Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare 18 år, og drømmer litt om dette da :sjenert:

Det virker så behagelig. Ingen faste arbeidstider, jeg kan være min egen sjef.

Samtidig som jeg kan gjøre ting i mitt eget tempo. Også kan jeg gjøre akkurat det jeg elsker mest: nemlig å skrive!

Har dere noen tips? Eller lever jeg bare i en boble? Vet at det er vanskelig å leve av dette "yrket".

Ser på J.K. Rowling og tenker "wow, tenk om jeg kunne ha vært som henne". Så kjent fordi man har en god historie å fortelle!

Hva tenker dere? Er det bare å glemme dette?

Jeg vil ikke si at jeg er eksepsjonelt flink til å skrive. Kanskje flink til å formulere meg, men har ikke sånn supergod fantasi.

Og en annen ting, må man skrive plettfritt, eller ornder forlaget med eventuelle skrivefeil? :sjenert:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Nanette
Skrevet

Ta et skrivekurs og prøv!

Ja, det virker eller høres behagelig og rolig ut, men jeg tror tilogmed forfattere har deadlines av og til. Har hørt om forfattere som har reist vekk på hytta for å skrive, tatt seg "fri" fra mann og barn. Og om en som sto opp klokka fem hver morgen og la seg når ungene la seg i nærmere ett år - med andre ord forsaker man også veldig mye tidvis som forfatter, som familieliv og soialt liv, men kanskje ikke alle gjør det på den måten.

Får du gode tilbakemeldinger på at du er god på å skrive, så syns jeg du skal prøve å følge drømmen din. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg tror du har et litt glansbilde syn på det å være forfatter, det er beinhard jobbing. Og du kan ikke gjøre ting i ditt eget tempo, forlaget setter tidsfrister for deg. Sier ikke dette for å være slem, men tror det er viktig å ha et realistisk bilde av hvordan det er å være forfatter. Men har du en drøm og er innstilt på å jobbe for å nå den, well, go for it!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du har et litt glansbilde syn på det å være forfatter, det er beinhard jobbing. Og du kan ikke gjøre ting i ditt eget tempo, forlaget setter tidsfrister for deg. Sier ikke dette for å være slem, men tror det er viktig å ha et realistisk bilde av hvordan det er å være forfatter. Men har du en drøm og er innstilt på å jobbe for å nå den, well, go for it!

Men man kontakter jo ikke forlag før boka er ferdig skrevet? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Veldig mye deadlines og tidsfrister. Ingen dans på roser. Men de som brenner for det, kan klare det.

Anbefaler ikke å kun satse på skrivinga, men skrive ved siden av andre studier eller jobb. Du kan sende inn noveller, manus, artikler og annet til diverse tidsskrift, forlag etc. Be lærere, venner, familie eller andre interesserte om å lese tekstene dine og be om ærlig mening. Jobbe videre med skrivinga. Gå på skole eller kurs.

Men drømme er alltid lov, og sunt er det også. Drøm i vei, så får du se. :)

• Liker 1
Skrevet

Men man kontakter jo ikke forlag før boka er ferdig skrevet? :klo:

Det er bare første boka;) Neste bok vil det nok bli satt tidsfrister på når det og det skal være ferdig.

Skrevet

Den første boka di kontakter du kanskje ikke forlaget med før den er ferdig, men syns du selv (og evt. venner/familie) at den er knallbra så kan det være en idè og kontakte ett forlag og vise de ett utkast og utdype idèen. Men er du helt fersk så vil det mest sannsynlig ikke være mulig å få den tatt inn før du er helt ferdig. Etter det, hvis forlaget mener du har potensiale, og du vil utgi flere bøker så får du en frist av de som du må forholde deg til. Det er mye som ligger bak når en bok blir utgitt, og som regel er tidspunktet for en utgivelse ikke tilfeldig.

