Gå til innhold

Norsk våpeneksport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norsk våpeneksport økte med 600 millioner kroner i fjor. Totalt ble det solgt våpen for 2,4 milliarder kroner. Det er to viktige problemer med denne eksporten: Manglende gjennomsiktighet og for slappe krav til allierte mottakerland, skriver Stian Christensen i en artikkel i Le Monde diplomatique.

Les artikkelen her

http://home.online.no/~ivajoha/nato/vapene...christensen.htm

Svært betenkelig, sier jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synst i grunn alt som har med våpen å gjere er betenkeleg eg... (Pasifist? Ja.) Kanskje bortsett frå jakt.

Men elles er eg samd med deg ja - det er skremande at ein utviser så lite kritisk sans i forhold til dette!

Gjest lekebøll ii
Skrevet
Synst i grunn alt som har med våpen å gjere er betenkeleg eg...

Kan jeg spørre hva du mener med det?

Skrevet

Fortel ikkje resten av innlegget mitt kva eg meinar med det? Eg er altså pasifist, og meinar difor at våpenmakt er betenkeleg... Er ikkje det logisk? Som du ser, har eg eit lite unntak for jakt.

Men synst våpenutviklinga i samfunnet er vanvittig, og spør meg sjølv kvifor i all verda folk skal ha lov til å eige og betjene våpen. Synst ikkje ein gong jegrar skal få ha våpen heime - dei burde vore oppbevart på jaktklubbar eller noko...

Vart det klarare no?

Skrevet

Er egentlig fra en by hvor det blir produsert våpen og det er veldig få mennesker i den byen som har betenkeligheter med det. Det går nesten prestisje i å jobbe for den bedriften.

Jeg synes det er sykt.

Skrevet
Fortel ikkje resten av innlegget mitt kva eg meinar med det? Eg er altså pasifist, og meinar difor at våpenmakt er betenkeleg... Er ikkje det logisk? Som du ser, har eg eit lite unntak for jakt.  

Men synst våpenutviklinga i samfunnet er vanvittig, og spør meg sjølv kvifor i all verda folk skal ha lov til å eige og betjene våpen. Synst ikkje ein gong jegrar skal få ha våpen heime - dei burde vore oppbevart på jaktklubbar eller noko...  

Vart det klarare no?

så du vil forby alle våpen..

eller er det bare skytevåpen du mener?

Skrevet

-Rekna med at det var hovudsakleg det det var snakk om her...? Altså, ein strikkepinne kan jo i dei rette (galne!) hender vere eit våpen...

Skrevet
-Rekna med at det var hovudsakleg det det var snakk om her...? Altså, ein strikkepinne kan jo i dei rette (galne!) hender vere eit våpen...
jepp så man kan aldri være trygg..

hvis noen ønsker å drepe deg så finner de bare en annen måte å gjøre det på

Gjest sexysadie
Skrevet

trur ikke vi kan si vi er nøytrale nei....

Skrevet

lurven: Overlagte drap vil nok alltid skje. Men trur antalet drap i affekt ville minka dersom færre hadde våpen. Som med han 20-åringen som skaut ein bitjuv med hagle - det er jo galskap!

Skrevet
lurven: Overlagte drap vil nok alltid skje. Men trur antalet drap i affekt ville minka dersom færre hadde våpen. Som med han 20-åringen som skaut ein bitjuv med hagle - det er jo galskap!
ja kanskje noen av drapene som begås i affekt kan unngås..
Skrevet

Vi blir i hvert fall ikke tryggere med våpen. USA er vel et bevis på det. Men jeg er ikke for å forby all oppbevaring av våpen hjemme. Da tenker jeg på folk som holder på med jakt, skyteklubb og heimevernet. Strengere krav til hvem som for oppbevare våpen er et skritt jeg ville tatt før jeg ville stått for et totalforbud.

Skrevet

jepp, streng kontroll med hvordan folk oppbevarer ting for eksempel.

Gjest lekebøll ii
Skrevet

Vart det klarare no?

Det er veldig lett å "gjemme seg" bak "å være pasifist", jeg er så klart interessert i grunnene til hvorfor du er det.

Jeg lurer på hvorfor du har så mange betenkeligheter til våpen, hva du mener er betenkelig ved dette, hvorfor du mener jakt er et unntak, hvordan du mener vi skal lage andre regler for jakt, hva du er redd for ved at folk kan eie og betjene egne våpen, hva du tror kan skje, og mest av alt: hva slags alternativer du har.

Skrevet

lekebøll: Årsaka til at eg er pasifist? Det vert litt langt no på natta, men det er fordi eg ikkje har tru på at våpenmakt kan løyse konfliktar. Det er imidlertid eit svært nyttig middel til å starte konfliktar. Og det tok meg faktisk ein del tid å kome til det standpunktet, så det er absolutt ikkje noko eg 'gøymer meg bak'...

