AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 På grunn av sykdom de siste månedene, har jeg måttet henvende meg til NAV, søkte om AAP samtidig som økonomisk støtte hos sosialtjenesten mens søknad om AAP ble behandlet. Vel den gode nyheten er at begge er nå blitt ferdig behandlet, men sosialtjenesten har utbetalt pengene til et gammelt kontonummer som har vært overtrukket over flere måneder. Den gjeldende banken har videresendt saken til innkasso og jeg hadde inngått avtale med innkasso selskapet om nedbetaligsplan. Men nå har jo banken fått de meste av pengene, og jeg må nok ringe til innkasso selskapet om ny avtale. Den fårlige nyheten er, hva om NAV/sosialtjenesten krever tilbake pengene pga annen etterbetaling fra NAV, si barnebidrag i mitt tilfelle? Da jeg leste brevet fra sosialtjenesten og så at jeg hadde fått innvilget støtte, tenkte jeg bare at jeg skulle ta vare på pengene og gi tilbake om de skulle kreve det, men så så jeg at de betalte til feil kontonummer, som bare har sluket vekk pengene. Også, da jeg søkte om støtten har jeg flere ganger oppgitt riktig kontonummer. I feltet om "nytt siden sist søknad" skrev jeg opp det nye kontonummeret og opplyste at gammelt kontonummer er ugyldig på grunn av overtrekk. Jeg husker at jeg skrev dette i opptil to tilfeller/ i to forskjellige søknader til sosialtjenesten. I tillegg til at jeg fylte ut et eget skjema for endring av kontonummer, og dette i GOD tid. Både AAP og barnebidrag kommer inn på riktig kontonummer. Kan NAV gjøre noe i dette tilfelle? Kan de kreve tilbake pengene fra banken? I og med at det var feilaktig utbetaling? Takk for innspill!
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Det er ditt ansvar å sjekke at NAV utbetaler til riktig kontonummer. 5
Mamma1 Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Her er det du som har fucket opp. For en gangs skyld ikke NAV. 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 Og hvordan sjekke at NAV utbetaler til riktig kontonummer? Jeg har jo gitt nytt kontonummer og stolte på at framtidige utbetalinger fra dem skjer til det nye kontonummeret. Jeg har spurt mannen i skranken om at det gjalt ALT i fra NAV og han svarte ja. Men hva er det med at noen utbetalinger skjer til det nye kontonummeret og andre til det gamle? 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Jeg ser den at du ikke har ansvar for at Nav har utbetalt til feil kontonummer. Allikevel så blir det du som må ta ansvaret. Nav visste ikke om overtrekk og din avtale med banken. Banken er jo selvfølgelig happy over å ha fått en porsjon penger. Dersom du får en etterbetaling så avregner nav sosial disse kronene. Fair nok. Jeg måtte over på sosialstønad noen måneder mens søknaden om aap ble behandlet. Fikk jo etterbetalt og da tok nav sosial det de hadde lagt ut. Ingenting å si på det. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #6 Skrevet 26. februar 2012 om du ser på søknadskjemaene fra NAV så står det der at de utbetaler pengene til det kontonr de får opplyst fra skatteetaten. Så da må du kontakte skatteetaten og få gitt de det nye kontonr ditt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #7 Skrevet 26. februar 2012 om du ser på søknadskjemaene fra NAV så står det der at de utbetaler pengene til det kontonr de får opplyst fra skatteetaten. Så da må du kontakte skatteetaten og få gitt de det nye kontonr ditt. Det gjelder kun de statlige ytelsene, økonomisk sosialhjelp er ikke det.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 Veldig lett å skylde på NAV i ett og alt. Hvorfor opga du ikke riktig kontonummer i førsteomgang?? Det er jo du som har oppgitt feil konto! Hvis penger NAV utbetaler til overtrukket konto vil det si at NAV nedbetaler din gjeld, noe det ikke er hjemlet for i det sosialtjenesten skal yte hjelp til. Er nok ikke mye du får gjort her. Folk må lære seg å ta ansvar for livene sine og ikke skylde på det offentlige i ett og alt når det åpenbart er ens egen feil. 3
Tiarra Skrevet 26. februar 2012 #9 Skrevet 26. februar 2012 Veldig lett å skylde på NAV i ett og alt. Hvorfor opga du ikke riktig kontonummer i førsteomgang?? Det er jo du som har oppgitt feil konto! Hvis penger NAV utbetaler til overtrukket konto vil det si at NAV nedbetaler din gjeld, noe det ikke er hjemlet for i det sosialtjenesten skal yte hjelp til. Er nok ikke mye du får gjort her. Folk må lære seg å ta ansvar for livene sine og ikke skylde på det offentlige i ett og alt når det åpenbart er ens egen feil. Jøsses! Hvordan kan du påstå at ts ga feil kontonummer? Når h*n sier at h*n skrev gang på gang det riktige kontonummeret? Og fylte ut et eget skjema for kontonummer-bytting? Det er NAV sin feil å ha utbetalt pengene til feil nummer og om jeg var ts, ville jeg klagd over dette. Til ts: Om de skulle kreve tilbake