Når det gjelder vaner til forfattere og "fritid" så varierer dette fra person til person. En forfatter som snakket for klassen min forrige uke skriver tre timer til dagen fra 07.00 til 10.00, og bruker rundt 8 mnd på å skrive hver bok. Han som skriver "A Song of Ice and Fire" serien feks. bruker omtrent 3 år per bok, mens andre sjekker seg inn på hotell og smekker ihop en bok på tre uker. Ingenting er rett eller galt der.

Det viktigste du må tenke på er jo om du har noe å formidle, eller så tror jeg ikke du klarer å skrive en hel bok, uansett hvor gøy det er å skrive. Du må brenne for idèen din for å få andre (forlaget og leserne) til å falle for den også. Lykke til! :)

Skrevet

Det er helt ok å drømme om å utgi bok. Mange har fått bøker utgitt.

Men svært få i Norge lever av å være forfattere alene. De fleste skriver bøker ved siden av vanlig jobb. Noen (særlig fagbokforfattere) får økonomisk støtte fra ulike fond eller NFFO. Da greier man seg brukbart men man skriver.

Selv om forlaget antar et manus er det mye som skal gjøres i ettertid. Det er runder med korrekturlesning og man må vanligvis skrive om her og der.

Inntekten av boken er royalties som beregnes ut ifra omtrent 13-15 % av salgsprisen på boka. Noe av dette (1/3) får man som forskudd. Noe salg er man sikret gjennom offentlige innkjøpsordninger.

Selger boka de 3000 eksemplarer til 400 kroner stykket (det er mye) så får du mellom 150 000 og 200 000 i royalties grovt regnet. Dette skal du betale skatt av.

Paperback selger vanligvis mer enn innbundet men prosentsatsen er lavere og utsalgsprisen også. Du skal selge mange paperback før det blir noe særlig penger av det.

Skrevet

Jeg er ikke TS, men lurer på noe:

Norske forfattere får vel støtte for å skrive boken på norsk? Det største problemet til norske forfattere er selvsagt at det er ikke så mange i verden som kan lese norsk. Er det smartere å skrive på engelsk, siden man da åpner for det internasjonale markedet?

tl; dr: Skrive på norsk eller engelsk ;)

Skrevet

Norske forfattere får vel støtte for å skrive boken på norsk? Det største problemet til norske forfattere er selvsagt at det er ikke så mange i verden som kan lese norsk. Er det smartere å skrive på engelsk, siden man da åpner for det internasjonale markedet?

Det er svært, svært få nordmenn som er like flinke i engelsk som de er i norsk. Altså er det svært få nordmenn som har stort nok ordforråd til å i det hele tatt vurdere og skrive en bok på engelsk.

Det grunnleggende i en roman er språk. Det er nok ikke noe sjakktrekk å skrive på engelsk. Da er det bedre å skrive ekstremt bra på norsk, slik at den eventuelt kan bli oversatt til andre språk.

Egentlig handler ikke forfatteryrket så mye om penger og inntekt. Det er få som faktisk blir rike av å skrive. Det handler om å ha noe og si, så kommer inntekten i andre rekke.

• Liker 1
Skrevet

Den der tl;dr: greia synes jeg bare du skal drite i. Hold på det på diskusjon.no (Beklager krassheten, men folk kan holde seg unna diskusjoner på internett hvis tre/fire linjer er for langt å lese, altså)

Med mindre du behersker engelsk like godt som en som har det som morsmål, så skriv for all del på norsk. Slår boken din an blir den uansett oversatt av noen som behersker språket godt nok! Det lyser veldig fort igjennom om du ikke er morsmålsbruker!

Til TS: Du har absolutt et glansbilde av forfatterlivet! Om du satser på skrivingen alene må du forberede deg på flere år med lite penger og masse slit. Og om du først så skulle slå igjennom, har du som andre nevner frister, press og lignende sånt.

Men for all del. Hvis du har en kjempebra idé, prøv! Og så har du jo ulike forfatterkurs og fag rundt om i Norge. Det skader så absolutt ikke å prøve! Men husk at det er utrolig få som slår igjennom på første forsøk!