Har du sett den 'Bowling for Columbine'-filmen (er det det den heiter?)? Der finn du i tilfelle ein del av svaret på kvifor eg er så kritisk til våpen. Kvifor skal eg, som privatperson, oppbevare skytevåpen i min eigen bustad? I kva for situasjon har eg behov for det? Dei som driv med jakt eller er med i skyteklubb, burde anten hatt eigne våpenlager der våpena vart oppbevarte, eller evt. burde ammunisjon vore lagra ein annan stad enn heime hjå dei sjølv.

Ta til dømes den episoden frå Sveio tidleg førre vår, der ein far tok livet av heile familien og til sist seg sjølv, med hagle. Etter alle solemerke sa det 'klikk' for han - ingen som kjenner han skjønar at dette kunne skje. Hadde det ikkje då vore for at han hadde hagle OG ammunisjon i huset, kunne denne katastrofen vore unngått!

Kort sagt: Det at folk har våpen heime har vore årsak til svært mykje elendighet, og eg ser ikkje så mange gode grunnar til at ein burde ha det. Har du nokon?

Gjest Anonymous
Skrevet

Han kunne altså ikke ha brukt øks, kniv ,hammer, balltre eller lignende??

Skrevet
Han kunne altså ikke ha brukt øks, kniv ,hammer, balltre eller lignende??

Jo, det kunne han, men sannsynligheten for det er mindre enn om det er skytevåpen tilgjengelig. Rent praktisk vil det by på problemer å drepe en hel famile med øks, kniv etc. fordi det tar så mye lengre tid. Hvis jeg f.eks. hadde begynt å hogge løs på et familiemedlem med øksa, så regner jeg med at et annet familiemedlem enten ville forsøkt å stoppe meg, eller løpt etter hjelp.

Jeg er også overbevist om at de fleste potensielle drapsmenn har en større sperre rent mentalt på å utføre slike "grisedrap". Et sånt drap krever relativt langvarig nærkontakt med offeret i situasjonen, og man må også være i stand til å holde ut offerets skrik om hjelp, tåle å bli oversølt med blod og nedkjempe offeret på en helt annen måte enn hva som er tilfelle med et eller to skudd.

Benytter man skytevåpen, slipper man alt dette. Man kan holde en viss distanse til offeret, man unngår å bli sprutet full av blod og - ikke minst - det går kjapt. Så kjapt at man rekker å skyte flere personer på meget kort tid.

Skrevet
Og det tok meg faktisk ein del tid å kome til det standpunktet' date=' så det er absolutt ikkje noko eg 'gøymer meg bak'...[/quote']

Neida, grunnen til at jeg sa det er lett å "gjemme seg bak" det å være pasifist, er at det er en god del folk som ikke har reflektert noe særlig over saken, men bare har snappet opp at pasifister er imot våpen.

Ikke at jeg trodde du var en av de som ikke hadde tenkt igjennom dette selv pip, men jeg ville gjerne høre dine argumenter. Og ikke de "offisielle pasifistregler".

Hva er alternativet ditt?

Hva vil løse konflikter? Hvordan ville du løst en allerede voldelig konflikt, helt uten bruk av våpen?

Nei, jeg har ikke sett den.

Som jeger har man så klart behov for å oppbevare våpen hjemme.

Som aktiv skytter har man det samme behovet.

Og som HV-personell.

Det er ikke tillatt for hvemsomhelst å oppbevare våpen hjemme, som vi alle vet. Selv om det kunne høres slik ut her.

Du skal ha tillatelse, og dokumentere et behov.

Ideen om våpenlager synes jeg er er dårlig.

Hva er vel ikke mer lokkende for kriminelle enn et helt våpenlager??

Synes du det er en god løsning?

For HV-personell i krig - skal vi ha egne våpenlager, hvor alt baserer seg på at disse er tilgjengelige på få timer?

Dersom jeg visste hadde fienden hadde alle sine våpen lagret på ett og samme sted, så hadde jeg åpenbart angrepet disse først - og dermed effektivt avvæpnet store deler av den fiendtlige styrken.

Smart?

Ikke utpreget.

Ammunisjon skal oppbevares et annet sted enn selve våpenet.

Som forøvrig da skal låses inn i våpenskap.

Dette er regler som finnes i dag, og som ikke blir holdt.

Ser du noen grunn til at regler om annet oppbevaringssted for ammunisjon skulle blitt tatt bedre imot?

For å innføre regler må det gi et bedre resultat - jeg ser ikke at det vil skje noen endring her.

Retz har helt klart et poeng her, men jeg synes ikke det holder.

Vi snakker om`svært få tilfeller per år.

I motsetning er det ekstremt mange personer som klarer å behandle våpen med den respekten det skal håndteres med.

Det er mennesket i seg selv som er farlig, ikke våpenet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min oppfatning er at disse som blir funnet skikket til å ha våpen i hus gjerne er tatt ut på feil grunnlag. En person som f.eks holder seg mye for seg selv, bor hjemme/ eller nær heimen, en som alltid er enig med siste taler(for å bruke det uttrykket) kanskje ikke er de mest egnede til å ha våpen i hus. De kan fort bli tikkende bomber....Selv om de sikkert kan ha plettfritt rulleblad, godt omdømme m.m.

Jeg ble selv truet med slike våpen av min ellers så svært rolige eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...