pengene pga f.eks. etterbetling av AAP eller bidrag, så sier du bare at du ikke har råd til det i og med at de har betalt pengene til feil kontonummer som du opplyste om at de IKKE skulle gjøre. Ferdig med saken. Og så bør du være glad for at gjelda de er nesten nedbetalt 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Det kan da ikke være så mye av pengene som forsvinner. Såvidt jeg vet så er det nesten umulig å overtrekke en konto idag, så dette høres ut som gammel gjeld. Du burde være glad for at den gamle gjelden blir betalt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Til ts: Om de skulle kreve tilbake pengene pga f.eks. etterbetling av AAP eller bidrag, så sier du bare at du ikke har råd til det i og med at de har betalt pengene til feil kontonummer som du opplyste om at de IKKE skulle gjøre. Ferdig med saken. Og så bør du være glad for at gjelda de er nesten nedbetalt Det er et utrolig dumt råd for det ender bare med at ts får svi. Ikke bare litt men mye for å ha det offentlige som kreditor er ikke ok. Hun har fått det hun skulle og det er er ikke Nav sitt ansvar at denne kontoen var overtrukket. Heldigvis for TS så vil hun ikke få utbetalt hele etterbetalingen av AAP. Nav trekker nemlig direkte de kronene hun har fått i sosialstønad i påvente av at søknaden om AAP skulle behandles. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Ærlig talt, dette er bare til pass for deg. Når du ikke gidder å betale tilbake pengene du skylder for å overtrekke kontoen, så TAR de dem tilbake, så enkelt er det. Trodde du at du skulle slippe å betale dem tilbake kanskje? Du må jo ha overtrukket kontoen din med et ganske høyt beløp? Så det er faktisk en grunn til at de "bare har sluket vekk pengene". Du får klare deg uten penger en stund da, vet du. Kanskje du lærer til neste gang. 4
Mooria Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 Også, da jeg søkte om støtten har jeg flere ganger oppgitt riktig kontonummer. I feltet om "nytt siden sist søknad" skrev jeg opp det nye kontonummeret og opplyste at gammelt kontonummer er ugyldig på grunn av overtrekk. Jeg husker at jeg skrev dette i opptil to tilfeller/ i to forskjellige søknader til sosialtjenesten. I tillegg til at jeg fylte ut et eget skjema for endring av kontonummer, og dette i GOD tid. Både AAP og barnebidrag kommer inn på riktig kontonummer. Unnskyld meg, men kontonummeret er da ikke UGYLDIG bare fordi DU driter deg ut og overtrekker kontoen? Tipper de ansatte på sosialen fikk seg en god latter den dagen ja.. Du hadde altså ingen intensjoner om å betale tilbake pengene du skyldte til banken? Siden du har erklært hele kontoen "ugyldig" og åpenbart ikke hadde tenkt å sette inn en eneste krone for å dekke det beløpet som du har overtrukket kontoen med? Enkelte burde ikke fått lov til å ha ansvar for egen økonomi.. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #15 Skrevet 2. mars 2012 Unnskyld meg, men kontonummeret er da ikke UGYLDIG bare fordi DU driter deg ut og overtrekker kontoen? Tipper de ansatte på sosialen fikk seg en god latter den dagen ja.. Du hadde altså ingen intensjoner om å betale tilbake pengene du skyldte til banken? Siden du har erklært hele kontoen "ugyldig" og åpenbart ikke hadde tenkt å sette inn en eneste krone for å dekke det beløpet som du har overtrukket kontoen med? Enkelte burde ikke fått lov til å ha ansvar for egen økonomi.. Og enkelte burde ikke blande seg i ting de ikke vet noe om. Ikke for jeg trenger å bevise noe som helst til deg, men kontoen er sperret og kundeforholdet avsluttet, dermed ugyldig kontonummer. Jeg er en voksen person som alltid har hatt orden på økonomien sin, men uheldigvis ble jeg syk og NAV brukte ufattelig lang tid på å behandle søknaden min. Kontoen ble overtrukket med nesten 10 000 kr, uten at jeg vet hvordan det har skjedd, for det er ikke vanlig at de tillater så mye overtrekk, pluss restgjeld som var rundt 5-6 000 kr. Jeg har avtalt med innkassobyrået med et fast beløp pr måned. Så det er det med den saken.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #16 Skrevet 2. mars 2012 Ærlig talt, dette er bare til pass for deg. Når du ikke gidder å betale tilbake pengene du skylder for å overtrekke kontoen, så TAR de dem tilbake, så enkelt er det. Trodde du at du skulle slippe å betale dem tilbake kanskje? Du må jo ha overtrukket kontoen din med et ganske høyt beløp? Så det er faktisk en grunn til at de "bare har sluket vekk pengene". Du får klare deg uten penger en stund da, vet du. Kanskje du lærer til neste gang. Igjen trenger jeg ikke forklare meg, og verken du eller ingen andre trenger å fortelle meg hva som skal være til lærdom. Og til din info, nå har jeg fått alle pengene tilbake, og NAV bekreftet at de ikke trekker noe som helst! Så hopp i havet du og alle andre fordomsfulle her!