Lykke til, uansett! :)

Skrevet

tl;dr står for "Too long, did not read". Det er en forenkling for at folk skal slippe å lese en masse tekst. Eller altså, for de som ikke gidder å lese en masse kjedelig tekst. Så skriver man selve poenget nederst.

Skrevet

tl;dr står for "Too long, did not read". Det er en forenkling for at folk skal slippe å lese en masse tekst. Eller altså, for de som ikke gidder å lese en masse kjedelig tekst. Så skriver man selve poenget nederst.

Det er helt klar over, men jeg synes det er unødvendig å putte nederst på et såpass kort innlegg :gjeiper:

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Om du tror tre-fire linjer er for mye å lese, har du kanksje ikke så mye som forfatter å gjøre, uavhengig av språk. Det er jo bare masse kjedelig tekst.

• Liker 1
Skrevet

Den der tl;dr: greia synes jeg bare du skal drite i. Hold på det på diskusjon.no (Beklager krassheten, men folk kan holde seg unna diskusjoner på internett hvis tre/fire linjer er for langt å lese, altså)

Eh, det der var faktisk ganske så krasst, samt unødvendig. Det var ikke ment så seriøst, og er helt vanlig lingo på nettet.

Skrevet

Om du tror tre-fire linjer er for mye å lese, har du kanksje ikke så mye som forfatter å gjøre, uavhengig av språk. Det er jo bare masse kjedelig tekst.

Nå tar dere "tl;dr:" som jeg skrev alt for seriøst.

Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet

Det er bare første boka;) Neste bok vil det nok bli satt tidsfrister på når det og det skal være ferdig.

Det er ingen som tvinger en til å skrive flere bøker. Har man gitt ut en bok er det frivillig om man vil skrive flere, og hvor lang tid man vil bruke. Men man tjener jo ikke penger uten å gi ut noe, så det er som regel økonomien som presser en til å skrive. Og får man først et forskudd fra et forlag vil de fleste føle en moralsk forpliktelse til å fullføre innefor rimelig tid.

Men dersom man tror at forfattere sitte og koser seg med å skrive i eget tempo har man et litt rosenrødt syn på det. Det er bare en liten andel som kan leve kun av skrivingen. De fleste har en "dagjobb" ved siden av, og de mest kjente forfatterne sper på med kurs, foredrag osv. Selv store, anerkjente forfattere som feks Kjærstad er avhengig av slik inntekt. I følge han selv bruker han ca 3 år på en bok, og sitter igjen med ca 300k. Dette er med 10k solgte bøker, som er mye. Som ukjent forfatter er 2000 solgte mer realistisk. De som tjener best er de som skriver populærlitteratur, som Lindell, Ragde, Sandemo osv.

Når det gjelder det bli forfatter er det viktigste at man har noe man vil formidle. De tekniske tingene kan alle lære seg. Dette er 10% talent, og 90% hardt arbeid. Anbefaler at du leser mye skjønnlitteratur, for å se hvordan andre gjør det, og mye faglitteratur om skrivekunst. Skrivekurs er fint, både for å knytte kontaker, få inspirasjon og lære teknikk. Og så øve-øve-øve.

Skrevet

Det er ingen som tvinger en til å skrive flere bøker. Har man gitt ut en bok er det frivillig om man vil skrive flere, og hvor lang tid man vil bruke. Men man tjener jo ikke penger uten å gi ut noe, så det er som regel økonomien som presser en til å skrive. Og får man først et forskudd fra et forlag vil de fleste føle en moralsk forpliktelse til å fullføre innefor rimelig tid.

Forskudd får du normalt først når manuset er antatt, gjennomarbeidet og ferdig korrekturlest. I tillegg må man ha skrevet kontrakt. Da får man betalt for royalties for den første tredjedelen av opplaget

Tiden hvor forlagene utbetalte forskudd til forfattere mens de jobbet med manuset er nok forbi. Dette skjer kun svært unntaksvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...