AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 Jeg flyttet inn i en kjeller leilighet for ca en mnd. siden, og har en stor mistanke om at det er sølvkre i leiligheten. Jeg er ikke 100% sikker, men har googlet det, og sølvkre er det som ligner mest. De er kun å se når jeg slår på lysene midt på natten f,eks. Det er en liten leilighet på ca 28 m2. Er det noen som har peiling på hva det vil koste som ca for å få de fjernet av et skadedyrfirma? Er det huseier som er pliktig å betale for det? Takknemlig for svar
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Det er nesten umulig å bli kvitt søvkre, og de gjør ingen skade. De liker seg på mørke og fuktige steder og er veldig glad i såperester. Jeg hadde ikke giddi å brukt tid på de 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 De er forresten også glade i muggsopp, så jeg ville heller sjekka om det er muggsopp i leiligheten 1
Zzyzx Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 Jepp, sølvkre er ikke skadedyr i seg selv, men tilstedeværelsen kan absolutt indikere at det er noe annet galt et sted. Drit i sølvkreene og se heller etter fukt, sopp, mugg, etc.
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Sølvkre er en indikator på fuktproblemer, så dette bør du si fra om til utleier, så de kan ta evt grep for å stoppe/forebygge dette. De liker seg på fuktige steder, så sørg for god utlufting og skru gjerne opp varmekablene et hakk, for å tørke dem ut.
Ryvre Skrevet 25. februar 2012 #6 Skrevet 25. februar 2012 Så på et slikt tv-program en gang i tiden, How clean is your house tror jeg det het, og der tipset de om at man kunne ta en tynn stripe med duftolje langs listene for de likte visst ikke det. Det hjelper også å ha det ryddig og rent. Det har jeg gjort og jeg ser dem nesten aldri lengre. Jeg har det nok fordi det er litt fukt i leiligheten jeg bor i, men de kan nok komme uansett fordi mamma har de også og de har ikke noe fukt eller mugg, et nytt hus de bygde selv og mamma har litt støv på hjernen så det er alltid strøkent der. Likevel så dukker de opp.
Papirfly Skrevet 25. februar 2012 #7 Skrevet 25. februar 2012 Vi leide en kjellerleilighet hvor det krydde av sølvkre etter en måneds tid. De kravlet opp i sengene våre i løpet av dagen, så madrassene måtte ristes hver kveld. På samme tid oppdaget vi at vinduene kondenserte noe voldsomt og det begynte å komme mugg på samtlige vegger. Vi måtte kaste alt vi hadde av klær da vi flyttet derfra. Huseier selv nektet for at det var fuktproblemer i leiligheten. Sølvkre trives best på fuktige og våte steder og forekommer de i oppholdsrom og soverom, så er det noe som ikke stemmer. Du kan be noen komme og måle luftfuktigheten og hjelpe dere med å se etter mugg og deretter sende regningen til huseier.
Gjest Lilu Skrevet 25. februar 2012 #8 Skrevet 25. februar 2012 Hadde det i min forrige leilighet, yuck. De var både på badet og kjøkkenet. Hadde mugg i leiligheten også. Det jeg gjorde, var å flytte.
Gjest Lilu Skrevet 25. februar 2012 #9 Skrevet 25. februar 2012 Vi leide en kjellerleilighet hvor det krydde av sølvkre etter en måneds tid. De kravlet opp i sengene våre i løpet av dagen, så madrassene måtte ristes hver kveld. På samme tid oppdaget vi at vinduene kondenserte noe voldsomt og det begynte å komme mugg på samtlige vegger. Vi måtte kaste alt vi hadde av klær da vi flyttet derfra. Huseier selv nektet for at det var fuktproblemer i leiligheten. Sølvkre trives best på fuktige og våte steder og forekommer de i oppholdsrom og soverom, så er det noe som ikke stemmer. Du kan be noen komme og måle luftfuktigheten og hjelpe dere med å se etter mugg og deretter sende regningen til huseier. Sorry litt OT, men: Hvorfor måtte dere det??? I min leilighet så jeg bare 6 sølvkre i de 7 månedene jeg bodde der, er kanskje ikke så mye. Og jeg drepte alle. Men vi hadde jo mugg og, som huseier mente var svertesopp som ikke var skadelig, så det ble ikke gjort noe med de, annet enn at vi vasket veggene med klor. Men det lignet ikke på svertesopp, og jeg hadde hodepine nesten hver dag jeg bodde der. Må man kaste klærne hvis man har bodd i mugg?
Papirfly Skrevet 25. februar 2012 #10 Skrevet 25. februar 2012 Sorry litt OT, men: Hvorfor måtte dere det??? I min leilighet så jeg bare 6 sølvkre i de 7 månedene jeg bodde der, er kanskje ikke så mye. Og jeg drepte alle. Men vi hadde jo mugg og, som huseier mente var svertesopp som ikke var skadelig, så det ble ikke gjort noe med de, annet enn at vi vasket veggene med klor. Men det lignet ikke på svertesopp, og jeg hadde hodepine nesten hver dag jeg bodde der. Må man kaste klærne hvis man har bodd i mugg? Man må ikke kaste klærne, men de kan også få mugg på seg. Noen av våre gjorde dette, og resten av dem fikk en lukt det var umulig å få av. Luktet litt råttent, liksom.
Minya Skrevet 26. februar 2012 #11 Skrevet 26. februar 2012 Har det gått litt mugg i klærne, kan de vaskes på 60 eller 90 grader, ihvertfall de klærne som tåler den behandlingen. Bodde selv i en muggsoppbefengt leilighet for mange år siden, og vi sluttet å klø først etter at vi hadde vasket alle klærne på nytt i den nye leiligheten vi kom til.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #12 Skrevet 26. februar 2012 Vi leide en kjellerleilighet hvor det krydde av sølvkre etter en måneds tid. De kravlet opp i sengene våre i løpet av dagen, så madrassene måtte ristes hver kveld. På samme tid oppdaget vi at vinduene kondenserte noe voldsomt og det begynte å komme mugg på samtlige vegger. Vi måtte kaste alt vi hadde av klær da vi flyttet derfra. Huseier selv nektet for at det var fuktproblemer i leiligheten. Sølvkre trives best på fuktige og våte steder og forekommer de i oppholdsrom og soverom, så er det noe som ikke stemmer. Du kan be noen komme og måle luftfuktigheten og hjelpe dere med å se etter mugg og deretter sende regningen til huseier. Dette synes jeg var et veldig dårlig råd. Da kan det hende huseier ikek vil refundere utgiftene. Det er UTLEIER som må varsles, og HUN (det er ikke alltid en han )må ta grep for å få leid inn folk for å sjekke saken. Tar leietaker dette i egne hender, har hun få rettigheter ift utleier. Gå tjenestevei, ts!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå