innrømme det.. )

SMS-språk egner seg ikke i i dette forumet, synes jeg. Kanskje på snikk-snakk, men ikke der det diskuteres saker (for eksempel på "vi som sørger" eller "kultur"....). SMS-språk får etter min oppfatning veldig lett et fjortis-preg.

Gjest Seleena
Skrevet

Dialekt er et tale"språk". Ikke noe skriftlig godkjent skrivemåte.. HELDIGVIS! :)

Hei jordbæret ;)

Jeg skriver ikke sms språk eller ord som er skikkelig utydelige, men et skrivemål som er veeeldig likt på den vanlige "moderne" nynorsken. Om jeg hadde skrevet nynorsk så hadde dere absolutt ikke hatt problemer med å skjønne det.

Jeg hadde da skrevet nesen likt som crazee

Dessuten er min bokmål egentlig litt dårlig :ler:

Skrevet

Jeg skriver bokmål overalt. Men jeg slenger på en del a-endelser. Boken, Boka. Startet, starta. Handlet, handla. Fektet, fekta.

Samme gjelder når jeg skriver sms. Har aldri benyttet meg av sms-språket. Med det hender seg at jeg blir nødt til å trimme bort noen bokstaver for å få alt i en tekstmelding. Da blir "det" fort "d" og "er" "e".

D e no'itj nåkka mer te d. :wink:

Skrevet
Jeg hadde da skrevet nesen likt som crazee, men brukt "da er" i stedefor "det er" og "me" i stedefor "vi" for å ta noen eksempler.

Heh - det er jo dialekten min, det ;-)

Er ikkje mykje eg endrar på frå dialekten til det blir nynorsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...