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #17 Skrevet 2. mars 2012 Unnskyld meg, men kontonummeret er da ikke UGYLDIG bare fordi DU driter deg ut og overtrekker kontoen? Tipper de ansatte på sosialen fikk seg en god latter den dagen ja.. Du hadde altså ingen intensjoner om å betale tilbake pengene du skyldte til banken? Siden du har erklært hele kontoen "ugyldig" og åpenbart ikke hadde tenkt å sette inn en eneste krone for å dekke det beløpet som du har overtrukket kontoen med? Enkelte burde ikke fått lov til å ha ansvar for egen økonomi.. Hun skrev at hun hadde satt opp nedbetalingsplan, les først da. Er det ikke slik at når saken blir sendt over til inkasseo, så "kjøper" de saken og banken får pengene med en gang? Da skal jo de pengene stå som + på den kontoen. Og går det an å sette inn penger på en sprettet konto som ikke er tilknyttet en kunde? Pengene burde ha bouncet tilbake til NAV.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #18 Skrevet 2. mars 2012 Hun skrev at hun hadde satt opp nedbetalingsplan, les først da. Er det ikke slik at når saken blir sendt over til inkasseo, så "kjøper" de saken og banken får pengene med en gang? Da skal jo de pengene stå som + på den kontoen. Og går det an å sette inn penger på en sprettet konto som ikke er tilknyttet en kunde? Pengene burde ha bouncet tilbake til NAV. Nei, det er ikke vanlig at kravet blir solgt selv om man bruker inkassobyrå. I og med dette er et krav som følger bankkonto så tipper jeg TS ikke har fulgt opp et lån i banken. Det er ikke en uteforstående kreditor vi snakker om.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #19 Skrevet 2. mars 2012 Og enkelte burde ikke blande seg i ting de ikke vet noe om. Ikke for jeg trenger å bevise noe som helst til deg, men kontoen er sperret og kundeforholdet avsluttet, dermed ugyldig kontonummer. Jeg er en voksen person som alltid har hatt orden på økonomien sin, men uheldigvis ble jeg syk og NAV brukte ufattelig lang tid på å behandle søknaden min. Kontoen ble overtrukket med nesten 10 000 kr, uten at jeg vet hvordan det har skjedd, for det er ikke vanlig at de tillater så mye overtrekk, pluss restgjeld som var rundt 5-6 000 kr. Jeg har avtalt med innkassobyrået med et fast beløp pr måned. Så det er det med den saken. Jeg vet at det ikke er vanlig med overtrekk på bankkonto så gjelden tilhører nok banken selv. At du ikke aner hvordan det kunne ha skjedd og hva du skylder hvor tyder jo på at du har null oversikt. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #20 Skrevet 3. mars 2012 Jeg vet at det ikke er vanlig med overtrekk på bankkonto så gjelden tilhører nok banken selv. At du ikke aner hvordan det kunne ha skjedd og hva du skylder hvor tyder jo på at du har null oversikt. Jeg visste også at det ikke var vanlig, men så opplevde jeg dette. Jeg har god oversikt, og jeg vet hva de pengene gikk til, men jeg vet ikke hvordan det kunne skje. Noen liker bare å komme med bemerkninger, det tyder på hvor små de er!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå